دست زدند، رای ندادند!

مدتی کوتاه پس از پایان انتخابات فدراسیون فوتبال ایران، حالا به ویژه در شبکه‌های اجتماعی زمزمه‌های زیادی در مورد انتخاب رییس جدید فدراسیون شنیده می‌شود. اگرچه روند و نتیجه این انتخابات چندان غافلگیرکننده نبوده اما چند ماجرای خاص، موجب واکنش هواداران فوتبال در شبکه‌های اجتماعی شده است. نکته جالب ماجرا اینجاست که علاوه بر روسای هیات فوتبال در نقاط مختلف ایران، چهره‌های فوتبالی حاضر در انتخابات هم نام علی کریمی را روی برگه‌های رای‌شان ننوشته‌اند.

آریا رهنورد

این لحظه فراموش نمی‌شود

بدون تردید عجیب‌ترین و باورنکردنی‌ترین لحظه انتخابات فدراسیون فوتبال، وقتی بود که افراد رای دهنده به محض خروج علی کریمی از سالن، او را به شدت مورد تشویق قرار دادند. این ماجرا بیشتر به یک سریال طنز شباهت دارد! یعنی درست همان افرادی که به کریمی پشت کردند و حاضر نشدند او را برای رای‌شان انتخاب کنند، بلند شدند و برای تشویق او خودشان را به هر دری زدند. از همان ابتدا هم واضح به نظر می‌رسید که درصد زیادی از افراد حاضر در مجمع فدراسیون، خواهان «تغییر» وضعیت فعلی نیستند. در چند استان، انتخابات هیات فوتبال به عجولانه‌ترین شکل ممکن برگزار شد و لابی‌ها برای رد و بدل شدن رای، با تمام سرعت در جریان بود. علی کریمی هم اصلا علاقه‌ای نداشت تا با لابی و روابط پشت پرده، کرسی ریاست را به دست بیاورد. به هر حال برای سال‌ها چهره‌های فوتبالی در ایران به این دلیل مورد نقد قرار می‌گرفتند که به مربیگری چسبیده‌اند و جسارت لازم برای کار در قامت یک مدیر را ندارند اما حالا معلوم شد که حتی اگر آنها جسارت به خرج بدهند و به سراغ مدیریت بیایند هم در فوتبال ایران هیچ دروازه‌ای به روی‌شان باز نمی‌شود. اینکه سرنوشت فوتبال ایران به دست برخی روسای هیات‌های فوتبال استانی تعیین شود، اصلا چیز خوشایندی به نظر نمی‌رسد.

برای سال‌ها چهره‌های فوتبالی در ایران به این دلیل مورد نقد قرار می‌گرفتند که به مربیگری چسبیده‌اند و جسارت لازم برای کار در قامت یک مدیر را ندارند اما حالا معلوم شد که حتی اگر آنها جسارت به خرج بدهند و به سراغ مدیریت بیایند هم در فوتبال ایران هیچ دروازه‌ای به روی‌شان باز نمی‌شود

تیم ملی به جادوگر پشت کرد

در اینکه علی کریمی تعداد رای‌های لازم برای ریاست فدراسیون فوتبال را نداشت تردیدی نیست اما در اینکه انتظار می‌رفت تعداد آرای او به مراتب بیشتر باشد هم شکی وجود ندارد. تنها 9 رای برای جادوگر، حقیقتا عجیب و حتی باورنکردنی به نظر می‌رسد. ماجرا زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانیم حتی کاپیتان تیم ملی هم به گزینه دیگری رای داده است. احسان حاج‌صفی در نگاه اول باید اولین کسی باشد که به کریمی برای ریاست فدراسیون فوتبال رای می‌دهد اما تصاویر منتشرشده از رای او نشان می‌دهد که احسان، سردار آجورلو را برای این کار انتخاب کرده است. شاید عقیده شخصی او، ریاست آجورلو بود اما حاج‌صفی نه به عنوان یک فوتبالیست، بلکه به عنوان نماینده بدنه تیم ملی در این انتخابات حاضر بود و حقیقتا دلیلی نداشت که به همین سادگی به کاپیتان و ستاره سابق این تیم پشت کند. خیلی دیگر از چهره‌های فوتبالی هم تصمیم گرفتند به جادوگر رای ندهند. در حقیقت اگر کریمی رای همه نماینده‌های فوتبالی این انتخابات را داشت، شانس خوبی به دست می‌آورد و حداقل به دور دوم می‌رفت اما به قول علیرضا منصوریان، اتفاقی که در این مراسم رخ داد، یک شکست بزرگ برای فوتبال ایران بود. در واقعیت این کریمی نبود که شکست خورد، این فوتبال ایران بود که یک روز ناامیدکننده و یک شکست بزرگ را تجربه کرد. این کریمی نبود که کرسی ریاست را از دست داد، این فوتبال ایران بود که به همین سادگی خودش را از یک تغییر جذاب محروم کرد. به هر حال در عصر ارتباطات، دیگر نمی‌توان همه چیز را به سادگی پنهان کرد. احسان حاج‌صفی هم می‌تواند به هر گزینه‌ای رای بدهد اما اینکه پای پست انتقادی سیدجلال حسینی از مجمع کامنت بگذارد و آن‌وقت خودش به گزینه دیگری رای بدهد، اسمی به جز «فریبکاری» ندارد.

نکو در کانون حواشی

بلافاصله پس از برگزاری انتخابات، این باور عمومی در توئیتر ایجاد شده که جواد نکونام از هاشمیان، حاج‌صفی و چند چهره فوتبالی دیگر خواسته تا به علی کریمی رای ندهند. معلوم نیست ریشه این صحبت‌ها کجاست و اصلا این شایعه چطور ایجاد شده اما به هر حال بسیاری از کاربران توئیتر به این نتیجه قطعی رسیده‌اند که بین انتخاب نشدن جادوگر و جواد نکونام، رابطه مستقیمی وجود داشته است.

دومین پیش‌بینی اشتباه!

باید بپذیریم که رای احسان حاج‌صفی، تنها پیش‌بینی اشتباه در مورد انتخابات فدراسیون فوتبال نبود. دومین پیش‌بینی اشتباه وقتی اتفاق افتاد که معلوم شد جعفر سمیعی، نام جادوگر را به درون صندوق انتخابات انداخته است. انتظار می‌رفت مدیرعامل باشگاه پرسپولیس به گزینه مدنظر وزارت ورزش رای بدهد اما سمیعی تصمیم گرفت از علی کریمی حمایت کند و او را به عنوان نامزد مدنظرش در انتخابات در نظر بگیرد. این اتفاق با واکنش‌های بسیار مثبتی از سوی پرسپولیسی‌ها روبه‌رو شده و سمیعی را به سرعت در بین آنها محبوب کرده است. چراکه خیلی‌ها توقع داشتند این مدیر که برآمده از سیستم وزارت ورزش است، انتخاب متفاوتی انجام بدهد و از اسطوره باشگاه پرسپولیس حمایتی نداشته باشد.