آریا طاری

فوتبال اروپا در این فصل، یکی از حساس‌ترین هفته‌هایش را پشت سر گذاشت. دور رفت نیمی از مسابقه‌های مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان در حالی سپری شد که همه دیدارها برنده داشتند. در لیگ اروپا نیز نتایج غافلگیرکننده زیادی رقم خورد که مهم‌ترین‌شان شکست آرسنال اونای امری در ادامه روند پرنوسان این فصل بود. فوتبال باشگاهی در اروپا آرام آرام به روزهای سرنوشت‌ساز نزدیک می‌شود. تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان برای برگزاری دیدار فینال در وندا متروپولیتانو و تیم‌های حاضر در لیگ اروپا برای رسیدن به دیدار فینال در ورزشگاه المپیک باکو تلاش می‌کنند.

پدیده هفته

پدیده این هفته لیگ قهرمانان اروپا بدون تردید هافبک 19 ساله آ.اس رم بود. ستاره‌ای که به قول فرانچسکو توتی مثل یک «کهنه سرباز» فوتبال بازی می‌کند. نیکولو زانیولو در اولین تجربه حضور در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان، فوق‌العاده بازی کرد و توانست دو بار توپ را از روی خط دروازه پورتو عبور بدهد. پس از این درخشش، بایرنی‌ها بلافاصله این بازیکن را برای خط هافبک زیر نظر گرفتند و مدیران رم با پیشنهاد یک قرارداد جدید با بندی ضدیوونتوسی به سراغ این بازیکن آمدند. نیکولو فصل گذشته در عضویت باشگاه اینتر قرار داشت اما فرصت چندانی برای بازی در این تیم پیدا نکرد. او توسط رمی‌ها کشف شد تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به یکی از ستاره‌های جالوروسی تبدیل شود. هواداران گرگ‌ها فوتبال این بازیکن را یادآور فرانچسکو توتی بزرگ می‌دانند.

ستاره هفته

مصدومیت هر دو مدافع چپ اصلی تاتنهام یعنی دنی رز و بن دیویس قبل از مسابقه با دورتموند، شرایط سختی را برای مائوریسیو پوچتینو رقم زد. این مربی تصمیم گرفت با سیستم سه دفاعه به مصاف زردها برود و البته از یان فرتونگن در پست غیرتخصصی پیستون چپ استفاده کند. «سوپر یان» تاتنهامی‌ها در این پست فوق‌العاده ظاهر شد. او پاس گل اول تیمش را برای سون صادر کرد، گل دوم اسپرز را با یک ضربه تماشایی به ثمر رساند و با چهار دریبل موفق، آمار فوق‌العاده‌ای از خودش به جا گذاشت. دورتموند که پیش از این یک بار در ورزشگاه ومبلی بازنده فینال لیگ قهرمانان اروپا شده بود، این بار در این استادیوم به سختی شکست خورد تا شانس چندانی برای باقی ماندن در رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان نداشته باشد.

شرور هفته

آنخل دی‌ماریا در روزهای حضور فان خال روی نیمکت یونایتد، یک سال با پیراهن شماره هفت این باشگاه بازی کرد اما از همان ابتدا تحت فشار قرار داشت و هرگز به یک ستاره برای یونایتد تبدیل نشد. او سرانجام تصمیم گرفت به پاریس برود و پیراهن باشگاه پی‌اس‌جی را بر تن کند. آنخلیتو که هیچ‌گاه در اولدترافورد درخشان نشان نداده بود، بهترین بازی‌اش در این استادیوم را در ترکیب پاری‌سن‌ژرمن سپری کرد. او در غیاب نیمار و کاوانی، بخشی از خط حمله تیم توماس توخل بود و با شادی اغراق‌شده‌اش در زمان رقم خوردن گل اول تیم روبه‌روی تیم اوله گنار سولسشر، سوژه شعارهای تند و تیز هواداران یونایتد شد. پس از گل دوم نیز گروهی از تماشاگران منچستر اشیایی را به طرف این بازیکن پرتاب کردند. او به شکل کاملا تعمدی، سعی در عصبانی کردن هواداران رقیب داشت و توانست این ماموریت را با موفقیت کامل پشت سر بگذارد.

جنجال هفته

 نمایش آژاکس در اولین نیمه از مسابقه حساس با رئال مادرید، فراتر از حد انتظار بود. تیم هلندی پرس وحشتناکی را مقابل تیم سولاری اجرا کرد و موقعیت‌های متعددی به وجود آورد. آنها سرانجام به گل رسیدند اما این گل با کمک‌داور ویدئویی مردود اعلام شد. این تصمیم جنجالی واکنش‌های زیادی به همراه داشته و عده‌ای از کارشناسان داوری آن را رد کرده‌اند. مشکل بزرگ آژاکس برابر رئال مادرید، کم‌تجربگی مهره‌های این تیم بود. آنها گل اول مسابقه را از کریم بنزما دریافت کردند و لحظاتی بعد توانستند با ضربه حکیم زیخ کار را به تساوی بکشانند اما مارکو آسنسیو، تیر خلاص را به آژاکس زد و اولین شکست خانگی این تیم در تمامی رقابت‌ها در این فصل را قطعی کرد.

لیگ اروپا

شکست آرسنال در زمین باته‌بوریسوف، غافلگیرکننده‌ترین نتیجه این هفته لیگ اروپا به شمار می‌رفت. توپچی‌ها که با ترکیب اصلی در این جدال حاضر شده بودند، شکست دور از انتظاری را تحمل کردند. اخراج الکساندر لاکازت در دقایق پایانی، کار انگلیسی‌ها برای دیدار برگشت را نیز دشوار خواهد کرد. در یکی از نزدیک‌ترین نبردهای این مرحله، سویا توانست در زمین لاتزیو به برتری دست پیدا کند. تنها گل این مسابقه را متخصص بازی‌های اروپایی یعنی وسام بن یدر به ثمر رساند. اینتر پس از گرفتن بازوبند کاپیتانی از مائورو ایکاردی، با درخشش لوتارو مارتینز راپیدوین را در زمین حریف با نتیجه یک بر صفر شکست داد. بازگشت بزرگ این هفته را نیز بتس مقابل رن فرانسه رقم زد. تیم اسپانیایی تا دقایق پایانی در زمین حریف با نتیجه سه بر یک عقب بود و با زدن دو گل، توانست بازی را به تساوی بکشاند. ناپولی در زمین زوریخ سه بر یک برنده شد و چلسی با وجود گل به خودی کریستیانسن، مالمو را در سوئد با نتیجه دو بر یک شکست داد.