چهار شهر، یک نبرد

دیدارهای هفته بیست و نهم، شهرخودرو را به صورت رسمی از کورس سهمیه آسیا خارج کرد. این نبرد اما هنوز با حضور چهار تیم از چهار شهر در اوج جذابیت دنبال می‌شود. در شرایط فعلی به نظر می‌رسد استقلال از بیشترین شانس برای آسیایی ‌شدن برخوردار است. یک تیم از بین فولاد، تراکتور و یا سپاهان هم به این تیم ملحق می‌شود و یک تیم دیگر هم با توجه به ماجراهای جام حذفی، احتمالا با ایستادن در رده چهارم جدول آسیایی خواهد شد.

آریا طاری

استقلال

بهترین رده ممکن: دوم

بدترین رده ممکن: چهارم

پیروزی برابر پیکان، برای قطعی‌ شدن سهمیه استقلال کافی به نظر می‌رسید اما امتیاز دادن به رقیب همشهری، استقلال را در امتیاز 50 متوقف کرد. آبی‌ها درست به اندازه تراکتورسازی امتیاز جمع کرده‌اند اما با تفاضل گل بهتر، همچنان در رده دوم جدول دیده می‌شوند. فرهاد و تیمش در آخرین هفته از رقابت‌های این فصل لیگ برتر، با تیم بی‌انگیزه شاهین بوشهر روبه‌رو می‌شوند. تیمی که این هفته رسما از لیگ برتر سقوط کرده و دیگر هیچ دلیلی برای جنگیدن با تمام وجود نخواهد داشت. البته که همه نفرات شاهین، دوست دارند در آخرین تجربه لیگ برتری خودی نشان بدهند اما بعید به نظر می‌رسد که این تیم، مشکل چندانی برای استقلال درست کند. استقلال در صورت شکست دادن شاهین، به طور حتم راهی رقابت‌های فصل آینده لیگ قهرمانان اروپا خواهد شد. آنها با توجه به اختلاف شدید تفاضل گل با تراکتور، در صورت بردن شاهین نایب‌قهرمانی‌شان را قطعی می‌کنند. اتفاقی که بدون تردید یک دستاورد مثبت برای فرهاد مجیدی خواهد بود. با این حال نباید سناریوهای بدبینانه‌تر را هم برای این تیم کامل نادیده گرفت. اگر استقلال روبه‌روی شاهین به تساوی برسد، تراکتور فولاد را ببرد و سپاهان با یک نتیجه پرگل زمین مسابقه با پیکان را ترک کند، این احتمال وجود دارد که آبی‌ها تا رده چهارم جدول پایین بیایند. استقلال فرهاد تحت هیچ شرایطی، فصل را در رتبه‌ای پایین‌تر از رتبه چهارم تمام نخواهد کرد. اگر بدترین حالت ممکن نیز برای این تیم اتفاق بیفتد و آنها بازنده دیدار با شاهین باشند و تراکتور و سپاهان نیز با برد از زمین مسابقه‌های‌شان خارج شوند، باز هم استقلال چهارم می‌شود. در این صورت تیم مجیدی، باز هم شانس آسیایی ‌شدن خواهد داشت. در چنین شرایطی اگر هر کدام از تیم‌های پرسپولیس، تراکتور و استقلال قهرمان جام حذفی شوند، مجیدی و تیمش به لیگ قهرمانان خواهند رسید. تنها حالتی که می‌تواند آسیا را از استقلال بگیرد، این است که آبی‌ها این هفته شکست بخورند، فولاد و سپاهان برنده دیدارهای همزمان باشند و قهرمان جام حذفی هم از بین تراکتور و نفت مسجدسلیمان انتخاب شود.

