طلا و مس!‌

فصل جدید لیگ برتر برای استقلالی‌ها، امروز رسما آغاز می‌شود. اگر به یاد بیاوریم که این باشگاه در هفت فصل گذشته روی سکوی اول لیگ قرار نگرفته، به راحتی متوجه خواهیم شد که قهرمانی، مهم‌ترین و جدی‌ترین هدف آنها در این فصل به شمار می‌رود. مس رفسنجان، اولین حریف تیم فکری در نقطه استارت، حریف مطلوبی برای استقلال به نظر می‌رسد. رقیبی که به تازگی طعم صعود به لیگ برتر را چشیده و حالا برای یک بازی بزرگ در تهران آماده می‌شود.

آریا طاری

شروع‌های نه‌چندان امیدوارکننده در فصل گذشته، همواره استقلال را با دردسرهای بزرگی روبه‌رو کرده‌اند. به همین خاطر است که رسیدن به پیروزی در اولین هفته از فصل جدید، اهمیت فوق‌العاده‌ای برای پسران محمود فکری خواهد داشت. بسیاری از این نفرات به یاد دارند که شکست لحظه ‌آخری فصل قبل در زمین ماشین‌سازی تبریز در اولین هفته لیگ برتر، چطور برای چند هفته اوضاع تیم را به هم ریخت و استقلال را غرق در حاشیه کرد. همین حالا هم در اطراف تیم، حاشیه‌های زیادی وجود دارند. مدیران قبلی هم دست بردار نیستند و هر روز با یک جنجال تازه، اوضاع را به هم می‌ریزند. با این حال در استقلال همیشه یک راه برای کنار زدن حواشی و کم‌اثر کردن آنها وجود دارد و آن، رسیدن به پیروزی‌های متوالی است. اگر آبی‌ها فصل را خوب شروع کنند، همه چیز به سود آنها تغییر خواهد کرد. بزرگ‌ترین مشکل این روزهای استقلال قبل از شروع فصل تازه، بسته بودن پنجره نقل و انتقالات باشگاه است. ظاهرا مطالبات وینفرد شفر هم پرداخت شده و تسویه حساب لازم با سرمربی آلمانی صورت گرفته اما تا لحظه نگارش این مطلب، هنوز خبری از باز شدن پنجره نقل و انتقالاتی باشگاه استقلال نیست. این موضوع به آن معنا خواهد بود که آبی‌ها حداقل در اولین هفته فصل، نمی‌توانند از نفرات تازه‌واردشان در ترکیب یا روی نیمکت استفاده کنند. موضوعی که به ویژه در چند نقطه زمین، برای این تیم کاملا نگران‌کننده به نظر می‌رسد. باز شدن پنجره نقل و انتقالات در این ساعت‌ها به بزرگ‌ترین دغدغه هواداران باشگاه تبدیل شده است. چراکه قرارداد نفرات جدید استقلال هنوز به صورت قانونی ثبت نشده و معلوم نیست این اتفاق دقیقا در چه زمانی رخ خواهد داد.

اگر تا قبل از شروع دیدار امروز خبری از ثبت رسمی قراردادها نباشد، باید ترکیب استقلال را بدون مهره‌های تازه‌وارد تصور کرد. مهم‌ترین تاثیر این اتفاق، فیکس شدن سیدحسین حسینی در شروع فصل خواهد بود. گلری که هواداران استقلال امیدوار بودند دیگر در حوالی ترکیب 11 نفره تماشایش نکنند

اگر تا قبل از شروع دیدار امروز خبری از ثبت رسمی قراردادها نباشد، باید ترکیب استقلال را بدون مهره‌های تازه‌وارد تصور کرد. مهم‌ترین تاثیر این اتفاق، فیکس شدن سیدحسین حسینی در شروع فصل خواهد بود. گلری که هواداران استقلال امیدوار بودند دیگر در حوالی ترکیب 11 نفره تماشایش نکنند. با ورود رشید مظاهری، به نظر می‌رسید سیدحسین برای یک دوره نیمکت‌نشینی طولانی آماده خواهد شد اما تا زمانی که پنجره نقل و انتقالات همچنان بسته باشد، خبری از مظاهری در ترکیب تیم محمود فکری نخواهد بود. در خط دفاعی نیز امکان استفاده از محمدحسین مرادمند وجود ندارد. در این صورت سیستم دفاع سه نفره فکری احتمالا با عارف غلامی، سیاوش یزدانی و محمد دانشگر شکل خواهد گرفت. پیش‌بینی می‌شود محمود فکری در لیگ بیستم تیمش را با سه مدافع مرکزی به زمین بفرستد. ظاهرا او تصمیم گرفته چنین روشی را برای آبی‌ها در نظر بگیرد. در مسابقه امروز وریا در سمت راست خط هافبک دیده خواهد شد اما نادری فعلا نمی‌تواند تیم را همراهی کند و وضعیت میلیچ هم در این سمت از زمین چندان روشن نشده است. در میانه زمین هم یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های فکری، پر کردن جای خالی علی کریمی خواهد بود. به احتمال زیاد در مسابقه امروز از مثلث ریگی، رضاوند و فرشید اسماعیلی در این نقطه استفاده می‌شود. بزرگ‌ترین برگ برنده فصل گذشته استقلال، قدرت هجومی فوق‌العاده این تیم بود. شیخ دیاباته و مهدی قایدی، بهترین زوج هجومی لیگ را ساختند و به اوج هماهنگی و تکامل با هم رسیدند. حفظ هر دو مهره، یک موفقیت بزرگ برای استقلال بوده است. تیمی که حالا با حضور این دو نفر در ترکیب اصلی و البته یک ذخیره طلایی مثل ارسلان مطهری، هر دفاعی را به شدت تهدید خواهد کرد. حریف امروز استقلال، نفرات متوسط زیادی دارد که سرشناس‌ترین‌شان محمد قاضی است. مهاجمی که تقرییا یک بار در همه تیم‌های لیگ برتری توپ زده و سابقه حضور در جمع آبی‌ها را هم داشته است. او اصلی‌ترین سلاح هجومی ربیعی برای مسابقه امروز به شمار می‌رود.

برخلاف چند فصل گذشته، این بار خبری از تحولات گسترده استقلال در فصل نقل و انتقالات نیست. نفرات تیم به اندازه‌ای حفظ شده‌اند که حتی می‌توانند بدون ورود مهره‌های جدید هم یک ترکیب 11 نفره ایده‌آل بسازند. محمود فکری باید حداکثر استفاده را از این اتفاق ببرد و در همین هفته‌های اول تا می‌تواند امتیاز جمع کند. او در روزهای حضور در باشگاه نساجی، هیچ زمانی را برای رسیدن به اولین پیروزی هدر نداد و حالا خیلی‌ها در انتظار اولین پیروزی‌اش با استقلال هستند. یک شروع خوب و یک نتیجه روحیه‌بخش، درست همان چیزی است که می‌تواند فکری را در جایگاه یک مربی به چهره‌ای مورد اعتماد برای هواداران باشگاه تبدیل کند.