آریا طاری

فینال لیگ قهرمانان اروپا، امشب تمام هواداران و علاقمندان به فوتبال را در سراسر دنیا پای صفحه تلویزیون میخکوب خواهد کرد. امشب دو تیمی به مصاف هم می‌روند که با چنگ و دندان خودشان را در رقابت‌ها نگه داشتند. دو غولی که برای بالا بردن جام دست به هر کاری خواهند زد. یک طرف تقابل امشب رئال مادریدی قرار دارد که رکورد قهرمانی‌اش در این مسابقات دست نیافتنی به نظر می‌رسد و می‌خواهد جام چهاردهم را نیز به خانه ببرد. در آن طرف میدان هم لیورپول ایستاده و قصد ندارد به سادگی راه را برای رقیب باز کند.

رئال مادرید امسال یکی از دیدنی‌ترین تیم‌های مسابقات بود. رئالی‌ها چند بار تا شکست و خداحافظی با این جام پیش رفتند اما کامبک‌های تماشایی این تیم مقابل سه غول بزرگ نفتی فوبال اروپا نشان داد که چقدر تشنه جام هستند. درست است که خیلی‌ها رئال مادرید را تیم خوش‌شانسی می‌دانند که اینکه در هر مرحله با چنین قرعه‌های سختی روبه‌رو شوی چندان با شانس خوب همخوانی ندارد. لیورپول هم با اینکه در مراحل حذفی با قرار گرفتن مقابل بنفیکا، ویارئال و اینتر قرعه‌های آسانی داشت اما در دور گروهی با حضور اتلتیکو، میلان و پورتو خودش را از گروه مرگ بالا کشید. بنابراین با مسیری که دو تیم تا رسیدن به فینال طی کردند، هر کدام که جام را تصاحب کند قطعا شایسته‌اش خواهد بود.

فینال امشب که میزبانی پاریس برگزار می‌شود، پرتکرارترین فینال تاریخ این رقابت‌ها است. این سومین فینالی است که رئال و لیورپول مقابل هم قرار می‌گیرند

فینال امشب که میزبانی پاریس برگزار می‌شود، پرتکرارترین فینال تاریخ این رقابت‌ها است. این سومین فینالی است که رئال و لیورپول مقابل هم قرار می‌گیرند. اولین فینال دو تیم در سال 1981 برگزار شدکه رئالی‌ها با تک گل آلن کندی قهرمان شدند و دومین فینال هم سال 2018 بود که باز هم رئال برد و به جام رسید. فینال دوم با نتیجه سه بر یک به پایان رسید. لیورپول در حالی برای پایان قهرمانی‌های رئال در فینال‌های‌شان به میدان می‌رود که بیشترین تعداد بازی را در این فصل در تمام رقابت‌ها داشته است. لیورپول امسال در همه تورنمنت‌ها حضور داشته و 67 بازی انجام داده است. بنابراین بازیکنان این تیم شاید از تیم رقیب خسته‌تر باشند. به عنوان مثال در ماه گذشته برخی بازیکنان قرمزپوشان لیورپول دو برابر بازیکنان رئال بازی کرده‌اند. این خستگی شاید در عملکرد شاگردان کلوپ در بازی امشب تاثیرگذار باشد. باید دید انگیزه قهرمانی و بالا بردن جام قهرمانی به این خستگی غلبه می‌کند یا ستاره‌های رئال مادرید سومین قهرمانی را در فینال با این تیم جشن می‌گیرند.

شاید جالب باشد بدانید که رکورد رونالدو هم در این فینال در خطر است. چراکه 9 بازیکن رئال فرصت دارند امشب به جمع پرافتخارترین بازیکنان لیگ قهرمانان در قرن جدید برسند و با رکورد پنج قهرمانی سی‌آر سون برابری کنند. همچنین علاوه بر تلاش برای قهرمانی، رقابت برای تصاحب توپ طلا هم وجود دارد. کریم بنزما که در این فصل بارها نجاتبخش تیمش بوده، بهترین گل‌زن لیگ قهرمانان خواهد شد. این بیست‌وهشتمین باری است که یک بازیکن از رئال مادرید جایزه بهترین گل‌زن مسابقات را به دست می‌آورد. اما همان‌طور که اشاره شد این فینال در تعیین توپ طلا که 25 مهر اهدا می‌شود، بسیار تاثیرگذار خواهد بود. مانه و صلاح از لیورپول و بنزما از رئال از شانس‌های کسب توپ طلا هستند و پیروزی هر کدام از دو تیم در فینال لیگ قهرمانان اروپا، می‌تواند بازیکن آن توپ را به توپ طلا برساند. البته کریم که به قاتل انگلیسی‌ها معروف شده، برای زدن گل‌های بیشتر به تیم‌های انگلیسی هم انگیزه‌های آماری خودش را دارد. او با دبل مقابل سیتی تعداد گل‌هایش برابر تیم‌های انگلیسی در چمپیونزلیگ را به 15 رساند. او مقابل لیورپول هم پنج بازی داشته که چهار بار به پیروزی رسیده و چهار بار هم دروازه این تیم را باز کرده است.

همچنین باید از یورگن کلوپ و کارلو آنچلوتی سرمربیان لیورپول و رئال مادرید هم نوشت. دو سرمربی که عملکردی شبیه به هم در این دو تیم داشته‌اند و توانسته‌اند همه جام‌های ممکن را یک بار برای تیم‌شان به دست بیاورند. در فینال امشب هر کدام به دیگری غلبه کند، طلسم‌شکنی می‌کند و یک جام تکراری را در دست می‌گیرد. آنچلوتی و کلوپ تا به حال 10 بار مقابل هم قرار گرفته‌اند که حاصل آن چهار برد و چهار شکست تیم‌های کلوپ و سه مساوی بوده است. آنچلوتی اگر این بازی را ببرد، با چهار قهرمانی به عنوان سرمربی صاحب بیشترین عناوین در این رقابت‌ها خواهد شد و از زیدان و باب پیزلی که سه بار فاتح این جام بوده‌اند، پیشی می‌گیرد. این پنجمین باری است که کارلتو در فینال لیگ قهرمانان حاضر می‌شود و برای ارتقای رکوردهای خود انگیزه‌های بسیاری دارد.

بسیاری از رسانه‌ها و کارشناسان فوتبال پیش‌بینی‌ کرده‌اند که فینال امشب بسیار پرگل و دیدنی خواهد بود. هیولاهای اسپانیا و انگلیس قطعا در پاریس محکم و باانگیزه بازی خواهند و این پیش‌بینی احتمالا درست از آب درخواهد آمد.