آریا طاری

پس از شکست برابر فولاد در اولین روزهای تیرماه، استقلال فرهاد دیگر با هیچ باختی در لیگ برتر روبه‌رو نشده اما نتایج تساوی، اجازه نمی‌دهند که بین استقلال و سایر رقبا در جنگ سهمیه یک شکاف بزرگ به وجود بیاید. به لطف لغزش ادامه‌دار تیم‌های رقیب، استقلال هنوز از شانس مطلوبی برای رسیدن به سهمیه برخوردار است اما مجیدی قبل از چند مسابقه سرنوشت‌ساز باقی‌مانده در این فصل، با نگرانی‌های بزرگی روبه‌رو شده است. نگرانی‌هایی که فعلا آرامش را از مرد اول نیمکت آبی‌ها گرفته‌اند. مردی که نمی‌خواهد این فصل را بدون سهمیه یا جام به پایان برساند.

در استقلال فرهاد، مایه‌هایی از یک تیم درخشان دیده می‌شود اما حتما دلیلی وجود دارد که چنین وضعیتی در باشگاه، به تکامل نمی‌رسد. تیمی که می‌تواند از فشار شهرخودرو عبور کند، گل تساوی را به ثمر برساند، بازگشتش را با گل دوم کامل کند، به خوبی ضدحمله بزند و در دفاع کم‌اشتباه ظاهر شود، حتما تیم مستعدی به نظر می‌رسد اما تیمی که نتواند در بازی‌های نزدیک به برتری دست پیدا کند، برنده هیچ جامی نخواهد بود. آبی‌ها برای انجام کارهای بزرگ‌تر، باید اقتدار بیشتری از خودشان نشان بدهند و کمی کوبنده‌تر فوتبال بازی کنند. این تیم، چند ستاره کلیدی دارد. از شیخ دیاباته که یکی از فرصت‌طلب‌ترین خارجی‌های تاریخ لیگ برتر است تا نفراتی مثل وریا و قائدی که قادر هستند مسیر بازی‌های گره خورده را به سود تیم‌شان عوض کنند. با این حال پس از تماشای مسابقه این هفته با شهرخودرو، سرمربی این تیم حتما با دغدغه‌های بزرگی روبه‌رو شده است. بزرگ‌ترین نگرانی فرهاد این هفته‌ها به خط دروازه مربوط می‌شود. جایی که سیدحسین حسینی فاصله‌ای نجومی و پرنشدنی با آمادگی مطلوب دارد. یک شوت از وسط زمین یا یک ضربه ایستگاهی از فاصله نسبتا زیاد، به سادگی می‌تواند مقاومت این گلر را در هم بشکند. عملا می‌توان گفت که از سوی این سنگربان، هیچ نوع مقاومتی وجود ندارد. برای مغلوب کردن او، کافی است از هر نقطه‌ای در زمین فوتبال اقدام به شوت‌زنی کنید. سیدحسین این روزها برای همه مهره‌های حریف، پرچم صلح تکان می‌دهد و عملا هیچ سیو ویژه‌ای ندارد. بدون داشتن یک گلر آماده، استقلال دائما ضربه می‌خورد و حداقل تا پایان فصل، هیج جانشینی برای حسینی وجود نخواهد داشت. رفتن به استقبال مسابقه حساس دوشنبه با سپاهان با این فرم از گلر استقلال، برای هواداران این باشگاه کاملا نگران‌کننده است. او با چنین کیفیتی در لیگ قهرمانان آسیا هم به نقطه ضعف آبی‌ها تبدیل خواهد شد. در استعدادهای این سنگربان تردیدی وجود ندارد اما او این هفته‌ها، توانایی نمایش استعدادهایش در زمین مسابقه را ندارد. حالا شاید استقلالی‌ها پشیمان باشند که قید رحمتی را زده‌اند و این گلر را برای آینده باشگاه حفظ کرده‌اند. به نظر می‌رسید خرید یک دروازه‌بان، یکی از جدی‌ترین اولویت‌های فرهاد مجیدی در بازار نقل و انتقالات خواهد بود. از شواهد این‌طور پیداست که بدون جانشین بودن، بخش مهمی از انگیزه‌های سیدحسین را تحت تاثیر قرار داده و جلوی پیشرفت بیشتر این دروازه‌بان را گرفته است.

نگرانی بعدی مرد اول نیمکت آبی‌ها، قبل از برخورد سرنوشت‌ساز با سپاهان در جام حذفی و البته برگزاری دو دیدار تعیین‌کننده در هفته‌های بعدی لیگ برتر، به وضعیت رختکن تیم مربوط می‌شود. ارسلان مطهری پس از باز کردن دروازه شهرخودرو، به شکل واضحی ناراحتی‌اش را از نیمکت‌نشینی در مسابقه گذشته علنی کرد. او برای اولین بار در این فصل، حاضر به جشن گرفتن یک گل نشد تا نشان بدهد که از شرایطش در باشگاه استقلال راضی نیست. فرهاد سه مهاجم کلیدی در تیمش دارد و طبیعتا نمی‌تواند در بسیاری از بازی‌ها، همه آنها را به صورت همزمان در ترکیب قرار بدهد. شاید هر مربی دیگری هم در جایگاه او باشد، همچنان روی زوج دیاباته و قائدی اصرار به خرج خواهد داد. دیاباته بهترین بازیکن فصل آبی‌های پایتخت به شمار می‌رود و قائدی نیز با وجود زمان نسبتا طولانی که از آخرین گلش برای باشگاه سپری شده، هنوز مهره موثری برای استقلال است و حتی همین هفته، توانسته برای تیمش پنالتی بگیرد. مجیدی تا امروز ثابت کرده که می‌تواند به خوبی فضای درونی تیمش را مدیریت کند اما هر چقدر که مسابقات این تیم سخت‌تر شود، این مسئولیت برای سرمربی آبی‌ها نیز دشوارتر خواهد شد. عیار مربیگری فرهاد باید در چنین روزهایی مشخص شود.

 دغدغه بزرگ بعدی مجیدی، بدشانسی‌های ادامه‌دار استقلال است. آنها در این فصل یک رکورد عجیب و تاریخی از خودشان به جا گذاشته‌اند. این تیم در لیگ نوزدهم 17 بار تیر دروازه رقبا را به لرزه درآورده و از این حیث، خالق یک رکورد شگفت‌انگیز شده است. اهداف این فصل فرهاد و تیمش، هنوز در دسترس به نظر می‌رسند. آنها هنوز می‌توانند برنده جنگ سهمیه و قهرمان جام حذفی باشند اما قبل از بازی با سپاهان، هنوز دغدغه‌هایی برای برطرف‌شدن در این باشگاه وجود دارند. ضعف مفرط دروازه‌بان، نارضایتی آشکار یکی از مهاجمان تیم و لجبازی تیر دروازه، چند سرعت‌گیر بزرگ برای آبی‌ها به وجود آورده‌اند.