این بار «۹۰ دقیقه» بازی کنید!

مهم‌ترین مسابقه این هفته لیگ برتر، بین پرسپولیس و تراکتور در آزادی برگزار می‌شود. جدال دو تیمی که آخرین مسابقه‌شان در لیگ به جنجال کشیده شد و به دلیل بارش سنگ، ناتمام ماند. به دلیل همان ماجراهای عجیب فصل گذشته، هر دو دیدار رفت و برگشت دو باشگاه در این فصل بدون تماشاگر شده است. هرچند حتی بدون این حکم نیز بعید بود که این مسابقه به دلیل شرایط خاص این روزها تماشاگر داشته باشد. به هر حال همه امیدوارند این یک نبرد جذاب و تماشایی باشد و این بار دو تیم تا پایان ۹۰ دقیقه، فوتبال بازی کنند.

آریا رهنورد

 

 

یحیی و قربان؛ دوئل شماره یک

قربان بردی‌اف از زمان ورود به فوتبال ایران، نبردهای دشواری را پشت سر گذاشته است. از بین مربیان شناخته‌شده فوتبال ایران، او روبه‌روی چهره‌هایی مثل قلعه‌نویی و نکونام قرار گرفته و هر دو بار بازنده بوده است. مرد روس به خوبی می‌داند که برای کسب اعتبار در فوتبال باشگاهی ایران، باید مربیان بزرگ را شکست بدهد. این اولین برخورد او با گل‌محمدی در لیگ برتر ایران خواهد بود. یک جدال تاکتیکی که هر دو مربی در آن به برنده شدن فکر  می‌کنند. یحیی قبلا در جایگاه امروز بردی‌اف بوده و زمانی هدایت تراکتور را بر عهده داشته است. او تلاش زیادی کرد تا یک دوران تازه را با جوانگرایی در تراکتور رقم بزند اما پایان خوشایندی در این باشگاه نداشت. او حالا به عنوان مردی شناخته می‌شود که دو بار با پرسپولیس قهرمان لیگ برتر شده است. رقیب او نیز مردی است که سابقه شکست دادن بارسای گواردیولا در نیوکمپ با همه ستاره‌هایش را دارد. این دوئل، بدون شک جذابیت‌های بسیار زیادی خواهد داشت.

 

پنج از پنج

شرایط برای دو تیم در جدال‌های رو در روی اخیر، شرایطی کاملا یک‌طرفه بوده است. پرسپولیسی‌ها که زمانی در شکست دادن تراکتور مشکل داشتند، این اواخر به راحتی حریف تبریزی‌شان را قلع و قمع کرده‌اند. پرسپولیسی‌ها در دیدار رفت فصل گذشته، موفق به شکست تراکتور شدند و این تیم را با نتیجه دو بر یک بردند، در دیدار برگشت هم سرخ‌ها با رای کمیته انضباطی برنده شدند. پرسپولیس در هر دو دیدار رفت و برگشت لیگ بیستم هم موفق به بردن تراکتور شد. حتی در دیدار برگشت لیگ برتر نوزدهم هم قرمزها نتیجه‌ای به جز برد روبه‌روی تراکتور به دست نیاوردند. در حقیقت پرسپولیس در هر پنج بازی اخیرش روبه‌روی این حریف به برتری دست پیدا کرده و به لحاظ روحی و روانی، با تسلط کامل به این مسابقه قدم می‌گذارد. تراکتوری‌ها دست به هر کاری می‌زنند تا این روند را تغییر بدهند اما آنها باید امروز روبه‌روی حریفی به میدان بروند که از آخرین شکستش در لیگ برتر زمان زیادی سپری شده است.

 

مساله‌‎ای به اسم زمان

وجه اشتراک پرسپولیس و تراکتور در این فصل، تغییرات نسبتا زیاد هر دو باشگاه در تابستان بوده است. ترکیب اولیه هر دو تیم دستخوش تغییر شده و همین مساله شرایطی را به وجود آورد که آنها در هفته‌های ابتدایی با مشکل روبه‌رو شوند. به مرور زمان اما اوضاع هر دو تیم به شکل خیره‌کننده‌ای بهتر شد. پرسپولیس که فصل را با دو تساوی بدون گل روبه‌روی ذوب آهن و فولاد خوزستان شروع کرده بود، در چهار هفته گذشته همه رقبا را شکست داده است. تیم یحیی یک گل به آلومینیوم، دو گل به صنعت نفت آبادان و سه گل به هوادار زد و در دیدار هفته ششم نیز نفت مسجدسلیمان را با درخشش لوکادیا شکست داد. تراکتور هم بعد از شکست روبه‌روی گل گهر در اولین مسابقه فصل، تساوی با ذوب و شکست روبه‌روی فولاد و البته تساوی برابر هوادار، در دو هفته گذشته بالاخره به خودش آمد و آلومینیوم و صنعت نفت را شکست داد. تراکتور در سه دیدار گذشته‌اش در لیگ برتر هیچ گلی دریافت نکرده است.

 

نگران ملی‌پوش‌ها

پرسپولیسی‌ها در این نبرد به شدت نگران شرایط بازیکنان ملی‌پوش هستند. علیرضا بیرانوند هنوز مصدوم است و شاید نتواند روبه‌روی تراکتور به زمین برود. سعید صادقی که در اردوی اولیه تیم ملی حاضر بود نیز احتمالا این مسابقه را از روی نیمکت شروع می‌کند. در پرسپولیس، امید عالیشاه و شیخ دیاباته نیز دور از میادین خواهند ماند. تراکتور با ترکیب کاملی به مسابقه امروز قدم می‌گذارد. آنها در اردوی اولیه تیم ملی، رضا اسدی را داشتند که همراه تیم به اتریش سفر نکرد. رضا فصل گذشته عضو پرسپولیس بود و روزهای خوبی را در این تیم پشت سر نگذاشت.

به هم رسیدند

این بازی برخوردی بین دو خارجی برتر این فصل لیگ برتر نیز هست. یورگن لوکادیا با چهار گل زده، بهترین گل‌زن فوتبال ایران به شمار می‌رود و روزهایی رویایی را در جمع قرمزها سپری می‌کند. ریکاردو آلوارز نیز در تراکتور چهار پاس گل داده و از این حیث بهترین بازیکن لیگ به شمار می‌رود. جدال این دو خارجی باکیفیت، یکی از جذابیت‌های فوق‌العاده این نبرد خواهد بود.