آریا طاری

به نظر می‌رسد در لیگ برتر بیست و یکم، هیچ چیز استقلال را متوقف نخواهد کرد. تیمی که به هیچ قیمتی و در هیچ شرایطی دچار لغزش نمی‌شود و مسیر منطقی‌اش را از دست نمی‌دهد. تیمی که دیگر هیچ مسابقه‌ای را برای مساوی شروع نمی‌کند و حتی در زمین سرسخت‌ترین رقبا، بهترین عملکرد را به نمایش می‌گذارد. سپری کردن یک فصل کامل بدون شکست، موفقیتی تاریخی به نظر می‌رسد اما آیا این سقف توانایی‌های تیم فرهاد است؟ اصلا این‌طور نیست. این مجموعه قادر است کارهای به مراتب بزرگ‌تری هم انجام بدهد.

دیگر هیچ رکوردی در این فصل از لیگ برتر باقی نمانده که از دست فرهاد و پسرها در امان مانده باشد. به احتمال فراوان آنها به تنها تیم تاریخ لیگ برتر تبدیل خواهند شد که یک فصل کامل را بدون شکست پشت سر می‌گذارد. یک تجربه تاریخی برای تیمی که خیلی از رقبا در هفته‌های پایانی در انتظار لغزش‌اش در هفته‌های آخر لیگ بودند اما روبه‌روی سپاهان به تساوی رسید، فولاد را در اهواز شکست داد و همه امتیازهای دیدار سخت با مس رفسنجان را نیز از آن خودش کرد تا نشان بدهد که به هیچ قیمتی با متوقف شدن سروکار ندارد. این استقلال در ذهن هوادارها برای همیشه یک تیم فراموش‌نشدنی خواهد بود. تیمی که اساسا نمی‌توان آن را با سوپراستارها تعریف کرد. بعد از جدایی دیاباته و قایدی در تابستان گذشته، استقلال دیگر هیچ سوپرستاره‌ای را در ترکیبش نداشت. آنها اما یک تیم منسجم و بسیار متحد بودند و این موضوع حتی شامل حال بازیکنانی می‌شد که روی نیمکت به تماشای نبردهای استقلال می‌نشستند. استقلال در تمام فصل انسجامش را به خوبی حفظ کرد و در اوج شایستگی قهرمان رقابت‌های لیگ برتر شد. اولین فاکتور بسیار مهمی که استقلال را در این موقعیت قرار داد، انگیزه فوق‌العاده نفرات این تیم بود. تیمی که انگار تک تک بازیکنانش هدفی مشترک داشتند و در هیچ لحظه‌ای از تعقیب‌ کردن این هدف بزرگ دست برنداشتند. استقلال به لحاظ فنی نیز تیم بسیار خوبی بود و فوتبال مدرنی را پشت سر گذاشت. از هر مسیری، باید باور کرد که آنها سزاوارترین تیم برای بردن لیگ برتر بودند. تیمی که ثابت کرد برای بردن و قهرمان شدن ساخته شده است. با این حال نباید تصور کرد که همین قهرمانی برای ساخت یک عصر طلایی کافی است.

این تیم فرهاد می‌تواند در سال‌های آینده یک امپراتوری تاریخی در فوتبال ایران برای خودش بسازد. درست همان کاری که پرسپولیس برانکو در سال‌های متمادی انجام داد. بعد از چندین سال، اعتماد به نفس و شخصیت قهرمانی دوباره به تیم برگشته و آبی‌ها نشان داده‌اند که دوباره خودشان را به عنوان بهترین تیم فوتبال ایران می‌شناسند

این تیم فرهاد می‌تواند در سال‌های آینده یک امپراتوری تاریخی در فوتبال ایران برای خودش بسازد. درست همان کاری که پرسپولیس برانکو در سال‌های متمادی انجام داد. بعد از چندین سال، اعتماد به نفس و شخصیت قهرمانی دوباره به تیم برگشته و آبی‌ها نشان داده‌اند که دوباره خودشان را به عنوان بهترین تیم فوتبال ایران می‌شناسند. این قهرمانی از یک جهت دیگر هم بسیار مهم است. چراکه ثابت می‌کند استقلال برای بردن یک دوره از لیگ برتر، تنها به امیر قلعه‌نویی نیاز ندارد و بدون حضور این مربی هم می‌تواند لیگ را به دست بیاورد. این قهرمانی تازه می‌تواند شروع روزهای رویایی استقلال در لیگ برتر باشد. تیمی که می‌خواهد لیگ را در چند دوره پیاپی به دست بیاورد، به لیگ قهرمانان آسیا برگردد و در این تورنمنت بدرخشد و همه جام‌ها را درو کند. اگر مساله مجوز حرفه‌ای حل شود، شاید این استقلال همان تیمی باشد که بعد از چندین دهه فوتبال ایران را صاحب یک قهرمان در رده باشگاهی فوتبال آسیا می‌کند. رسیدن به این سطح اما به هیچ وجه ساده نخواهد بود. اولین قدم کلیدی برای باقی ماندن آبی‌ها در مسیر موفقیت، حفظ همه نفرات کلیدی باشگاه است. از حسین حسینی روی خط دروازه تا امیرحسین حسین‌زاده در خط حمله، استقلال باید شاکله اصلی تیمش را حفظ کند و اجازه ندهد که این ترکیب برنده به فروپاشی برسد. قدم بعدی هم اضافه کردن چند مهره باتجربه است تا تیم تقویت شود و بتواند در روزهای حساس روی تجربه این نفرات حساب باز کرد. خریدهایی مثل کاوه رضایی و سعید صادقی، استقلال را از یک تیم شکست‌ناپذیر به یک تیم مهارنشدنی تبدیل می‌کند. تیمی که نمی‌خواهد در همین نقطه بماند و به دنبال کنار زدن موانع از مسیرش است. تیمی که قصد دارد در سال‌های پیش رو به قهرمان بی‌رقیب فوتبال ایران تبدیل شود. رقابت با پرسپولیس و سپاهان در فصل جدید، اصلا ساده نخواهد بود اما شرایط روحی و فنی آبی‌ها، آنها را در وضعیت مطلوب‌تری نسبت به رقبا قرار می‌دهد.

آبی‌ها فعلا باید از قهرمانی و موفقیت جذاب‌شان در فوتبال ایران لذت ببرند. مرحله بعدی اما رسیدن به موفقیت‌های بزرگ‌تر است. این تیم همین حالا هم با زیر پا گذاشتن همه رکوردها، جاودانگی را تجربه کرده اما می‌تواند جاودانه‌تر هم باشد. حفظ عطش موفقیت بعد از رسیدن به اولین جام، ماموریت دشواری برای تیم فرهاد خواهد بود. تیمی که اگر به همین اندازه پرانگیزه و حریص باقی بماند، به جام‌ها و رکوردهای دیگری نیز خواهد رسید. تیمی که می‌تواند برای سال‌های آینده به سلطنتش در فوتبال ایران ادامه بدهد.