این «فوتبال» است؟

ساپینتو تا امروز هواداران استقلال را غافلگیر نکرده است. او همان مردی است که در نگاه اول به نظر می‌رسید. کسی که در جریان بازی جنب و جوش زیادی دارد، مدام اعتراض می‌کند و در کنفرانس‌ها جنجال می‌آفریند. جنجال تازه او، زیر سوال بردن عملکرد تیم فرهاد در فصل گذشته است. مربی پرتغالی مدعی شده که تیمش برخلاف فصل گذشته فوتبال بازی می‌کند و تنها به فکر دفاع کردن نیست. در تیم این مربی اما همچنان نظم تاکتیکی و انسجام فنی کافی دیده نمی‌شود.

آریا   طاری

 

فصل جدید لیگ برتر تازه شروع شده و ساپینتو نیز اولین تجربه حضورش در فوتبال ایران را سپری می‌کند. طبیعتا در چنین شرایطی، قرار نیست او به سرعت به فضای این فوتبال خو بگیرد و رقبا را یکی پس از دیگری شکست بدهد. با دو برد و یک تساوی در چهار مسابقه، استقلال اصلا فصل را بد شروع نکرده و هنوز در بین تیم‌های بالانشین دیده می‌شود اما فرم این تیم و روند بازی‌اش، فعلا شباهتی به تیم‌های مدعی ندارد. استقلال به تیم کندی تبدیل شده که سخت موقعیت می‌سازد و سخت‌تر گل می‌زند. اگر مسابقه با ملوان را کنار بگذاریم، آنها در 270 دقیقه دیگرشان در لیگ برتر فقط یک گل زده‌اند. این تیم در تنها جدال دشوار این فصل بازنده بوده و بردهایش را نیز روبه‌روی دو تیم تازه‌وارد و کم‌تجربه ملوان و مس به دست آورده است. در کنار همه این مسائل، واکنش ساپینتو به توقف در زمین نفت به اندازه کافی نگران‌کننده است. او به جای تهییج تیمش برای بهتر بازی کردن، نمایش‌های فصل گذشته استقلال را زیر سوال برده و تیم فرهاد را یک تیم کاملا تدافعی توصیف کرده است. توصیفی که اصلا نسبتی با واقعیت‌ها در مورد آن تیم ندارد.

 انتقاد از آن‌چه فصل گذشته برای استقلال رقم خورده، هیچ چیز به ساپینتو اضافه نخواهد کرد. بدون شک اگر او یک تیم شکست‌خورده و ناکام را تحویل گرفته بود، حالا این حرف‌ها خریدار داشتند اما ساپینتو سرمربی تیم قهرمان فصل گذشته لیگ برتر شده است

مقایسه این استقلال و تیم فصل گذشته، اصلا منصفانه به نظر نمی‌رسد. فرهاد در لیگ بیست‌ویکم در حالی آبی‌ها را قهرمان کرد که آنها یکی از کم‌مهره‌ترین تیم‌های همه این سال‌ها را در اختیار داشتند. تیمی که برای بعضی از پست‌ها فقط یک بازیکن داشت و در بسیاری از نقاط زمین، ناچار بود به استعدادهای جوانش تکیه  کند. امیرحسین حسین‌زاده در اولین فصل ملحق شدن به استقلال، در بیشتر بازی‌ها به صورت ثابت برای این تیم به میدان رفت و با همان تجربه کم، با اعتماد سرمربی‌اش آنقدر درخشید که به سرعت لژیونر شد. حالا اما شرایط فرق کرده و استقلال فقط هشت مهره باتجربه در خط حمله دارد. با نفراتی که آبی‌ها در این فصل جذب کرده‌اند، انتظار می‌رود آنها هر هفته گل‌های زیادی بزنند اما استقلال در نیمی از دیدارهای این فصل در گل‌زنی موفق نبوده و فقط در یک مسابقه بیشتر از یک گل به ثمر رسانده است. اصلا چطور می‌توان تیمی که همه داشته ‌های هجومی‌اش ژستد، مطهری و حسین‌زاده بودند را با تیمی مقایسه کرد که شهباززاده، بابایی، قایدی، محبی، مطهری و... را در اختیار دارد؟ ساپینتو باید بپذیرد که یک تیم کهکشانی را تحویل گرفته و طبیعی است که انتظارها از او و تیمش بالا باشد. اگر واقعا کیفیت این روزهای استقلال، این مربی را راضی می‌کند، باید نگران آینده این تیم باشیم. اگر او واقعا با خلق همین موقعیت‌های نصفه و نیمه احساس رضایت می‌کند، باید نگران سطح سلیقه او در این تیم شویم. این اصلا شبیه آن تیمی نیست که هوادارها می‌خواهند. این اصلا شبیه آن استقلال دقیق و منظم فصل گذشته نیست.

انتقاد از آن‌چه فصل گذشته برای استقلال رقم خورده، هیچ چیز به ساپینتو اضافه نخواهد کرد. بدون شک اگر او یک تیم شکست‌خورده و ناکام را تحویل گرفته بود، حالا این حرف‌ها خریدار داشتند اما ساپینتو سرمربی تیم قهرمان فصل گذشته لیگ برتر شده است. تیمی که برای اولین بار در همه دوره‌های لیگ برتر، از شروع تا پایان فصل حتی یک بار هم به عنوان بازنده از زمین مسابقه خارج نشد. اگر آن تیم فوتبال بازی نمی‌کرد و تیم ساپینتو این فصل فوتبال بازی می‌کند، هوادارها ترجیح می‌دهند مثل گذشته فوتبال بازی نکنند اما برنده باشند!  سرمربی پرتغالی استقلال، فشار مقایسه‌ها را خیلی زود روی دوش خودش احساس کرده و ظاهرا حالا از اولین فرصت برای زیر سوال بردن پروژه قبلی باشگاه استفاده کرده است. با این حال آن‌چه او در نقد مجیدی و تیمش مطرح کرده، پشتوانه منطقی چندانی ندارد و شاید نتیجه عصبانیت بعد از یک نمایش ضعیف بوده است. تیم فرهاد فصل گذشته درخشان بود و همه طرفداران باشگاه را غرق در شادی کرد. او به نزدیک یک دهه انتظار هواداران استقلال برای قهرمانی لیگ پایان داد.

هیچکس نمی‌گوید که آن تیم هیچ نقصی نداشت. هیچکس هم انتظار ندارد که تیم ساپینتو از همین شروع راه یک تیم فوق‌العاده باشد. با این وجود اصرار ساپینتو به برتر بودن تیمش نسبت به تیم فصل گذشته، تا امروز در زمین مسابقه دیده نشده است. این تفاوتی است که ظاهرا فقط به چشم این مربی آمده و دیگران هیچ خبری از آن ندارند!