آریا طاری

مثبت شدن تست کرونای چند بازیکن تیم ملی عراق، این تصور را به وجود آورده بود که ایران کار ساده‌ای روبه‌روی این حریف دارد اما حالا مشخص شده است که اوضاع تیم ملی هم به شدت نگران‌کننده است. ایران در یکی از سخت‌ترین شرایط ممکن قرار گرفته و جدا از ماجراهای مربوط به کرونا، چند ستاره دیگر را نیز به دلایلی خاص از دست داده است. ایران باید در حالی برای صعود به جام جهانی روبه‌روی عراق قرار بگیرد که نمی‌تواند از همه توانش در این مسابقه استفاده کند.

کوویدی‌ها

سردار آزمون اولین بازیکنی بود که خبر ابتلایش به کووید 19 منتشر شد. این خبر حتی مسئولان باشگاه زنیت روسیه را هم به شدت عصبانی کرده است. چراکه آنها معتقدند سردار بدون هماهنگی‌شان برای امضای قرارداد با لورکوزن به آلمان رفته و به همین خاطر کووید گرفته است. سردار دو تست داده که جواب هر دو مثبت شده و این یعنی او قطعا در لیست دیدار با عراق جایی نخواهد داشت. با این وجود این احتمال وجود دارد که منفی شدن تست‌های بعدی، آزمون را به دیدار با امارات برساند. احمد نوراللهی هم به این ویروس دچار شده و اصلا به اردوی تیم ملی نرفته است. این دو نفر تنها کرونایی‌های این اردو نیستند. احسان حاج‌صفی و مجید حسینی هم به دلایل مشابه، در تیم ملی دیده نمی‌شوند. به جای این نفرات، مهره‌هایی از فهرست انتظار به تیم ملی فراخوانده شده‌اند. کمال کامیابی‌نیا به جای احمد نوراللهی، عارف آقاسی به جای مجید حسینی، زبیر نیک‌نفس به جای احسان حاج‌صفی و سروش رفیعی به جای سردار آزمون خودشان را به اردوی تیم ملی رسانده‌اند. اگر در روزهای پیش رو باز هم کسی کرونا بگیرد، احتمالا نفرات دیگری هم به تیم ملی دعوت خواهند شد. فعلا تست سایر نفرات تیم، منفی بوده است.

سردار آزمون اولین بازیکنی بود که خبر ابتلایش به کووید 19 منتشر شد. این خبر حتی مسئولان باشگاه زنیت روسیه را هم به شدت عصبانی کرده است. چراکه آنها معتقدند سردار بدون هماهنگی‌شان برای امضای قرارداد با لورکوزن به آلمان رفته و به همین خاطر کووید گرفته است

برف دردسرساز استانبول

از آن‌جایی که گروهی از ملی‌پوش‌ها باید با دو پرواز به ایران سفر می‌کردند و ابتدا راهی استانبول می‌شدند، برف سنگین این شهر آنها را به دردسر انداخت. علیرضا جهانبخش تحت هر شرایطی به ایران رسید اما پرواز طارمی در نقطه دیگری با فاصله حدودا هشت ساعته از استانبول فرود آمد. هنوز هم معلوم نیست این بازیکن چطور می‌تواند خودش را برای روز مسابقه به ایران برساند. کریم انصاری‌فرد هم شرایط بسیار سختی داشته و برای رسیدن به ایران، به دردسر افتاده است. ظاهرا همه چیز دست به دست هم داده تا تیم ملی با یک ترکیب ناقص به سراغ دیدار حساس با عراق برود. البته شرایط تیم در جدول کاملا ایده‌آل به نظر می‌رسد. اگر این مسابقه یک بازی مرگ و زندگی برای  فوتبال ایران بود، این شرایط نگران‌کننده هواداران فوتبال ایران را تا مرز سکته می‌برد!

ویزای کار

اللهیار صیادمنش که به اردوی قبلی تیم ملی دعوت شده بود و اتفاقا در غیاب مهدی طارمی با شماره او هم برای تیم ملی بازی کرد، این بار به یک دلیل عجیب نتوانسته تیمش را در مسابقه با عراق همراهی کند. اللهیار در آستانه پیوستن به باشگاه هال سیتی قرار دارد و با توجه به درخواست باشگاه هال، مدارک او برای دریافت مجوز کار به نهاد مربوطه در انگلیس داده شده است. در نتیجه او نتوانسته به ایران سفر کند و به همین سادگی در دیدار بعدی تیم ملی غایب خواهد بود. در دوران کارلوس کی‌روش این اتفاق یک بار برای آرش افشین رخ داد و او دیگر تحت هیچ شرایطی به تیم ملی دعوت نشد. با این حال بعید است که این اتفاق در دوران دراگان اسکوچیچ برای صیادمنش رخ بدهد.

در جست‌وجوی ترکیب

غیبت این نفرات، چند تغییر کلیدی و مهم در ترکیب تیم ملی به وجود خواهد آورد. خط دروازه یکی از نقاطی است که هیچ آسیبی از این غیبت‌ها ندیده است. هر سه دروازه‌بان تیم ملی بدون هیچ مشکلی در اردو حضور دارند. از بین آنها احتمالا بیرانوند مرد شماره یک تیم ملی مقابل عراق خواهد بود. بیرو البته باید بداند که جایگاهش در خطر است و امیر عابدزاده این روزها در اوج آمادگی قرار دارد. در خط دفاعی به احتمال زیاد صادق محرمی، محمدحسین کنعانی‌زادگان، شجاع خلیل‌زاده و میلاد محمدی چهار مدافع ثابت تیم ملی خواهند بود. نفراتی که خوشبختانه با مشکلی مواجه نشده‌اند و می‌توانند برای تیم اسکوچیچ به میدان بروند. در خط میانی سعید عزت‌اللهی فیکس خواهد بود و وحید امیری هم در سمت چپ بازی می‌کند. احتمالا میلاد سرلک به جای احمد نوراللهی به ترکیب اضافه می‌شود و در بین 11 مهره ابتدایی تیم قرار می‌گیرد. اگر مهدی طارمی خیلی دیر به ایران برسد، بعید نیست که در ترکیب ثابت ایران برای این بازی قرار نگیرد و در نیمه دوم به زمین برود. در این صورت احتمالا کریم انصاری‌فرد، علیرضا جهانبخش و علی قلی‌زاده، سه مهره هجومی فیکس ایران روبه‌روی حریفی سرسخت به اسم عراق خواهند بود. مسابقه‌ای که شاید به یک جدال تاریخی برای فوتبال ایران تبدیل شود.