آریا رهنورد

عطش گروهی از رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی برای سبقت از هم در انتشار فایل صوتی منتسب به محمدحسین کنعانی‌زادگان، نمایی از شرایط فرهنگی امروز جامعه فوتبال ایران است. متاسفانه شرایط اخلاقی فوتبال از جهات مختلف بحرانی به نظر می‌رسد و در این شرایط، بدیهی است که همه به دنبال جویدن خرخره هم باشند. در فوتبالی که حتی به موشکش هم رحم نمی‌کند، این برخوردها اصلا عجیب نیستند. با این حال کاش بازیکن‌ها هم به جز گرفتن دستمزد، اصول دیگر حرفه‌ای‌گری را هم بلد بودند. بازیکنی که به سطح ملی رسیده اما مفهومی به نام مراقبت از حریم خصوصی را نمی‌داند، همیشه می‌تواند یک مجموعه را به تنهایی به دردسر بیندازد.

محمدحسین؛ زمین کافی نیست

کنعانی‌زادگان مدافع بسیار خوبی است. او توانایی‌هایش را در زمین ثابت کرده و راهی یک تیم خارجی هم شده و این اواخر، بازیکن فیکس تیم ملی هم بوده است. با این وجود برای یک فوتبالیست، آن‌چه در زمین اتفاق می‌افتد به تنهایی اهمیت ندارد. همین چند وقت قبل بود که یکی از هواداران استقلال، ویدئویی از توهین و فحاشی عجیب این مدافع در فضای مجازی منتشر کرد. حیرت‌آور بود که کنعانی با این همه سابقه، نمی‌دانست که ممکن است همواره در معرض یک دوربین روشن تلفن همراه قرار داشته باشد. ظاهرا او همین حالا هم نمی‌داند که ممکن است همه مکالماتش ضبط شوند و همه فایل‌های صوتی‌اش به راحتی در دسترس مخاطبان گسترده اینترنت در ایران قرار بگیرند. کنعانی مدافع بسیار خوبی است اما قبل از او هم فوتبالیست‌های فوق‌العاده‌ای در فوتبال ایران به خاطر مراقبت نکردن از حریم خصوصی‌شان، تیم ملی را به راحتی هرچه تمام‌تر از دست دادند. شاید تصور کنید این اتفاق فقط در فوتبال ایران رخ می‌دهد اما همه جای دنیا، چنین حساسیتی در مورد بازیکن‌ها وجود دارد و کوچک‌ترین و ساده‌ترین رفتارهای آنها به سرعت زیر ذره‌بین می‌رود. مساله کنعانی هم فقط یک مساله کاملا شخصی نیست. او در اردوی تیم ملی این صحبت‌ها را به زبان آورده و از اتوبوس تیم ملی صحبت کرده است. مساله‌ای که در نوع خودش بسیار التهاب‌برانگیز به نظر می‌رسد. البته که پخش چنین فایل‌هایی، اقدامی شنیع و کاملا غیراخلاقی بوده اما این در اصل ماجرا تفاوتی به وجود نمی‌آورد. اگر واقعا یک مهره ملی‌پوش حاضر است چنین قماری بر سر آینده ورزشی‌اش انجام بدهد، باید بپذیریم که او همواره آماده لطمه زدن به تیم ملی خواهد بود.

کنعانی مدافع بسیار خوبی است اما قبل از او هم فوتبالیست‌های فوق‌العاده‌ای در فوتبال ایران به خاطر مراقبت نکردن از حریم خصوصی‌شان، تیم ملی را به راحتی هرچه تمام‌تر از دست دادند

دراگان؛ نگران شدیم آقای مربی

اگر توئیت مهدی طارمی واقعا شأن تیم ملی را زیر سوال برده و جو این تیم را به هم ریخته، ماجرای کنعانی اتفاق به مراتب بدتری بوده است. اگر صحت این اتفاق ثابت شود، باید نگران اتمسفر حاکم بر تیم ملی باشیم. اینکه چطور یک بازیکن در تیم ملی به همین راحتی می‌تواند شبانه اردو را ترک کند و «30 دقیقه» را به امور دیگری بگذراند، حقیقتا ناراحت‌کننده است. در دوران کارلوس کی‌روش یک فوتبالیست اگر حتی برای خرید شبانه اردوی تیم ملی را ترک می‌کرد، برای همیشه باید قید این تیم را می‌زد. اگر حفظ اقتدار و جایگاه سرمربی در تیم واقعا اهمیت دارد و اگر دراگان در حقیقت به نظم اردوی تیم ملی اهمیت می‌دهد، باید جلوی اتفاق‌هایی از این دست را بگیرد. این اواخر زمزمه‌هایی در خصوص بی‌نظمی برخی از نفرات باتجربه تیم ملی در اردوها شنیده شده و حتی گفته می‌شود که بعضی مهره‌های تیم به راحتی و با هماهنگی سرمربی تیم ملی، اردو را به صورت شبانه ترک می‌کنند. اگر این جمله‌ها و زمزمه‌ها واقعیت داشته باشد، باید فاتحه حرفه‌ای‌گری در تیم ملی را بخوانیم. تیم ملی فوتبال باید عصاره نظم و حرفه‌ای‌گری باشد اما تکرار چنین اتفاقی در تیم، به شدت تلخ و گزنده به نظر می‌رسد.

فدراسیون فوتبال؛

 خودتان تصمیم بگیرید

اگر ثابت شود که آن فایل صوتی واقعا مربوط به محمدحسین کنعانی‎زادگان است، چند راه پیش روی فدراسیون فوتبال قرار می‌گیرد. بدترین انتخاب ممکن برای آنها در چنین شرایطی، «بی‌تفاوتی» خواهد بود. چراکه اگر فدراسیون هیچ واکنشی به این اتفاق نشان ندهد، دیگر در اردوی تیم ملی سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. علاوه بر این سپردن ماجرا به نهادهایی دیگر بیرون از ساختار فوتبال ایران هم تصمیم درستی نیست. اگر قرار است تصمیمی در خصوص این فوتبالیست گرفته شود، این تصمیم باید در درون خانواده فوتبال اتخاذ شود و نباید بیرون از این دایره اتفاق بیفتد. در حقیقت نباید یک جو فرافوتبالی در اطراف این بازیکن اتفاق بیفتد. با این حال تصور جریمه‌های بسیار سنگین برای این فوتبالیست اصلا دور از ذهن نیست. مهم نیست که آیا واقعا کنعانی اردوی تیم ملی را ترک کرده است یا خیر. مهم اینجاست که او با این صحبت‌ها، تصویری از تیم ملی ترسیم کرده که در ذهن هواداران فوتبال و حتی افراد دیگر جامعه اصلا خوشایند نیست. بدون تردید باید با این بازیکن برخورد شود اما این برخورد باید مستقیما از سوی خود فدراسیون صورت بگیرد و البته لزومی ندارد که حتما حذف این بازیکن از تیم ملی در دستور کار باشد.