هشت شاکی در نقش جدید!

اگر تعارف را کنار بگذاریم، باید بپذیریم که مجتبی جباری اصلا فوتبالیست خوش‌اخلاقی نبود. او با مربی‌ها کنار نمی‌آمد، همیشه با مدیران باشگاه سرشاخ می‌شد، علاقه‌ای به فصل بدنسازی نداشت و مصدومیت‌های زیادی را هم تجربه می‌کرد. مجتبی بعد از چندین سال در یک برنامه زنده تلویزیونی دیده شد و حرف‌های بسیار مهمی را به زبان آورد. نقدهایی کاملا جدی و اصولی از سوی کسی که حالا در قامت یک پیشکسوت، نگاهی منطقی و همه‌جانبه به فوتبال ایران دارد. حرف‌هایی که جدی گرفتن‌شان می‌تواند زمینه را برای اصلاح فوتبال فراهم کند.

آریا    طاری

 

فسادی که گم نمی‌شود

«حتی نمی‌توانم پسرم را به آکادمی‌های فوتبال بفرستم!». این بخش بسیار مهمی از صحبت‌های مجتبی جباری بود که به فساد گسترده و مشکلات بزرگ در آکادمی‌های فوتبال ایران اشاره داشت. او معتقد بود که امروز دیگر نمی‌توان بدون هزینه‌ای سنگین، فوتبالیست شد. مجتبی از برخورد با بچه‌ها در آکادمی‌های مختلف نیز بسیار گلایه داشت. موضوعی که جباری روی آن دست گذاشته، یکی از بزرگ‌ترین و جدی‌ترین نگرانی‌ها در مورد آینده فوتبال ایران است.

مهدی تاج به جای مهدی تاج

مجتبی جباری در برنامه فوتبال برتر، پیش‌بینی خاص خودش را هم درباره انتخابات فدراسیون فوتبال داشت. او پیش‌بینی کرد که مهدی تاج رییس آینده فدراسیون خواهد شد. به تعبیر جباری، تاج می‌آید تا اشتباه‌های قبلی تاج را جبران کند! جباری به درستی دست روی این حقیقت گذاشت که همه جای دنیا، مدیری که یک قرارداد افتضاح بسته و بعد به بهانه بیماری کنار کشیده و هرگز پاسخگوی رسانه‌ها نبوده، از فوتبال طرد می‌شود اما در ایران همان مدیر را با سلام و صلوات برمی‌گردانیم تا پاداش‌های جام جهانی را دوباره هزینه کند و باز هم لابد برای مدتی غیب شود!

فوتبال در غیاب استراتژی

مجتبی جباری به موضوع مهم دیگری هم اشاره کرده و آن، نبود یک استراتژی یا یک برنامه بلندمدت در فوتبال ایران است. اساسا در این فوتبال هیچ کاری انجام نشده که توقع داشته باشیم تیم ملی در جام جهانی نتیجه بگیرد. به باور مجتبی جباری، فوتبال ایران در موقعیت فعلی آنقدر مشکل، بی‌نظمی و ناهماهنگی دارد که حتی می‌تواند با یک مربی معمولی‌تر از اسکوچیچ هم به جام جهانی برود. اصلا چرا توقع داریم در این مقطع یک مربی بزرگ روی نیمکت تیم ملی دیده شود؟

اسکوچیچ را نابود نکنیم

جباری یکی از مدافعان غیرمنتظره دراگان اسکوچیچ نیز هست. او باور دارد که اسکو تا امروز نتایج خوبی گرفته و شایستگی لازم برای حضور در جام جهانی را دارد. جباری به شدت رفتار بازیکنانی که با نهادهای سیاسی برای تغییر سرمربی وارد مذاکره شده‌اند را نقد می‌کند. او همچنین اعتقاد دارد که اسکوچیچ باید کمی بلندتر صحبت کند و بازیکنان و هواداران تیم ملی را در یک جبهه با خودش قرار بدهد. او همچنین یک پیشنهاد جالب برای اسکوچیچ داشته است. اینکه زبان انگلیسی را کنار بگذارد و به زبان مادری خودش با استفاده از دایره کلمات بیشتر با رسانه‌ها حرف بزند!

فرهاد مجیدی، از دوستی تا دشمنی

افشاگری‌های جباری در مورد فرهاد مجیدی هم در نوع خودشان عجیب و غیرمنتظره بوده‌اند. جباری به گفته خودش در آستانه دستیاری شفر در استقلال قرار داشته اما باور دارد که مجیدی این موقعیت را از او گرفته است. ظاهرا جباری در فصل گذشته با پیشنهاد حضور در آکادمی استقلال نیز روبه‌رو شده اما به گفته مدیران باشگاه، فرهاد مجیدی با این تصمیم کاملا مخالف بوده است. این دو ستاره زمانی در استقلال رابطه خوبی با هم داشتند اما حالا به نظر می‌رسد کینه عمیقی‌ بین‌شان شکل گرفته است. این اولین بار بود که ردپایی از این اختلاف شدید بین هفت و هشت سابق استقلال در رسانه‌ها مطرح می‌شد.

وریا غفوری، به رنگ بغض

جباری از رفتار مدیران باشگاه با وریا نیز به شدت انتقاد کرد. او همچنین هم‌تیمی‌هایی که از وریا حمایت نکرده‌اند را نیز سزاوار سرزنش دانست. جباری در این بخش از صحبت‌هایش حتی بغض هم کرد و برای لحظاتی در سکوت فرو رفت. او از هواداران استقلال خواست تا به هر قیمتی، علیه این رفتار موضع بگیرند و حتی با یک استوری، حمایت‌شان را از وریا غفوری نشان بدهند. او باور داشت که کاپیتان استقلال با رفتار خوبی از سوی باشگاه روبه‌رو نشده و با وجود سال‌ها تلاش برای این تیم، مزد خوبی از سوی مدیران باشگاه نگرفته است.

ساپینتو، زمانی برای نگرانی

به نظر می‌رسد جباری امید چندانی هم به درخشش ساپینتو در استقلال ندارد. او البته به مربیان خارجی در فوتبال ایران اعتقاد دارد اما وعده چهار قهرمانی برای استقلال از سوی ساپینتو را مورد نقد قرار داده و مدعی شده که چنین وعده‌هایی ممکن است در آینده تیم را با دردسرهای بزرگ روبه‌رو کنند. به اعتقاد مجتبی، سرمربی استقلال نباید این حجم از خوش‌بینی را در اطراف تیم به وجود بیاورد و وعده‌ای به هوادارها بدهد که انتظار آنها را به شکل ویژه‌ای از استقلال در لیگ بیست و دوم بالا ببرد.