هفتمین کنگره سراسری حزب اتحاد ملت پنجشنبه‌ای که گذشت در شرایطی برگزار شد که ماحصل آن علاوه بر انتخاب اعضای شورای مرکزی، انتخاب آذر منصوری به عنوان دبیرکل این حزب اصلاح طلب بود. دراین نشست که به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت مجازی برگزار شد برای نخستین بار یک زن دبیرکل یک حزب سراسری در کشور شد تا توان این نیمه مغفول مانده جامعه ازسوی اصلاح‌طلبان بار دیگر به رخ کشیده شده و بر آن تاکید شود.تا پیش از انتخاب آذر منصوری به عنوان دبیر کل یک حزب اصلاح طلب، اعظم طالقانی نیز از سال ۱۳۶۳ تا هنگام درگذشت در سال ۱۳۹۸ دبیر کلی جامعه زنان انقلاب اسلامی را برعهده داشت هرچند که وجه اجتماعی این حزب برای حمایت از زنان و افزایش توانمندی های آنان پررنگ تر بود و برای همین شاید انتخاب آذر منصوری به عنوان دبیرکل یک حزب با وجهه سیاسی بیشتر به چشم می‌آید.

در کنگره حزب اتحاد ملت ایران اسلامی پیام سید محمد خاتمی قرائت شد، علی شکوری راد دبیر کل سابق نطق خود را قرائت کرد، انتخابات شورای مرکزی برگزار شد و درنهایت با انتخاب آذر منصوری به عنوان دبیر کل و قرائت نطق وی پایان یافت.

کشور با مشکلات زیادی روبروست

به گزارش جماران، سید محمد خاتمی در پیامی که برای این حزب صادر کرده بود با بیان اینکه در این موقعیت حساس و خطیر که ایران عزیز با مشکلات و بحران‌هایی روبرو است، نوشته بود: بخش مهمی از این مسائل از بیرون بر ما تحمیل‌شده است و بخش دیگر ناشی از رویکردها و روش‌های اتخاذشده در درون در راه بردن جامعه است؛ انقلاب اسلامی که آغاز مرحله جدیدی از زندگی تاریخی ما است با پرسش‌های جدی و تازه‌ای روبرو است و آنان که دل درگرو انقلاب دارند باید بکوشند آن‌ها را بشناسند و به آن‌ها پاسخ‌گویند و راه خود را به سوی آینده بهتر بگشایند.

خاتمی با تأکید بر اینکه جامعه ملتهب بیش از هر چیز به گفت‌وگو نیازمند است، هم‌چنین نوشته بود: چرا اصلاح‌طلبان با انبوهی از اصولگرایان خردمند و دردآشنا و بسیار از کسانی که در چارچوب تشکیلات اصولگرایی و اصلاح‌طلبی قرار نمی‌گیرند یا نمی‌خواهند قرار بگیرند، ولی خواستار عزت و برخورداری ملت و عدالت و انصاف و گذر به وضعیتی بهترند گفتگو نکنند؟ خاتمی همچنین با اشاره به اینکه علاوه بر گفت‌وگو پیشنهاد داده بود: اینک که کشور با مشکلات و خطرات فراوان روبرو است اصلاح‌طلبان (و حتی غیر اصلاح‌طلبان) در ضمن حفظ موضع انتقادی (و نه تخریبی) خود باید بدانند و بگویند که راه‌حل برون‌رفت از مشکلات چیست؟ و بر فرض که کار به دست آنان بدهند راه‌کارهای عملی، واقع‌گرا و مفید برای حل مشکلات دارند و آن‌ها را هم به مردم و به حاکمیت عرضه کنند.

