برخورد کاپیتان‌ها!

بدون تردید این تماشایی‌ترین مسابقه هفته دوم لیگ برتر خواهد بود. جایی که استقلال با مهاجمان درجه یکش روبه‌روی فولاد و مدافعان مستحکمش قرار خواهد گرفت. غیبت تماشاگرها در ورزشگاه فولاد آره‌نا، کاملا احساس خواهد شد اما باز هم نمی‌توان این جدال نفس‌گیر را به‌سادگی نادیده گرفت. کاپیتان‌های سابق استقلال، امروز در اهواز روبه‌روی هم قرار می‌گیرند. دو مربی که مسیرهای متفاوتی را طی کرده‌اند تا به عنوان دو نام قابل اتکا روی نیمکت‌های لیگ برتر، امروز دوباره با هم روبه‌رو شوند. دو مربی که برخورد قبلی‌شان، اصلا نسبتی با آرامش نداشت!

آریا طاری

محمود فکری و جواد نکونام، شباهت‌های زیادی به هم دارند. هر دو برای مدتی پیراهن شماره 6 استقلال را بر تن داشته‌اند، هر دو در مقطعی کاپیتان باشگاه بوده‌اند و هر دو به عنوان هافبک دفاعی، نقش مهمی در این تیم ایفا کرده‌اند. با این حال در دوران مربیگری، تفاوت‌های این دو نفر به مراتب بیشتر از شباهت‌های‌شان به نظر می‌رسد. نکو درست به محض بازنشستگی از فوتبال، به سراغ مربیگری رفت و پس از یک تجربه بسیار کوتاه در دستیاری کارلوس کی‌روش، تبدیل به سرمربی باشگاه خونه به خونه شد. او اگرچه کارش را از لیگ یک آغاز کرده بود اما تنها هدایت دو تیم لیگ یکی را بر عهده گرفت و پس از آن، به لیگ برتر آمد. برای محمود فکری اما این پروسه سال‌های بسیار زیادی به طول انجامید. او مدتی دستیار بود و سپس برای سال‌ها در سطوح پایین‌تر فوتبال ایران به عنوان سرمربی فعالیت داشت تا سرانجام به لیگ برتر رسید. این دو مربی، مسیرهای متفاوتی را طی کرده‌اند تا این هفته در لیگ برتر روبه‌روی هم قرار بگیرند. این اولین بار نیست که آنها به عنوان دو سرمربی روبه‌روی هم قرار می‌گیرند. دوئل آنها در لیگ نوزدهم، فوق‌العاده جنجالی از کار درآمد و حواشی بسیار زیادی داشت. در آن مسابقه که درنهایت به دعواهای بسیار بزرگی ختم شد، فولاد با دو گل از حریف پیش افتاد اما نساجی در دقایق پایانی سه گل به ثمر رساند و یک کام‌بک فراموش‌نشدنی را جشن گرفت. پس از سوت پایان داور بازی هم درگیری‌های زیادی بین مهره‌های دو تیم شکل گرفت و علیرضا حقیقی به عنوان سنگربان نساجی، در متن بسیاری از درگیری‌ها قرار داشت. به نظر می‌رسد که یک نبرد حساس و هیجان‌انگیز دیگر در انتظار این دو مربی خواهد بود. یک طرف ماجرا محمود فکری و طرف دیگر جواد نکونام، این هفته به چیزی به جز پیروزی فکر نمی‌کنند.

استقلال و فکری، فصل را کاملا ایده‌آل آغاز کرده‌اند. آنها در اولین مسابقه، حریف تازه‌واردشان را با قدرت شکست داده‌اند اما روبه‌رو شدن با فولاد، حتما یک چالش بزرگ‌تر برای این تیم خواهد بود. در مقابل فولاد خوزستان در اولین هفته فصل، نمایش فوق‌العاده‌ای نداشت و در آخرین ثانیه‌ها به لطف یک پنالتی بحث‌برانگیز، توانست یک امتیاز از ذوب‌آهن بگیرد. اعتراض استقلالی‌ها به انتخاب زاهدی‌فر برای قضاوت این نبرد، اولین نشانه‌های جنجالی‌بودن را به این مسابقه اضافه می‌کند. این اولین بازی آبی‌ها در لیگ برتر، پس از باز شدن پنجره نقل و انتقالات باشگاه است و به احتمال زیاد چند مهره تازه‌وارد در ترکیب این تیم به میدان خواهند رفت. رشید مظاهری که در روزهای گذشته حاشیه‌های کاهش قرارداد با باشگاه را پشت سر گذاشته، به احتمال زیاد اولین بازی‌اش را برای این باشگاه انجام خواهد داد. این بازی در واقع نبرد دو تیم با فلسفه فوتبالی و نقاط قوت کاملا متفاوت است. فولاد نکو در فصل گذشته به خاطر استحکام فوق‌العاده خط دفاعی‌اش به موفقیت رسید و جواز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را به دست آورد. استقلال اما به لطف مهره‌های هجومی‌اش، توانست فصل را در نزدیک‌ترین رتبه نسبت به تیم صدرنشین تمام کند.

محمود فکری و جواد نکونام، شباهت‌های زیادی به هم دارند. هر دو برای مدتی پیراهن شماره 6 استقلال را بر تن داشته‌اند، هر دو در مقطعی کاپیتان باشگاه بوده‌اند و هر دو به‌عنوان هافبک دفاعی، نقش مهمی در این تیم ایفا کرده‌اند

دیدار با فولاد، همیشه معنای خاص خودش را برای استقلال دارد. فصل گذشته آبی‌ها در شرایطی به اهواز سفر کردند که به تازگی دوران قرنطینه را پشت سر گذاشته بودند و امیدوار به نظر می‌رسیدند تا فاصله با تیم صدرنشین لیگ را جبران کنند. نتیجه این مسابقه اما اصلا باب میل فرهاد و پسرها نبود. آنها با وجود به ثمر رساندن اولین گل بازی، در جریان این نبرد 9 نفره شدند و در نهایت همه امتیازها را به تیم نکو واگذار کردند. در پایان همان جدال بود که امیدهای قهرمانی استقلال دیگر از بین رفت و این تیم، دیگر نتوانست به مسیر بردن لیگ برگردد. حتی در نیم‌فصل اول لیگ نوزدهم هم، برخورد با تیم نکونام برای استقلالی‌ها به هیچ وجه خوش‌یمن نبود. آنها در آستانه شکست دادن رقیب قرار گرفتند اما در آخرین ثانیه‌های مسابقه، گل تساوی را دریافت کردند تا شانس رسیدن به اولین پیروزی فصل را از دست بدهند. محمود فکری این هفته با رقیبی روبه‌رو می‌شود که در فصل قبلی خاطره‌های ناخوشایندی برای استراماچونی و فرهاد مجیدی ساخته است. او امیدوار است تا به این روند پایان بدهد و روبه‌روی این رقیب سرسخت، یک خاطره خوب برای آبی‌ها بسازد.