بهترین دریبل‌ات را بزن!

ظرف چند روز گذشته، دو اتفاق بسیار مهم و کلیدی در مسیر انتخابات فدراسیون فوتبال برای علی کریمی رخ داده است. اول اینکه سعید آذری به نفع او از رقابت کنار کشیده و دوم، انتخاب مهدی مهدوی‌کیا به عنوان نایب رییس اول او در فدراسیون بوده است. تا اینجا، این بهترین ائتلاف با بزرگ‌ترین نام‌ها برای اداره فدراسیون فوتبال به شمار می‌رود اما فراموش نکنیم که «مجمع» معادله‌های خاص خودش را دارد. در حقیقت این «مردم» نیستند که نتیجه انتخابات فدراسیون را مشخص خواهند کرد. بلکه گزینه موردنظر باید موفق شود نظر مثبت مجمع را به دست بیاورد.

آریا رهنورد

حضور علی کریمی در انتخابات فدراسیون فوتبال ایران، خیلی جدی‌تر از آن چیزی است که در ابتدا تصور می‌شد. به نظر می‌رسد اعلام آمادگی جادوگر برای ورود به عرصه انتخابات، حالتی نمایشی داشته باشد اما برخلاف همه گمانه‌زنی‌ها، اوضاع کاملا جدی شده است. جادوگر همیشه یک عزم راسخ برای برخورد با فساد رایج در فوتبال ایران داشته و بارها علیه شیوه اداره این نهاد موضع گرفته است. حالا خود این فرصت را دارد که امور را به دست بگیرد و شرایط را اصلاح کند. کنار رفتن سعید آذری از این رقابت به نفع علی کریمی، معنای خاص خودش را دارد. سعید آذری یک مدیر مقبول در عرصه فوتبال به شمار می‌رود و در زمینه مدیریت باشگاهی، تا امروز موفق نشان داده است. او تجربه‌های بسیار خوبی در ذوب آهن و فولاد داشته و بدون شک در بین هواداران فوتبال هم یک مدیر قابل اعتماد محسوب می‌شود.

حالا که چنین مدیری به نفع جادوگر کنار رفته، کریمی شانس بیشتری برای بردن انتخابات خواهد داشت. با این وجود سطح رقابت در فدراسیون فوتبال ایران، بسیار پیچیده و چند لایه به نظر می‌رسد. معرفی رسمی اولین گزینه علی کریمی برای نایب رییسی، حسابی هواداران فوتبال در ایران را به وجد آورده است. او مهدی مهدوی‌کیا را به عنوان گزینه نایب رییس اول معرفی کرده و در حقیقت یک آس بزرگ را در این انتخابات رو کرده است. اینکه مهدی قانع شده در کابینه جادوگر حضور داشته باشد، بسیار امیدوارکننده به نظر می‌رسد. حتی تصور فدراسیونی که در آن علی کریمی نقش ریاست را بر عهده دارد و مهدوی‌کیا نایب رییس اولش به شمار می‌رود، فوق‌العاده است. برای یک لحظه تصور کنید به جای ترکیب مهدی تاج و علی کفاشیان، کارها به این دو ستاره بزرگ سپرده شود. آن وقت فوتبال ایران برای یک جهش بزرگ آماده خواهد بود. با این حال علی کریمی برای ورود به این رقابت، هنوز باید به چند تردید و چند ابهام پاسخ بدهد.

حضور علی کریمی در انتخابات فدراسیون فوتبال ایران، خیلی جدی‌تر از آن چیزی است که در ابتدا تصور می‌شد. به نظر می‌رسد اعلام آمادگی جادوگر برای ورود به عرصه انتخابات، حالتی نمایشی داشته باشد اما برخلاف همه گمانه‌زنی‌ها، اوضاع کاملا جدی شده است

ستاره سابق تیم ملی، تا همین حالا چند قدم بسیار مهم برای ریاست فدراسیون برداشته اما این قدم‌ها به تنهایی برای تبدیل شدن او به مرد اول این نهاد کافی به نظر نمی‌رسند. علی اگر واقعا به ایستادن در این جایگاه فکر می‌کند، باید در روزهای آینده تمام تمرکز و توانش را برای این کار صرف کند. گرفتن رای مجمع، به طی کردن مراحل متعددی نیاز خواهد داشت. کریمی در درجه اول باید اعضای کامل تیمش را انتخاب کند.

همه باید بدانند که در صورت انتخاب شدن جادوگر به عنوان رییس جدید، چه کسانی در کنار او حضور خواهند داشت. اگر این اعتمادسازی به خوبی صورت نگیرد، احتمال شکست خوردن کمپین او وجود خواهد داشت. علاوه بر این، کریمی باید راه و روش تزریق سرمایه به فدراسیون را هم مشخص کند. مدیران قبلی دائما از این موضوع طفره می‌رفتند و حالا یکی از بدهکارترین فدراسیون‌های تاریخ در اختیار رییس بعدی قرار خواهد گرفت. اگر جادوگر استراتژی مشخصی برای درآمدزایی در فدراسیون نداشته باشد، اوضاع اصلا مطابق میل او پیش نخواهد رفت. نام علی کریمی، برای حامیان مالی جذاب است و شانس رسیدن فدراسیون به درآمد را افزایش می‌دهد اما در کنار این، باید یک برنامه مدون برای استفاده از اسپانسرها نیز در فدراسیون وجود داشته باشد. قدم مهم بعدی، رایزنی با اعضای مجمع و لابی کردن برای رای گرفتن از آنها خواهد بود. چهره‌های مختلفی که وارد کارزار انتخابات شده‌اند، تا امروز مذاکره‌های زیادی برای رای گرفتن از مجمع را پشت سر گذاشته‌اند. کریمی برای رسیدن به آرا، باید آماده سفر به شهرهای مختلف برای مذاکره با روسای هیات‌های فوتبال باشد. او شهامت زیادی به خرج داده که وارد این بازی شده است. علی پس از چند تجربه مربیگری و البته یک تجربه ناکام در مالکیت باشگاهی، حالا خودش را برای یکی از مهم‌ترین پست‌های فدراسیون فوتبال آماده خواهد کرد.

حضور علی کریمی حتی اگر به «شکست» در انتخابات بینجامد، برای فوتبال ایران ارزشمند خواهد بود. چراکه مسئولیت رییس بعدی را به شدت سنگین می‌کند و انتظارها را از او افزایش می‌دهد. با این حال اگر نتیجه انتخابات برد جادوگر باشد، دیگر هیچ شکستی از سوی او پذیرفتنی نیست. اگر کریمی به هر دلیلی نتواند فدراسیون را نجات دهد، این یک ناکامی بسیار بزرگ برای فوتبال ایران خواهد بود. آن‌وقت دیگر درهای فدراسیون برای مدت مدید به روی فوتبالی‌ها بسته می‌شوند.