پرونده پرماجرای بدهی باشگاه استقلال به مهاجم کروات سابق این تیم، سرانجام بسته شد. در روزهای گذشته شایعه‌های زیادی در مورد محرومیت احتمالی باشگاه از نقل و انتقالات به گوش می‌رسید اما مدیران استقلال سرانجام توانستند بدهی سنگین باشگاه به پروپئیچ را از طریق پول‌های بلوکه ‌شده در حساب فیفا پرداخت کنند. به نظر نمی‌رسید در شرایط فعلی، این درخواست عملی شود اما در نهایت رایزنی‌ها نتیجه داد تا استقلال بحران پئیچ را برای همیشه پشت سر بگذارد. انتشار خبر محرومیت باشگاه استقلال از حضور در پنجره بعدی نقل و انتقالات در یک خبرگزاری رسمی مثل آوار روی سر هواداران آبی‌ها فرود آمد. بیانیه باشگاه در پاسخ به این شایعه نیز با اضطراب زیادی نوشته شده بود و کمک چندانی به آرام شدن اوضاع نمی‌کرد. مدیران استقلال رسما اعلام کردند که هیچ نامه‌ای مبنی بر محرومیت از سوی فیفا به دست‌شان نرسیده است. گروه دیگری نیز البته مدعی بودند که فیفا برای تثبیت چنین محرومیت‌هایی، به هیچ باشگاهی نامه نمی‌فرستد. به نظر می‌رسد عده‌ای از منتقدان مدیران باشگاه در داخل، علاقه زیادی به رسمی ‌شدن این محرومیت داشتند تا خیلی زود با موج تغییرات گسترده در استقلال، صندلی‌های مدیریتی را به دست بیاورند اما در عمل، این اتفاق هرگز رخ نداد. چراکه فدراسیون بین‌المللی فوتبال حاضر شد از محل پاداش‌های جام جهانی استقلال که در حساب این نهاد بلوکه شده‌اند، طلب پروپئیچ را پرداخت کند. آبی‌ها حتی مبلغ لازم برای پرداخت به مهاجم کروات‌شان را آماده کرده بودند اما توانستند با یک تیر دو نشان بزنند و علاوه بر حفظ کردن این مبلغ، بخشی از پول‌های باقی‌مانده در حساب فیفا را آزاد کنند. با این روند حالا باشگاه علاوه بر بستن یک پرونده دردسرساز و جنجالی، حالا مبلغ کافی برای خرید جانشین پاتوسی را نیز در اختیار دارد. اگر استقلالی‌ها در این پرونده شکست می‌خوردند، اوضاع برای این باشگاه در روزهای آینده دشوار می‌شد. پیروزی در این ماجرا اما یک نقطه روشن و امیدوارکننده برای ادامه فصل باشگاه است. حالا دیگر خطر محرومیت از نقل و انتقالات، استقلال را تهدید نمی‌کند و هواداران باشگاه را آزار نمی‌دهد. البته به شرطی که مهره‌های خارجی فعلی استقلال و طلبکاران قبلی باشگاه، شکایت‌های تازه‌ای را در فیفا مطرح نکنند! تا امروز، انتقادهای زیادی متوجه شیوه مدیریت باشگاه استقلال بوده است. فتحی و همکارانش در مقاطعی از تصمیم‌های حرفه‌ای فاصله گرفته‌اند و جو تیم را به هم ریخته‌اند. اصرار خطیر به حضور در همه مباحث جنجالی مربوط به باشگاه، مصاحبه‌های تند و افشاگرانه او و اختلافش با سرمربی پیشین استقلال، برای مدتی به ضرر تیم تمام شده اما حالا خطیر ثابت کرد که به جز مصاحبه‌های تند و افشاگری علیه دیگران، نقش‌ دیگری نیز در باشگاه استقلال دارد. برای سال‌ها مدیران ارشد باشگاهی در فوتبال ایران، با زبان خارجی بیگانه بوده‌اند و حتی در مواردی با خود فوتبال نیز آشنایی چندانی نداشته‌اند اما شاید حرکت مثبت خطیر در پرونده پئیچ، فرصتی برای مستحکم‌تر شدن جایگاه او در استقلال و برداشتن قدم‌های مفید دیگری برای تیم باشد. 

اگر این مدیر از حواشی همیشگی فاصله بگیرد، از جنجال‌ها دست بکشد، قید افشاگری را بزند و باشگاه را مهم‌تر از خودش بداند، شاید به مرور زمان تبدیل به یکی از موثرترین مدیران این سال‌های استقلال شود. البته این اولین بار نیست که پرونده یک بدهی سنگین در استقلال با مساعدت فیفا بسته می‌شود. پس از جام جهانی 2014 برزیل نیز آبی‌ها در شرایط مشابهی قرار داشتند. استقلال مدتی پس از جام جهانی برزیل با سه شکایت بزرگ در فیفا مواجه شده بود و فاصله چندانی با دریافت حکم کسر امتیاز نداشت. آن روزها نیز پاداش فیفا نه به حساب فدراسیون واریز شده بود و نه در اختیار باشگاه‌های ایرانی قرار گرفته بود. سرانجام بدهی 380 هزار دلاری باشگاه با موافقت فیفا از حساب پاداش‌های استقلال در فدراسیون بین‌المللی فوتبال به طلبکاران پرداخت شد. این اتفاق در دوران مدیریت افتخاری، بازتاب چندانی نداشت اما در دوران مدیریت فتحی، با واکنش‌های مثبت زیادی همراه شد.

بدون تردید بستن پرونده سنگین و خطرناک پئیچ، یک دستاورد بزرگ برای مدیران فعلی استقلال به شمار می‌رود اما به سختی می‌توان این پرونده را یک موفقیت برای خود باشگاه دانست. چراکه استقلالی‌ها مدت‌ها قبل می‌توانستند با پرداخت یک دهم مبلغ امروز، برای همیشه پرونده مهاجم اهل کرواسی را ببندند. مدیران سابق استقلال، میراث تلخی برای مدیران فعلی باشگاه گذاشتند تا بخشی از تمرکز تیم در حساس‌ترین روزهای پیش‌فصل، به این موضوع مهم اختصاص پیدا کند. شاید این تجربه، تلنگر خوبی باشد تا حداقل مدیران فعلی استقلال دیگر بدهی‌ به مهره‌های خارجی را به آینده موکول نکنند و باشگاه را در معرض جریمه‌های سنگین قرار ندهند. البته پیش از این بارها در فوتبال ایران ثابت شده که «تجربه» موضوع بی‌اهمیتی است و در این فوتبال عملا هیچ‌کس از گذشته درس نمی‌گیرد. این فوتبال پروپئیچ‌های دیگری نیز خواهد داشت. مهره‌های سنگین و بی‌تاثیری که خیلی زود طرد می‌شوند اما نام‌شان مدام در اطراف تیم به گوش می‌رسد.