در هشتمین هفته از لیگ برتر، تماشای هیچ مسابقه‌ای به اندازه دوئل دیدنی استقلال و فولاد هیجان انگیز نخواهد بود. دو تیم که با انگیزه‌های زیادی روبه‌روی هم حاضر می‌شوند و برای بردن این بازی‌، همه راه‌های ممکن را امتحان می‌کنند. فوتبال مالکانه و همکاری‌های ترکیبی تیم ساپینتو امروز مقابل پرس سنگین و ضدحمله‌های تیم نکونام قرار می‌گیرد. باید منتظر ماند و دید که کدام دیدگاه، کدام سبک بازی، کدام مربی و کدام تیم فردا در آزادی به همه خواسته‌های بزرگ‌شان از این مسابقه خواهند رسید؟

آریا طاری

 

نکو-ساپینتو؛ یک رابطه غیرمستقیم

جواد نکونام و ساپینتو تا امروز هرگز در دنیای فوتبال روبه‌روی هم قرار نگرفته‌اند اما به شکل غیرمستقیمی با هم در ارتباط بوده‌اند. در حقیقت اگر پاسخ منفی جواد نکونام به استقلال در شروع فصل نبود، ساپینتو هرگز سرمربی این باشگاه نمی‌شد. مرد پرتغالی حتما از این ماجرا باخبر است و به طور قطع می‌داند که فردا در لیگ برتر با یکی از آلترناتیوهای جدی‌اش روبه‌رو خواهد شد. پیروزی او برابر جواد، حضور این مربی جوان در استقلال را به تاخیر می‌اندازد اما به هر حال دیر یا زود این اتفاق رخ خواهد داد. ریکاردو قصد دارد روبه‌روی همکار جوان‌ترش خودی نشان بدهد و تجربه مربیگری را به رخ بکشد اما نکو هم می‌خواهد ثابت کند که توانایی شکست مربیان کارکشته خارجی را دارد.

بعد از پاسخ منفی به استقلال و تیم ملی، این مهم‌ترین فصل مربیگری نکونام است. او البته در بازی فردا به شکل مستقیم با ساپینتو برخورد نخواهد کرد. چراکه سرمربی استقلال محروم است و باید جریان مسابقه را از روی سکوها دنبال کند.

بزرگ‌ترین مشکل فولاد

فولاد در این فصل در نبردهای بیرون از خانه عملکرد بهتری داشته است. آنها از چهار مسابقه خانگی این فصل، سه تساوی بدون گل را تجربه کرده‌اند و فقط تراکتور را شکست داده‌اند. بیرون از خانه اما دست و پای تیم نکو بازتر است. آنها در چند هفته اخیر مدام علیه وقت‌کشی تیم‌های رقیب اعتراض داشته‌اند و طبیعتا استقلال چنین شیوه‌ای برای این مسابقه نخواهد داشت. استقلال از حریفان محبوب نکونام است. چراکه جلو می‌آید و به تیم او فرصت خوبی برای دفاع و ضدحمله می‌دهد. تیم ساپینتو فوتبال بازی می‌کند و این شانس فولادی‌ها را برای ارائه نمایش دلخواه‌شان بیشتر خواهد کرد. بزرگ‌ترین مشکل تیم نکونام در این فصل، ناتوانی در باز کردن لایه‌های دفاعی رقبا بوده است.

یک داستان سه نفره

سه بازیکن در این نبرد بیشتر از دیگران به چشم خواهند آمد. یکی از آنها وریا غفوری است که کاپیتان فصل گذشته باشگاه بود و در تابستان از استقلال جدا شد. بدون شک اگر هوادار در ورزشگاه بود، وریا به شدت مورد تشویق قرار می‌گرفت. او یک بار در این فصل به آزادی آمده و روبه‌روی پرسپولیس به میدان رفته است. صالح حردانی نیز در این نبرد مقابل رقیب و هم‌پستی سابقش وریا و البته روبه‌روی تیم سابقش قرار می‌گیرد. صالح در مسابقه قبلی نیمکت‌نشین بود اما در ورود به زمین برای استقلال پنالتی گرفت و شرایط را به سود آبی‌ها تغییر داد. او احتمالا در نبرد با تیم سابقش فیکس خواهد بود. ستاره مهم دیگری که در این بازی زیر ذره‌بین قرار می‌گیرد آرش رضاوند خواهد بود. هافبک محبوب نکو فصل گذشته برای فولاد به میدان رفت و درخشش قابل توجهی در این تیم داشت. او اما در تابستان به استقلال برگشت و حالا دوباره در خط هافبک آبی‌ها دیده می‌شود. جدال امروز برای این سه بازیکن، معنی متفاوتی خواهد داشت. بازیکنانی که در تلاش برای رقم زدن یک 90 دقیقه رویایی هستند.

قهرمان برگشته است؟

استقلال هفته گذشته برد بسیار مهمی را روبه‌روی گل گهر سیرجان جشن گرفت. این اولین تیم مدعی و بزرگی بود که مقابل تیم ساپینتو شکست خورد. شاید این نمادی از بازگشت جدی قهرمان فصل گذشته به کورس قهرمانی باشد. تیمی که هفته گذشته توانست خودش را به لحاظ امتیازی به صدر جدول برساند و تنها به خاطر تفاضل گل پشت سر پرسپولیس قرار گرفت. آبی‌ها برای ثابت کردن اینکه دوباره به فرم رویایی برگشته‌اند، باید فولاد را هم شکست بدهند. این می‌تواند اولین برد بزرگ تیم ساپینتو در استادیوم آزادی باشد. بعد از نبرد با سپاهان، این دومین بازی بزرگ این فصل آنها در استادیوم خانگی‌شان خواهد بود.

به دنبال تکرار دبل

استقلال با هدایت فرهاد مجیدی، فصل گذشته در دو دیدار رفت و برگشت فولاد را شکست داد. آنها در آزادی با یک گل برنده شدند و با بردن در اهواز، عملا قهرمانی لیگ را جشن گرفتند. حالا استقلال به دنبال تکرار این دبل روبه‌روی فولاد است. آخرین برد اهوازی‌ها مقابل استقلال به دیدار رفت لیگ بیستم برمی‌گردد. هرچند که آنها دو سال قبل بعد از تساوی با استقلال در پنالتی‌های فینال حذفی، این تیم را شکست دادند و قهرمانی جام حذفی را از آبی‌ها گرفتند. فولاد فردا برای تغییر دادن روند ناکامی برابر استقلال به آزادی قدم می‌گذارد.