آریا طاری

درخشش چند مهره جوان، یکی از مثبت‌ترین اتفاق‌های لیگ نوزدهم محسوب می‌شود. بعضی از این نفرات پدیده‌های لیگ برتر بودند و بعضی‌ها خیلی زود در قامت یک ستاره قرار گرفتند و به کلیدی‌ترین مهره تیم‌شان تبدیل شدند. حالا که بازیکنان شناخته‌شده مدام تصمیم به ترک لیگ برتر می‌گیرند، امیدمان برای جذابیت این رقابت‌ها در آینده، به همین نفرات جوان گره خواهد خورد. زمانی تصور می‌شد که یک فوتبالیست در 29 سالگی به اوج می‌رسد اما در عصر تازه فوتبال، بازیکن‌ها خیلی زود اوج می‌گیرند و از هر فرصت کوچکی برای درخشیدن استفاده می‌کنند. این فصل از لیگ برتر، مهره‌های جوان قابل اتکای زیادی داشت اما بعضی از آنها، درخشان‌تر از دیگران بودند.

مهدی قائدی

اگر در فوتبال ایران هم به سبک لیگ‌های اروپایی جایزه بهترین بازیکن جوان سال وجود داشت، این جایزه بدون هیچ شک و تردیدی باید به مهدی قائدی تعلق می‌گرفت. او نه‌تنها بهترین مهره جوان، بلکه عملا موثرترین چهره حاضر در لیگ برتر هم بود. مهدی در لیگ نوزدهم به صورت مشترک با مسعود جهانی بهترین پاسور فصل لقب گرفت و تعداد گل‌هایش برای استقلال در لیگ را هم دورقمی کرد تا یک فصل شگفت‌انگیز را پشت سر بگذارد. او دوباره تبدیل به همان بازیکنی شد که همه هواداران استقلال در انتظارش بودند. یک فوتبالیست درخشان که به همه نشان داد چه قابلیت‌های بزرگی دارد. مهدی حالا دیگر همه حواشی گذشته را پشت سر گذاشته و در 21 سالگی، پیراهن شماره 10 استقلال را به دست آورده است. او در لباس آبی، یک ستاره بی چون و چرا به شمار می‌رود و شاید با بازگشت استراماچونی، حتی بتواند به سطح بالاتری هم برسد.

محمد محبی

برخلاف مهدی قائدی که هنوز پیراهن تیم ملی بزرگسالان را به دست نیاورده، محمد محبی در هر دو دیدار حساس تیم ملی روبه‌روی بحرین و عراق به میدان رفته است. این تجربه‌ها البته برای ستاره جوان سپاهان چندان موفقیت‌آمیز نبودند اما به هر حال او در کم‌ترین زمان ممکن، چشم‌ها را خیره کرد و در اولین فصل بازی در لیگ برتر، به تیم ملی هم رسید. پدیده 21 ساله پس از صعود به سطح اول فوتبال ایران با شاهین بوشهر در تیررس سپاهان قرار گرفت و یکی از بهترین مهره‌های تیم امیر قلعه‌نویی بود. در فصلی که طلایی‌ها بازیکن بد و ناامیدکننده زیاد داشتند، محبی فوتبالی بی‌نقص ارائه کرد. او حتی از اروپا هم پیشنهادهایی گرفته و بعید نیست در آینده‌ای نزدیک شانس بازی در اروپا را نیز به دست بیاورد.

ایمان سلیمی

فوتبال ایران برای مدتی با بحران مدافع میانی دست و پنجه نرم می‌کرد اما حالا استعدادهای جوان، این وضعیت را کاملا عوض کرده‌اند. ایمان سلیمی، یکی از همین مهره‌های بااستعداد است. بازیکنی که در دومین فصل بازی برای تراکتور، به یک مهره ثابت و بدون جانشین در این تیم تبدیل شده است. ایمان در آخرین تجربه این فصل، حضور بسیار موفقی روبه‌روی شیخ دیاباته داشت و اولین جام زندگی‌اش را نیز با تراکتورسازی به دست آورد.

عارف آغاسی

کار کردن با جواد نکونام، فرصت فوق‌العاده‌ای برای شکوفا شدن استعداد عارف آغاسی جوان بود. بازیکنی که حالا در 23 سالگی، به یک مدافع میانی کاملا پخته تبدیل شده است. عارف که در عضویت تیم ملی امید هم قرار دارد، این فصل یک زوج درخشان برای ایوب والی بود اما حتی پس از مصدومیت سنگین ایوب، به درخشیدن در ترکیب فولاد ادامه داد. او فصل رویایی‌اش را با زدن گل صعود تیم جواد نکونام به آسیا تکمیل کرد. به نظر می‌رسد عارف در لیگ بیستم، یکی از کلیدی‌ترین نفرات فولاد خواهد بود.

امید نورافکن

این اواخر، حواشی اطراف امید نورافکن تمرکز این بازیکن را از بین بردند اما بدون تردید او فصل موفقیت‌آمیزی را در باشگاه سپاهان پشت سر گذاشت. امید زیر نظر امیر، به پست محبوبش برگشت و در خط میانی سپاهان، نمایش‌های بسیار خوبی داشت. حتی دراگان اسکوچیج نیز به شدت از این بازیکن تمجید کرده و به نظر می‌رسد نورافکن به زودی در اردوهای تیم ملی نیز آفتابی خواهد شد.

عارف غلامی

وقتی نامش در فهرست خریدهای تابستانی استقلال دیده شد، خیلی‌ها معتقد بودند که استقلال  یک خرید عجیب و ناخوشایند انجام داده اما عارف به همه نشان داد که در موردش اشتباه قضاوت می‌کنند. او فصل خوبی را در ترکیب استقلال سپری کرد و هم در کارهای دفاعی و هم در گل‌زنی، عملکرد قابل قبولی داشت. او یکی از مهره‌های دفاعی موردعلاقه استراماچونی بود و زیر نظر این مربی، روزهای بسیار خوبی را سپری کرد.

علی شجاعی

با آن استایل خاصش در نساجی خوش درخشید و عضو ثابت تیم ملی امید در جریان مرحله مقدماتی المپیک هم بود. علی شجاعی، یکی از جذاب‌ترین مهره‌های جوان فوتبال ایران است. بازیکنی که اگر کمی قدر موقعیت‌های طلایی را بداند، به زودی به یک چهره شاخص در لیگ تبدیل خواهد شد. علی این روزها از نساجی جدا شده و به زودی تیم بعدی‌اش را انتخاب می‌کند.

ابوالفضل رزاق‌پور

خیلی‌ها باور دارند که او می‌تواند حاج‌صفی بعدی فوتبال ایران باشد. بازیکنی که فصل را در تراکتور آغاز کرد و در میانه راه به شاهین قرض داده شد. او در همه دیدارهای نیم‌فصل دوم برای شاهین به میدان رفت. ابوالفضل این روزها در پایان قراردادش، دوباره در عضویت باشگاه تراکتورسازی تبریز قرار دارد. او یکی از بااستعدادترین مدافعان چپ در فوتبال ایران به شمار می‌رود.