... و اینک فوتبال!

چهارم تیرماه ۹۹، یک روز فراموش‌نشدنی برای فوتبال است. با هر نتیجه‌ای در ورزشگاه فولاد آره‌نا، نمی‌توان این روز را از یاد برد. در این روز، فوتبال پس از هفته‌ها و ماه‌ها تعطیلی دوباره به زندگی برمی‌گردد. آن هم با نبرد تیم‌هایی که مسابقه‌های‌شان همیشه پر از جذابیت و هیجان بوده است. شاید اوضاع دقیقا مثل سابق نباشد و در ورزشگاه، صدای تشویق هیچ هواداری شنیده نشود اما فوتبال دوباره برگشته و این، مهم‌ترین خبر تمام سال خواهد بود.

آریا طاری

وقتی استقلال و فولاد جدال رفت این فصل را در استادیوم آزادی برگزار کردند، هیچ‌کس تصور نمی‌کرد دیدار برگشت آنها به تابستان سال 99 موکول شود. آبی‌ها گل اول آن مسابقه را به ثمر رساندند و فولاد در آخرین ثانیه‌ها، پاسخ آن گل را داد. هنوز تردیدهای زیادی در مورد استراماچونی وجود داشت و مرد ایتالیایی، نتوانسته بود خودش را به اثبات برساند. فولادی‌ها نیز از پروژه سرمربی جدید باشگاه‌شان مطمئن نبودند. دیدار برگشت این دو تیم در شرایطی برگزار می‌شود که استراما، دیگر روی نیمکت آبی‌ها نیست و فرهاد مجیدی جایگزین او شده است. در سمت مقابل اما همچنان جواد نکونام، هدایت فولادی‌ها را بر عهده دارد. آبی‌ها در چهار تجربه لیگ برتری با فرهاد، تنها یک بار شکست خورده‌اند و دو بار نیز برنده بودند. پس از بازگشت رسمی این مربی، آنها از سه مسابقه با نفت مسجدسلیمان، پرسپولیس و ذوب‌آهن هفت امتیاز گرفتند اما این روند عالی و قابل‌قبول، با شکست ناباورانه در زمین گل گهر سیرجان متوقف شد. بزرگ‌ترین نگرانی استقلال برای این بازی، وضعیت مهره‌های مصدوم این تیم است. آنها به تازگی مرتضی تبریزی و رضا آذری را از دست داده‌اند تا دست سرمربی روی نیمکت، خالی‌تر شود. وضعیت میلاد زکی‌پور همچنان روشن نیست و احتمالا فرهاد از داریوش شجاعیان نیز در ترکیب اصلی استفاده نمی‌کند. نقطه قوت مهم آبی‌ها در این نبرد، مثلث هجومی درخشان این تیم است. شیخ دیاباته، مهدی قائدی و امیرارسلان مطهری، آماده تکرار درخشش گذشته در ترکیب استقلال هستند. در نقطه مقابل، فولاد خوزستان با سه پیروزی متوالی روبه‌روی شهرخودرو، پیکان و شاهین به این مسابقه قدم می‌گذارد. از این سه مسابقه اما زمان بسیار زیادی سپرده شده است. غیبت آیاندا پاتوسی، یک معضل بزرگ برای اهوازی‌ها خواهد بود. آنها در این نبرد حساس، امیدوار به گل‌زنی و درخشش لوسیانو پریرا هستند. مهاجمی که از زمان پیوستن به فولاد، هرگز نتوانسته در لیگ برتر به استقلال گل بزند.

نبرد حساس امروز، برخورد بهترین خط حمله لیگ با دومین خط دفاعی برتر مسابقات است. جدال یک تیم با قابلیت فوق‌العاده هجومی مقابل تیمی که به منظم‌ترین شکل ممکن دفاع می‌کند. این خاصیت را باید در مربیان دو تیم جست‌وجو کرد

نبرد حساس امروز، برخورد بهترین خط حمله لیگ با دومین خط دفاعی برتر مسابقات است. جدال یک تیم با قابلیت فوق‌العاده هجومی مقابل تیمی که به منظم‌ترین شکل ممکن دفاع می‌کند. این خاصیت را باید در مربیان دو تیم جست‌وجو کرد. فرهاد که خودش یک مهاجم بوده، تیمش را بر اساس نمایش هجومی به زمین می‌فرستد و نکو به عنوان یک هافبک تدافعی، همواره به اصول دفاعی اهمیت بیشتری می‌دهد. موفقیت این دو مربی، زمانی پررنگ‌تر خواهد شد که بتوانند ویژگی مقابل را نیز برجسته کنند. فرهاد اگر یک دفاع قدرتمندتر برای استقلال بسازد، با این تیم به موفقیت‌هایی فراموش‌نشدنی دست پیدا می‌کند و نکو اگر بتواند خط حمله فولاد را نیز مثل خط دفاعی این تیم تقویت کند، با این تیم نتایج درخشانی به دست می‌آورد.

رویارویی این دو همبازی سابق نیز، از چند جهت بسیار جذاب خواهد بود. اول اینکه آنها در روزهای بازی برای استقلال، یک چالش بزرگ را بر سر بازوبند کاپیتانی تجربه کردند و تقریبا هیچ‌وقت رابطه نزدیک و خوبی با هم نداشتند. دوم هم اینکه هر دوی آنها، مربیان جوان و مستعدی در فوتبال ایران هستند و می‌خواهند توانایی‌های‌شان را در اولین فرصت، به اثبات برسانند. نکو قبلا در لباس استقلال، گل قهرمانی این تیم را وارد دروازه فولاد کرده و حالا روی نیمکت فولاد، روبه‌روی یکی از تیم‌های سابقش در فوتبال ایران قرار گرفته است. این دو مربی در مصاحبه‌های اخیر هم به وضوح نشان داده‌اند که چه اهمیت فوق‌العاده‌ای برای این جدال قائل هستند. استقلال با بردن حریف در دیدار حساس و تعیین‌کننده امروز، به رده دوم جدول می‌رود و فاصله‌اش با صدرنشین را به عدد هشت می‌رساند. فولاد نیز در صورت برنده ‌شدن، با استقلال هم‌امتیاز می‌شود و شانس بسیار زیادی برای کسب سهمیه فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا پیدا می‌کند. هر دو مربی، انگیزه‌های زیادی برای این جدال دارند و این مسابقه را به عنوان یکی از مهم‌ترین برخوردهای این فصل‌شان می‌شناسند. جدالی که در تعیین سرنوشت هر دو تیم، بسیار کلیدی خواهد بود.

امشب همه نگاه‌ها به فولاد آره‌نا دوخته می‌شود. استادیومی که البته تماشاگر ندارد اما شاید با صدای ضبط‌ شده تماشاگرها، به مسابقه دو تیم هیجان بدهد. طلسم ماه‌ها تعطیلی مسابقه‌ها، بالاخره امروز در اهواز شکسته می‌شود. البته که برگزاری فوتبال در عصر کرونا، با گذشته کمی تفاوت خواهد داشت اما همین که فوتبال دوباره برمی‌گردد و لیگ برتر به جای یک پایان باز، با 9 هفته سرنوشت‌‌ساز روبه‌رو می‌شود، بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود. ظاهرا به جز مالکان لیگ برتری، همه فوتبالی‌ها در انتظار این نبرد نفس‌گیر هستند.