در شرایط فعلی به نظر می‌رسد استقلال از بیشترین شانس برای آسیایی ‌شدن برخوردار است. یک تیم از بین فولاد، تراکتور و یا سپاهان هم به این تیم ملحق می‌شود و یک تیم دیگر هم با توجه به ماجراهای جام حذفی، احتمالا با ایستادن در رده چهارم جدول آسیایی خواهد شد

تراکتورسازی

بهترین رده ممکن: دوم

بدترین رده ممکن: پنجم

اگر تراکتوری‌ها در دیدار حساس این هفته موفق به شکست دادن فولاد خوزستان شوند، تحت هر شرایطی به لیگ قهرمانان آسیا خواهند رسید. این تیم در صورت برد استقلال در بازی همزمان سوم و در صورت متوقف شدن آبی‌ها، دوم خواهد شد. اگر تراکتور این هفته را با تساوی به پایان برساند، سپاهان پیکان را ببرد و استقلال هم روبه‌روی شاهین شکست نخورد، رده چهارم جدول در انتظار تبریزی‌ها خواهد بود. در این صورت آنها تنها با بردن جام حذفی و یا قهرمانی استقلال یا پرسپولیس در این تورنمنت راهی لیگ قهرمانان می‌شوند. تلخ‌ترین احتمال برای تراکتورسازی اما شکست روبه‌روی فولاد است. در این صورت آنها به احتمال زیاد باید با سهمیه لیگ قهرمانان از لیگ برتر، وداع کنند. اگر فولاد، تراکتور را ببرد و استقلال و سپاهان هم برنده دیدارهای همزمان باشند، آن‌وقت قرمزهای تبریز در لیگ پنجم می‌شوند و تنها در حالتی می‌توانند به آسیا برسند که خودشان روی سکوی اول جام حذفی بروند.

سپاهان

بهترین رده ممکن: دوم

بدترین رده ممکن: پنجم

با جدایی امیرقلعه‌نویی، سپاهان دوباره به مسیر پیروزی برگشته و بازی بزرگ این هفته را از شهرخودرو برده است. حالا این تیم با 48 امتیاز در رده چهارم جدول لیگ دیده می‌شود. اگر سپاهان در هفته پایانی پیکان را شکست بدهد، تراکتور مساوی کند و استقلال ببازد، طلایی‌ها صاحب جایگاه دوم جدول می‌شوند. این خوش‌بینانه‌ترین سناریو برای اصفهانی‌ها به شمار می‌رود. اگر این هفته استقال حتی یک امتیاز به دست آورد، سپاهان دیگر شانسی برای دوم شدن ندارد اما از آن جایی که تفاضل گل این تیم بهتر از تراکتور است، آنها حتی در صورت تساوی تراکتور با بردن پیکان سوم می‌شوند. اگر سپاهان در هفته پایانی مساوی کند و فولاد بازی همزمان را ببرد، تیم اصفهانی به رده پنجم جدول نیز خواهد رفت. در این صورت قهرمانی هیچ تیمی در جام حذفی نیز طلایی‌ها را نجات نمی‌دهد. اگر آنها این هفته بازی‌شان را با برد سپری کنند و استقلال و تراکتور هم برنده باشند، سپاهان در جدول چهارم می‌شود و در صورت قهرمانی هر تیمی به جز نفت مسجدسلیمان در جام حذفی، به لیگ قهرمانان راه پیدا می‌کند.

فولاد خوزستان

بهترین رده ممکن: دوم

بدترین رده ممکن: ششم

فولاد نکو با شیب بسیار خوبی در حال نزدیک شدن به سهمیه بود اما در هفته‌های گذشته، دچار تنزل شد. فولاد 48 امتیازی حالا کار بسیار سختی برای آسیایی شدن دارد. آنها باید در دیدار حساس هفته آخر، تراکتور را از پیش رو بردارند. در این صورت قرار گرفتن فولاد بین چهار تیم اول جدول قطعی می‌شود. با این حال اگر سپاهان و استقلال هم برنده باشند، فولاد به رده‌ای بهتر از چهارمی نمی‌رسد و تنها در حالتی آسیایی می‌شود که پرسپولیس یا استقلال جام حذفی را فتح کنند. اگر فولاد این هفته ببازد و شهرخودرو یک پیروزی پرگل را جشن بگیرد، احتمال سقوط نکو و پسرها به رده ششم نیز وجود خواهد داشت.