علاوه بر فشار سیاسی  با طعنه مردم مواجهیم

علی شکوری راد، دبیر کل  قبلی حزب اتحاد ملت نیز در نطق افتتاحیه کنگره حزب اتحاد ملت خواستار وفاق ملی در اولویت سیاست‌های دولت شد و گفت: احزاب به جای آن‌که از سوی نظام مورد استقبال و تکریم واقع شوند، معمولاً تهدید محسوب شده و کنترل می‌شوند. در چنین شرایطی فعالیت حزبی و حزبی بودن، به خصوص اگر واقعاً مشارکت جویانه و مسئولانه باشد، به ایثار و از خود گذشتگی نیازمند است. او با اشاره به انتخابات 1400، تصریح کرد: تجربه انتخابات ۱۴۰۰ این باور را در ذهن بسیاری از کنشگران‌ سیاسی تثبیت کرده که تنها محل اعمال اثر مردم در سرنوشت خود و اعمال اصلاحات، یعنی انتخابات با انسداد مواجه است و بنابراین نظام اصلاح‌پذیر نیست. در چنین شرایطی حفظ امید و انگیزه برای فعالیت سیاسی آن هم از نوع حزبی بسیار دشوار است. متأسفانه ناکارآمدی نظام چه به لحاظ ساختار حقوقی و چه حقیقی در تأمین دنیا و آخرت مردم به صورت یک باور عمومی درآمده و سطح نارضایتی و روی‌گردانی را به بیش‌ترین حد خود در طول حیات آن رسانده است.

علی شکوری راد با بیان اینکه وضعیت خوب نیست. حال کشور و حال مردم خوب نیست. حال ما هم خوب نیست، اظهار داشت: ما علاوه بر تضییقات و فشارهای سیاسی و امنیتی که از جانب حاکمیت بر ما تحمیل می‌شود اکنون با طعنه و کنایه بسیاری از مردم مواجهیم که حرکت اصلاح‌طلبانه را برنمی‌تابند و آن‌ را بی‌حاصل می‌دانند و پافشاری ما بر ادامه مسیر اصلاحات را تخطئه می‌کنند. روحانی و دولت او از نظر ما مطلوب نبودند و به حکم شرایط سیاسی تحمیلی از او و دولتش حمایت کردیم،

نطق خانم دبیرکل

این‌گونه بود که پس از انتخاب اعضای شورای مرکزی، آذر منصوری به مدت دو سال به عنوان دبیر کل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی انتخاب شد و بعد از انتخاب به عنوان دبیر کلی، گفت: ایران عزیز ما در موقعیت خطیر و پیچیده‌ای قرار دارد؛ رنج معیشت مردم، تحریم‌ها و تهدیدهای منطقه‌ای و جهانی، بحران‌های جدی محیط زیستی و از همه مهم‌تر، کاهش سرمایه اجتماعی تضعیف مشارکت ملی در مواجهه آن‌ها. نگران رشد فزاینده شکاف‌های اجتماعی، نگرانی از رشد یأس و بی افقی به ویژه در میان نخبگان و نسل جوان و تحصیل‌کرده که بیش از پیش بر نگرانی‌های آینده پیش روی آن‌ها می‌افزاید و ناگفته پیداست که تداوم این روند چه مخاطرات و آسیب‌هایی را برای کشور به دنبال خواهد داشت.

او برای برون‌رفت از این وضعیت پیشنهاد کرد: راهی نیست جز تمکین عملی به حق مردم در تعیین سرنوشت خود و به میزان بودن رأی همه مردم و همه سلیقه‌ها و گرایش‌های مردم و نه‌فقط اقلیتی از آحاد این کشور. راهی نیست جز آنکه حاکمیت به ملت و انتخاب آن‌ها باور داشته باشد و بگذارد با شکل‌گیری مجدد معنا و مفهوم انتخابات و تضمین مشارکت حداکثری مردم، جامعه با اعتماد و امید، خود گام‌های اصلی را در دور کردن کشور از تهدیدها بردارد. راهی نیست جز آنکه با منتقدان و مخالفان خود رو اداری پیشه کنید و اعتراضات شهروندان را به رسمیت بشناسید.