آریا رهنورد

لید: ثبت‌نام انتخابات فدراسیون فوتبال انجام شد و همان نام‌های آشنای همیشگی برای مدیریت فوتبال صف کشیدند. این ثبت‌نام دو اتفاق خاص هم داشت. اول عدم ورود سردار آجورلو که در چند دوره گذشته پای ثابت انتخابات ریاست فدراسیون بوده است. خیلی‌ها پیش‌بینی می‌کردند او این بار هم برای ریاست اقدام کند. اتفاق دوم هم بازگشت مهدی تاج به عرصه انتخابات فدراسیون فوتبال بود. کسی که بعد از افتضاح قرارداد ویلموتس به بهانه مشکل قلبی از کار کنار رفت و حالا که ظاهرا آب‌ها از آسیاب افتاده‌اند، دیگر خبری از مشکل قلبی نیست و او دوباره می‌خواهد به صندلی ریاست تکیه بزند.

مهدی تاج حالا دوباره در یک قدمی حضور در فدراسیون فوتبال دیده می‌شود. آن هم در شرایطی که انتظار جامعه فوتبال ایران از برخورد قانونی، حقوقی و قضایی با افرادی که مسبب امضای قرارداد ننگین ویلموتس بوده‌اند، هرگز برآورده نشده است. تاج به جای پاسخگویی در مورد آن قرارداد تلخ و شرم‌آور، بیماری قلبی را بهانه کرد و از فوتبال جدا شد. حالا ظاهرا آن بیماری قلبی دیگر او را اذیت نمی‌کند و تاج آماده است تا دوباره به فوتبال برگردد. او با فردی کاملا ناآشنا به اصول و قوانین حقوقی، قرارداد ویلموتس را بست و ضرر وحشتناکی به فوتبال ایران تحمیل کرد. رییس اسبق فدراسیون معتقد بود که همه شرایط را در این قرارداد سنجیده است. وقتی که مربی بلژیکی تصمیم به ترک ایران گرفت و قراردادش را به صورت یک‌طرفه فسخ کرد، مهدی تاج مدعی شد که ایران نه‌تنها به او ضرر و زیان نمی‌دهد، بلکه حتی حقوق سه ماه را از این مربی دریافت می‌کند اما این قرارداد در نهایت یک ضرر وحشتناک چند میلیون دلاری به فوتبال ایران تحمیل کرد و روی همه تصمیم‌های بعدی فدراسیون نیز اثر گذاشت. انتظار می‌رفت این جریمه نجومی را افراد مسبب آن از جیب پرداخت کنند اما این افراد نه‌تنها زیر بار چنین مساله‌ای نرفتند، بلکه حالا حتی برای بازگشت به فدراسیون دورخیز کرده‌اند. اتفاقی که تنها در فوتبال ایران رخ می‌دهد. در هر کشور دیگری، امضاکنندگان قرارداد ویلموتس محاکمه می‌شدند و برای همیشه از فوتبال دور می‌ماندند اما در ایران حکایت‌ها همیشه متفاوت به نظر می‌رسند. اینجا می‌توانی فوتبال را در سیاه‌چاله غرق کنی و با اعتماد به نفس برگردی و برای ریاست باد به غبغب بیندازی. اگر مهدی تاج دوباره رییس فدراسیون شود، منطق در فوتبال ایران برای همیشه تباه خواهد بود.

بسیاری از افرادی که در انتخابات فدراسیون ثبت‌نام کرده‌اند، از تبار مهدی تاج هستند. علیرضا اسدی در دوران خود تاج، به عنوان دبیرکل فعالیت می‌کرد و چند درگیری شدید هم با کارلوس کی‌روش داشت. او صادق رییس‌کیا را به عنوان نایب‌رییس اول و امیررضا واعظ آشتیانی را به عنوان نایب رییس دومش به فدراسیون فوتبال معرفی کرده است. خود مهدی تاج هم با ترکیبی کاملا آشنا به انتخابات قدم گذاشته و تصمیم گرفته مهدی محمدنبی را به عنوان نایب‌رییس اول و منصور قنبرزاده را به عنوان نایب‌رییس دوم معرفی کند. نفراتی که سابقه همکاری با او در فدراسیون فوتبال را دارند. تا روز برگزاری انتخابات، صحبت از عدم حضور میرشاد ماجدی در کورس ریاست بود اما او هم در آخرین لحظات ثبت‌نام کرد تا رییس موقت فوتبال ایران هم در انتخابات حاضر باشد. ماجدی عباس صوفی را به عنوان نایب‌رییس اول و صادق درودگر را نیز به عنوان نایب‌رییس دوم معرفی کرده است. نفر بعدی این انتخابات رییس اسبق سازمان لیگ فوتبال ایران عزیزالله محمدی است. مردی که علی فتح‌الله‌زاده را به عنوان نایب‌رییس اول و محمدرضا کافی را به عنوان نایب‌رییس دوم معرفی کرده است. امیررضا واعظ آشتیانی نیز، علیرضا اسدی را به عنوان نایب‌رییس اول و صادق رییسی‌کیا را در جایگاه نایب‌رییس دوم معرفی کرده است. بررسی صلاحیت این افراد حدود 20 روز دیگر به مرحله نهایی خواهد رسید. در نهایت هم ریاست فدراسیون به یکی از این اعضا خواهد رسید. به نظر می‌رسید شانس مهدی تاج و ماجدی برای حضور در این رقابت بیشتر از سایرین باشد. بعید نیست که تاج دوباره به فدراسیون برگردد و این بار با امضای یک قرارداد دیگر، فاجعه بزرگ دیگری در فوتبال ایران بیافریند.

در دوره گذشته انتخابات فدراسیون فوتبال، تلاش‌های زیادی برای ورود چهره‌های سابق تیم ملی بدون نیاز به سابقه مدیریت در این حوزه صورت گرفت. در نهایت هم علی کریمی به عنوان یک چهره فوتبالی به انتخابات وارد شد اما خود چهره‌های فوتبالی و حتی کاپیتان تیم ملی حاضر به حمایت از این چهره نبودند. نتیجه این اتفاق، عدم ورود فوتبالی‌ها برای دوران جدید بود تا روند ریاست فدراسیون در فوتبال ایران باز هم تغییر نکند. اتفاق تلخی که نشان داد فوتبال ایران برای مدیران جدید و متفاوت فضا ندارد و همچنان باید به همان چهره‌های همیشگی تکیه بزند. چهره‌هایی که قادر نیستند فوتبال را در مسیر تازه‌ای قرار بدهند.

 

سوتیتر: مهدی تاج حالا دوباره در یک قدمی حضور در فدراسیون فوتبال دیده می‌شود. آن هم در شرایطی که انتظار جامعه فوتبال ایران از برخورد قانونی، حقوقی و قضایی با افرادی که مسبب امضای قرارداد ننگین ویلموتس بوده‌اند، هرگز برآورده نشده است