آریا طاری

تیم ملی در روزهای منتهی به مسابقه با عراق، مشکلات بزرگی را تجربه کرده و شرایط سختی را پشت سر گذاشته اما همه این مسائل هم نمی‌توانند به روحیه ایران لطمه بزنند. تیم ملی فقط به اندازه یک‌برد با صعود به جام جهانی فاصله دارد و همه تمرکز بازیکنان روی سه‌امتیاز این مسابقه خواهد بود. تیم ملی عراق هم با تغییر و تحولاتی که ایجاد کرده، تیم متفاوتی شده و حالا آماده است که لحظات سختی را برای ایران رقم بزند. این یک‌مسابقه تماشایی در استادیومی خواهد بود که دوباره رنگ تماشاگر را به خودش می‌بیند.

زیر سایه کرونا

باید پذیرفت که اوضاع نبرد ایران و عراق اصلا یک اوضاع عادی نیست. چرا که اردوی هر دو‌تیم تحت تاثیر کرونا قرار گرفته است. ابتدا این عراقی‌ها بودند که با چند تست مثبت روبرو شدند. جالب اینکه جانشین یکی از نفرات کرونایی این تیم هم کرونا گرفته و سرمربی عراقی‌ها را نگران کرده است. در تیم ملی هم سردار آزمون، احمد نوراللهی، احسان حاج صفی و مجید حسینی به کرونا مبتلا شده‌اند. سه‌نفر از این چهار نفر، مهره‌های فیکس ایران هستند و این یعنی اسکوچیچ حدود سی‌درصد ترکیب‌اش را در این مسابقه در اختیار نخواهد داشت. هراس از کرونا در اردوی هر دو‌تیم سایه انداخته و شرایط هر دو‌تیم را کمی عوض کرده است. این اتفاق موجب می‌شود ایران و عراق نتوانند با همه توان روبروی هم قرار بگیرند. با این وجود همه نفراتی که در اردو باقی مانده‌اند، تنها برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب مبارزه می‌کنند. برای ایران، این مسابقه حکم مرگ و زندگی را ندارد اما پسران اسکوچیچ می‌خواهند پرونده صعود را ببندند. برای عراقی‌ها اما این یک مسابقه بسیار حساس و کلیدی خواهد بود.

انگیزه تازه‌واردها

غیبت چند ستاره اصلی ایران و عراق، پای نفرات جدیدی را به اردوی این تیم‌ها باز کرده است. در تیم ملی ایران چند بازیکن مثل کمال‌ کامیابی‌نیا، سروش رفیعی، زبیر نیک نفس و عارف آقاسی از فهرست انتظار به تیم ملی دعوت شده‌اند و حتی فرشاد فرجی خارج از فهرست انتظار در اردوی تیم ملی دیده می‌شود. بدون تردید این نفرات انگیزه‌های بسیار زیادی خواهند داشت. چرا که این یک فرصت بسیار ناگهانی برای آن‌ها به شمار می‌رود تا شاید حضورشان را در اردوهای تیم ملی قطعی کنند و بعد از این هم در این اردوها باقی بمانند. در تیم ملی عراق هم چنین جوی وجود دارد. نفراتی که تحت تاثیر کرونا به اردو دعوت شده‌اند، بسیار باانگیزه هستند و با تمام وجود در این مسابقه حاضر می‌شوند. سرمربی تیم ملی عراق برای این اردو چند فوتبالیست جوان را هم برای اولین بار به تیم دعوت کرده است. زیدان جوان که در آکادمی یونایتد هم توپ می‌زند، یکی از نفراتی است که عراقی‌ها به شدت در انتظار تماشای اولین مسابقه ملی‌اش هستند. بازیکنی که خیلی‌ها باور دارند می‌تواند در آینده به یکی از بزرگ‌ترین چهره‌های فوتبال عراق تبدیل شود.

با توجه به لزوم فروش 2‌هزار بلیت به بانوان، فیفا به شدت تاکید داشته که باید روی روند فروش بلیت نظارت کند تا شرایطی کاملا برابر برای فروش بلیت به خانم‌ها وجود داشته باشد. به هر حال تا لحظه نگارش این مطلب، هنوز سامانه بلیت فروشی باز نشده و خبری از شروع بلیت‌فروشی نیست

معادله تماشاگرها

از مدت‌ها قبل خبر حضور تماشاگرها در این مسابقه منتشر شده اما در فاصله یک‌روز به برگزاری این نبرد، هنوز خبری از شروع بلیت‌فروشی نیست. ظاهرا ستاد مبارزه با کرونا مخالف این اتفاق بوده اما سرانجام رضایت داده تا این اتفاق رخ بدهد. البته که با توجه به حضور تنها 12‌هزار نفر در این مسابقه، نباید چندان نگران فروش بلیت‌ها بود. چرا که احتمالا هواداران تیم ملی ظرف چند دقیقه همه بلیت‌ها را تمام می‌کنند. با این حال با توجه به لزوم فروش 2‌هزار بلیت به بانوان، فیفا به شدت تاکید داشته که باید روی روند فروش بلیت نظارت کند تا شرایطی کاملا برابر برای فروش بلیت به خانم‌ها وجود داشته باشد. به هر حال تا لحظه نگارش این مطلب، هنوز سامانه بلیت فروشی باز نشده و خبری از شروع بلیت‌فروشی نیست. اتفاقی که انتظار می‌رود در ساعات آینده بالاخره رخ بدهد.

بازی همیشه انتقامی

جدال‌های ایران و عراق در هر شرایطی همیشه خاص به نظر می‌رسند. هر دو‌تیم هم دلایل زیادی برای انتقام گرفتن از هم دارند. پس از آن نبرد فراموش‌نشدنی در جام ملت‌های 2015 در کانبرا، جدال‌های این دو‌تیم به سطح جدیدی رسیده است. نبردهایی که همواره با حساسیت بسیار زیادی دنبال شده‌اند. در مرحله قبلی انتخابی، عراق یک‌برد دیرهنگام را به تیم ملی تحمیل کرد و البته تغییراتی را روی نیمکت این تیم رقم زد. در مسابقه برگشت اما این تیم ملی ایران بود که به راحتی توانست رقیب‌اش را شکست بدهد. دومین برد متوالی ایران روبروی عراق، در مرحله رفت دور دوم انتخابی به دست آمد. باز هم یک‌برد بی‌دردسر که با یک گل زودهنگام شروع شد و با کنترل بازی و زدن گل‌های بعدی ادامه پیدا کرد. ایران امروز برای رسیدن به سومین برد متوالی روبروی عراق می‌جنگد. یک‌نبرد تماشایی که شاید به عنوان بازی صعود به جام جهانی 2022، در ذهن هواداران فوتبال در ایران ماندگار شود.