آریا طاری

اگرچه گل گهر برای دومین هفته متوالی در لیگ برتر شکست خورد، درخشش گادوین منشا و یک گل تماشایی دیگر از این ستاره، باز هم چشم‌ها را خیره کرد. او این روزها در اوج آمادگی قرار دارد و در 6 هفته لیگ برتر، 6 گل به ثمر رسانده است. اگر منشا فصل را با همین استانداردها ادامه بدهد، حتی می‌تواند رکورد گل‌زنی در رقابت‌های یک فصل از لیگ برتر ایران را به نام خودش ثبت کند. او تا امروز به شکل غیرمنتظره‌ای، بهترین مهاجم لیگ برتر بوده است.

ظاهرا بازی برای هر باشگاهی به جز پرسپولیس و استقلال، بدجوری به مذاق گادوین منشا سازگار است. او در پیکان زیر نظر مجید جلالی، یک ستاره تمام‌عیار به شمار می‌رفت و در کورس آقای گلی لیگ برتر دیده می‌شد. گادوین یک بار حتی تا آستانه آقای گلی نیز پیش رفت و درنهایت رقابت را به مهدی طارمی واگذار کرد. منشا پس از دوران فوق‌العاده پیکان، راهی پرسپولیس شد اما در این باشگاه، همه انتظارها را برآورده نکرد. دوندگی بالا و جنگندگی گادوین در زمین، از او یک بازیکن محبوب برای هواداران پرسپولیس ساخت اما اعضای کادر فنی باشگاه از عملکرد این بازیکن و حاشیه‌های او راضی به نظر نمی‌رسیدند. گل‌زنی در جدال با الدحیل، مهم‌ترین نقطه از دوران فوتبال منشا تا امروز بوده است. گلی که پرسپولیس را به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا برد و برای همیشه به یکی از بهترین خاطره‌های تاریخ این باشگاه تبدیل شد. منشا در خط حمله پرسپولیس، عملا «نفر دوم» بود و وظیفه موقعیت‌سازی برای علی علیپور را بر عهده داشت. همین ماجرا موجب می‌شد خود این بازیکن، گل‌های کم‌تری به ثمر برساند و کم‌تر بازی‌اش به چشم بیاید. به محض باز شدن پنجره نقل و انتقالات پرسپولیس پس از دو پنجره محرومیت، برانکو نام منشا را در فهرست بازیکنان مازاد تیمش قرار داد. استقلالی‌ها به سراغ این بازیکن رفتند اما نتیجه‌ موردعلاقه‌شان از جذب او را به دست نیاوردند. حالا همان مهره اخراجی برانکو، ستاره تیم امیرقلعه‌نویی به شمار می‌رود. بازیکنی که فصل گذشته نیز در ترکیب گل گهر سیرجان، درخشش قابل توجهی داشت و از عوامل مهم بقای این تیم در لیگ برتر به شمار می‌رفت. بخش مهمی از روند تبدیل شدن گل گهر از یک تیم در معرض سقوط به یک تیم جذاب با نتایج خوب، به عملکرد این مهاجم مربوط می‌شود. بازیکنی که با اعتماد ویژه قلعه‌نویی روبه‌رو شده و پاسخ بسیار خوبی هم به این اعتماد داده است.

تماشای درخشش قابل توجه گادوین منشا، شاید بیشتر از همه برای هواداران پرسپولیس ناراحت‌کننده باشد. این باشگاه، گادوین را به سادگی از دست داد و حالا این مهاجم، در لیگ برتر کولاک کرده است. نمایش‌های استثنایی منشا در حالی رقم می‌خورد که پرسپولیس به شدت با مشکل گل‌زنی روبه‌رو شده است. عیسی آل‌کثیر همچنان در محرومیت به سر می‌برد و آرمان رمضانی و مهدی عبدی، همچنان نتوانسته‌اند به مهاجمانی فوق‌العاده برای پرسپولیس تبدیل شوند. به صورت همزمان با این اتفاق، مهاجم سابق این تیم در لیگ برتر می‌درخشد و دروازه همه رقبا را باز می‌کند. وقتی امیرقلعه‌نویی هدایت گل گهر را بر عهده گرفت، خیلی‌ها تصور می‌کردند او به دنبال یک مهاجم مثل کی‌روش استنلی برای تیمش خواهد بود اما منشا تا امروز در لیگ بیستم، به مراتب آماده‌تر از کی‌روش نشان داده است. گادوین در همان دیدار ابتدای فصل با سپاهان، دروازه تیم نویدکیا را باز کرد. دبل هفته دوم او برابر مس رفسنجان، همه امتیازهای آن مسابقه را برای گل گهر حفظ کرد. او در جدال با فولاد برای سومین هفته متوالی و این بار از روی نقطه پنالتی موفق به گل‌زنی شد. روند گل‌زنی منشا برابر ماشین‌سازی ادامه پیدا نکرد اما گادوین در دو بازی بعدی با پیکان و صنعت نفت، هر دو گل تیمش را به ثمر برساند. گل گهر سیرجان تا امروز در لیگ برتر 9 گل زده و 6 گل به تنهایی به منشا تعلق داشته است. این مهاجم تا پایان هفته ششم لیگ برتر، موثرترین و گل‌زن‌ترین مهاجم لیگ بوده است.

گادوین منشا در حالی تا امروز 6 گل در لیگ برتر به ثمر رسانده که فصل گذشته شیخ دیاباته تنها با 15 گل، کفش طلای لیگ را از آن خودش کرد. در حقیقت بین منشا و آقای گل فصل گذشته لیگ برتر در پایان هفته ششم، فقط 9 گل اختلاف وجود دارد. میانگین یک گل زده به ازای هر بازی برای این مهاجم فوق‌العاده به نظر می‌رسد. در پنج فصل گذشته لیگ، هرگز بازیکنی بیشتر از 19 گل در یک فصل نزده و رکورد گل‌زنی همه ادوار لیگ برتر در یک فصل با 24 گل به رضا نوروزی تعلق دارد. اگر منشا تا پایان فصل همین میانگین گل‌زنی را حفظ کند، این شانس را خواهد داشت که رکورد رضا نوروزی را کنار بزند و یک دستاورد فراموش‌نشدنی را جشن بگیرد. دستاوردی که ممکن است برای مدت‌ها فقط برای این فوتبالیست حفظ شود.