آریا طاری

به نظر می‌رسد کابوس شروع فصل بدون مربی، گریبان‌گیر آبی‌ها نخواهد شد. آنها هنوز قرارداد نهایی برای نیمکت را امضا نکرده‌اند اما انتخاب محمود فکری، با موجی از خوش‌بینی در بین طرفداران باشگاه روبه‌رو شده است. آنها امیدوارند کاپیتان سال‌های دور استقلال، کلید گمشده موفقیت در این باشگاه را دوباره پیدا کند. آنها امیدوارند محمود فکری، همان مردی باشد که در شرایط سخت نه چمدان می‌بندد و با اولین پرواز می‌رود و نه در اینستا، بلوا به راه می‌اندازد. او سال‌ها برای همین باشگاه به میدان رفته، مدت زیادی سرگرم پروژه‌های مختلف مربیگری بوده و در یک زمان درست، برای یک پست تازه در تیم محبوبش از راه رسیده است.

پس از یک دوره رفت و آمد مربی‌ها در باشگاه استقلال، به نظر می‌رسد آبی‌ها بالاخره گزینه مطلوب‌شان را برای یک پروژه چند ساله پیدا کرده‌اند. در سه سال گذشته، این باشگاه پنج سرمربی مختلف داشته و به دلایلی، دوران حضور هیچ‌کدام از آنها در استقلال طولانی نشده است. محمود فکری اما نه یک انتخاب هیجان‌زده، بلکه تصمیمی از سر منطق به نظر می‌رسد. او بین بوقچی‌های استقلال، «آدم» نداشته، روی سکوها برایش روزشمار نزده‌اند، به بازدید از ورزشگاه نیوکمپ و باشگاه اسپانیول هم نرفته و سرمربی یک تیم بزرگ خارجی نبوده اما چیزی که قاطبه هواداران باشگاه را به این انتخاب امیدوار می‌کند، سابقه طولانی او در لباس آبی است. فکری یک انتخاب «خانوادگی» به شمار می‌رود و هویت فوتبالی‌اش به نام استقلال گره خورده است. او هرگز تلاش نکرده تا این هویت را با فرار از صندلی قرمز یا انتخاب کلاه آبی نشان بدهد. او به نسلی تعلق دارد که این نمایش‌های اینستاگرامی را به راه نمی‌انداختند. محمود فکری، مسیر مربیگری را به تدریجی‌ترین شکل ممکن طی کرده است. در رده‌های پایین‌تر، خودی نشان داده و پس از سال‌ها، هدایت یک تیم لیگ برتری را بر عهده گرفته است. او در اولین مسئولیت لیگ برتری با نساجی، فراتر از حد انتظار ظاهر شده و در انتهای پله‌های ترقی، حالا دوباره به تیم محبوبش بازگشته است. او به بالای سر بردن جام با لباس استقلال عادت دارد و حالا می‌خواهد در کسوت مربیگری، این فرصت خاص را به دست بیاورد.

فراموش نکنیم که استقلال در همین یک سال اخیر، بدترین رفتار ممکن را با مربیانش داشته است. اندره‌آ استراماچونی با وجود آن شروع خوب، با موجی از بدقولی‌ها روبه‌رو شد و در نهایت با بی‌توجهی محض مدیران وقت استقلال، به طرف استعفا رفت. شاید اگر حتی یک مدیر کاربلد در این مجموعه وجود داشت، موانعی برای استعفای این مربی به وجود می‌آمد و برای حفظ او تلاش می‌شد اما همه نفراتی که مسئولیت همکاری با سرمربی باشگاه را داشتند، جا زدند و هرگز به اندازه کافی تلاش نکردند. فرهاد مجیدی هم با تصمیم‌های نادرست و رفتار غیرحرفه‌ای باشگاه روبه‌رو شد. او در شبی که تیمش را به فینال جام حذفی رسانده بود، آشکارا از تصمیم مدیران باشگاه برای ادامه مذاکره‌ها با استراماچونی عصبانی به نظر می‌رسید. در روزهای سخت لیگ قهرمانان آسیا که استقلال با استعفای مجیدی روبه‌رو شده بود، نامجومطلق پای این مسئولیت ایستاد و هدایت آبی‌ها را با همه مشقت‌ها بر عهده گرفت. نامجو تیم را از مرحله گروهی تورنمنت نیز عبور داد اما باشگاه در زمان مذاکره با سرمربی بعدی، حتی یک تشکر خشک و خالی هم از نامجومطلق نکرد. این باشگاهی است که کار کردن در آن، بی‌نهایت سخت به نظر می‌رسد. محمود فکری در این مجموعه، باید برای هر اتفاقی آماده باشد.

نشانه‌های زیادی از دوران فوتبال محمود فکری، برای یادآوری باقی مانده‌اند. از آن تلاش خستگی‌ناپذیر در خط هافبک تا ارائه یک بازی ساده و غیرنمایشی که تماما در خدمت استراتژی تیم بود. فکری رکورددار بازی برای استقلال در لیگ است اما در این مدت، هرگز دست به خودنمایی نزده و بیش از حد عطش دیده شدن نداشته است. او در سال‌های بازی، همیشه برای استقلال از خودش گذشت و حالا نیز باید دوباره چنین کاری انجام بدهد. نشانه بعدی برای یاد کردن از فکری فوتبالیست، شوت‌های فوق‌العاده‌ای بودند که اتفاقا چند بار در دربی‌ها نیز به نمایش در‌آمدند. محمود خان، آرپی‌جی زن محبوب سکوهای آبی بود و حالا همه انتظار دارند با آرپی‌جی، به نیمکت استقلال برگردد. او باید با توپ پر و مهمات کافی این مسئولیت را آغاز کند. چراکه طی کردن این مسیر، یک تجربه نفس‌گیر خواهد بود. فکری باید ترکیب اصلی استقلال را حفظ کند اما بسیار مهم است که در نوع تعامل‌های خاص باشگاه، یک تفاوت قابل توجه به وجود بیاورد. او یکی از معدود آدم‌های این فوتبال بود که در روزهای تعطیلی لیگ برتر به خاطر کرونا، از شایستگی پرسپولیس برای بردن جام حرف زد و اتفاقا مورد هجوم کامنتی افراطی‌ها هم قرار گرفت. او اهل نشان دادن عدد با انگشت و کری خواندن در فیلم‌های اینستاگرامی نیست. او اهل غوغاسالاری در فضای مجازی و افشاگری وقت و بی‌وقت هم نیست. فکری، فقط زبان فوتبال را می‌شناسد و شاید با همین زبان، یک استقلال تازه و درخشان بسازد.