یک کارشناس مسائل بین‌الملل معتقد است که ایران و آمریکا بر سر خارج کردن نام سپاه از فهرست FTO با یکدیگر چانه‌زنی می‌کنند اما این موضوع برای هر دو طرف جنبه حیثیتی پیدا کرده است.

رحمان قهرمان‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به طولانی شدن روند مذاکرات هسته‌ای و اختلاف میان ایران و آمریکا بر سر خارج کردن نام سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی از فهرست گروه‌های تروریستی گفت: طبیعی است هر چه به انتخابات کنگره در آمریکا نزدیک می شویم شرایط برای بایدن سخت‌تر می‌شود. البته حوادث جنگ اوکراین اعتماد به نفس دولت بایدن را بیشتر کرده و آمریکا تصور می‌کند در مذاکرات در موقعیت بهتری است.

وی ادامه داد: قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی خارجی از سوی مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ترامپ پیشنهاد شد در حالی که نهادهای امنیتی آمریکا مخالف آن بودند. این اقدام دولت ترامپ بخشی از تلاشی بود تا بازگشت به برجام در دولت های آینده ناممکن شود و امروز می بینیم که این تاکتیک کار را برای بایدن سخت کرده است.

وی درباره پافشاری ایران و تاکید بر خارج کردن نام سپاه از لیست تحریم در راستای انتفاع ایران از مزایای اقتصادی برجام تصریح کرد: واقعیت این است که نیروی قدس سپاه قبل از قرار گرفتن نام سپاه به طور کلی در لیست تحریم، در این لیست قرار گرفته بود. اما به طور کلی معتقدم خارج کردن نام سپاه از این فهرست بیشتر از اینکه جنبنه عملی داشته باشد، جنبه نمادین برای هر دو طرف ایرانی و آمریکایی دارد.