آریا طاری

چهار تیم لیگ برتری در یک روز از رقابت‌های جام حذفی کنار رفتند. در دو مسابقه، این تیم‌های لیگ برتری بودند که حریف هم‌سطح‌شان را شکست دادند اما دو تیم لیگ یکی هم موفق شدند رقیب لیگ برتری‌شان را از پیش رو بردارند. یک مسابقه هم در این مرحله برگزار نشد. چراکه هجوم کرونا به اردوی استقلال‌‌، شرایط این تیم را کاملا تحت تاثیر قرار داد. هرچند که لغو این نبرد نیز حواشی خاص خودش را به همراه آورد.

این زمین سفت

فولادشهر زمانی آنقدر کیفیت بالایی داشت که به راحتی برای سپاهان و ذوب‌آهن میزبانی می‌کرد و هر هفته پذیرای یک بازی بزرگ بود. حتی دیدارهای ذوب و سپاهان در مسیر رسیدن به فینال آسیا هم در همین استادیوم انجام شدند. حالا همان چمن مطلوب تبدیل به یک زمین سفت و غیراستاندارد شده که بازی در آن در درجه اول به ضرر خود ذوب‌آهن است. به طور کلی معضل استادیوم‌ها در فوتبال ایران به شدت جدی شده و حتی سروصدای مربیان را هم درآورده است. طبیعتا روی چنین چمن‌هایی، امکان برگزاری رقابت‌های فوتبال به شکل فنی و مطلوب وجود ندارد. اگر تصمیمی برای بهبود کیفیت زمین‌های فوتبال صورت نگیرد، فوتبال ایران با یک بحران جدی روبه‌رو خواهد شد. این در حالی است که کشورهای همسایه بهترین چمن‌ها و امکانات ممکن را برای برگزاری رقابت‌های فوتبال مهیا کرده‌اند و از نظر امکانات، شرایط فوق‌العاده‌ای دارند. این عقب‌ماندگی بدون شک به فوتبال ایران لطمه خواهد زد.

تیم امید، تیم ناامید

شرایط نفت آبادان هم در نوع خودش حیرت‌آور به نظر می‌رسد. بازیکنان این تیم تنها چند روز پس از برتری در نبرد با هوادار، حاضر به تقابل با خیبر خرم‌آباد در جام حذفی نشدند. باشگاه با امیدهایش به این مسابقه قدم گذاشت و در نهایت شکست به شدت سنگینی را تجربه کرد. در حالت عادی، نفت باید به راحتی حریف لیگ یکی‌اش را شکست می‌داد اما اتفاقات باشگاه، به همین سادگی فرصت صعود را از برزیلی‌های فوتبال ایران گرفتند. نفت از شروع فصل به شدت درگیر بحران مالی بوده و بازیکنان این تیم همچنان دریافتی خاصی نداشته‌اند. کاسه صبر آنها دیگر لبریز شده و حتی تهدید کرده‌اند که در ادامه رقابت‌های لیگ هم برای تیم به میدان نمی‌روند. بخشنامه وزارت نفت برای ممنوعیت کمک نفتی‌ها به تیم‌های فوتبالی، به خاری در گلوی این باشگاه‌ها تبدیل شده است. اگر به هر دلیلی قصد کمک به این تیم‌ها وجود ندارد، بهتر است مالکیت‌شان واگذار شود و حداقل اسم نفت دیگر روی‌شان نباشد. تلخ است که مردم آبادان روی نفت زندگی می‌کنند اما حتی به اندازه یک تیم فوتبال از سفره نفت، سهم ندارند. مسئولین فوتبال آبادان و مالکان باشگاه نفت با این روند، تیم را با تمام سرعت راهی رقابت‌های لیگ یک خواهند کرد.

سخت‌ترین رقیب استقلال

آبی‌ها این فصل روبه‌روی هیچ حریفی نباخته‌اند اما حالا با رقیبی روبه‌رو شده‌اند که به مراتب سرسخت‌تر از رقبای قبلی این تیم به نظر می‌رسد. کرونا به اردوی استقلال زده و ظاهرا 17 نفر از اعضای این تیم را درگیر کرده است. جالب اینکه آمار مبتلایان به کرونا در کل کشور در آن روز سه هزار نفر بوده و این یعنی نیم‌درصد از کرونایی‌های کشور در اردوی استقلال حضور داشته‌اند! به هر حال درخواست استقلالی‌ها برای لغو این بازی، با پاسخ مثبت سازمان لیگ روبه‌رو شده است. پیکانی‌ها اما به این رای اعتراض دارند و معتقدند که استقلالی‌ها نفرات کافی را برای این مسابقه در اختیار داشته‌اند. به هر حال به نظر می‌رسد که این پرونده به زودی ابعاد جدید‌تری پیدا می‌کند و با حواشی بزرگ‌تری روبه‌رو می‌شود. فوتبال ایران در شرایط فعلی، فقط نفوذ دوباره کرونا به اردوی تیم‌ها را کم دارد. فوتبال ایران این پتانسیل را دارد که دوباره به تعطیلی کامل کشیده شود و به حاشیه برود.

اینجا چه می‌کنید دکتر؟

کارشناس تلویزیونی مسابقه مس و فولاد در جام حذفی هم در نوع خودش استثنایی بود. دکتر بیژن ذوالفقارنسب که به تازگی رییس هیات مدیره باشگاه پرسپولیس شده، مشغول کارشناسی دیدار مس و فولاد بود. یعنی برای یک لحظه تصور کنید رییس هیات مدیره باشگاه یوونتوس، برای کارشناسی مسابقه آتالانتا و لاتزیو به یک برنامه تلویزیونی برود. در وصف میزان آشنایی دکتر با جریان روز فوتبال، همین بس که او وعده داده پرسپولیس و استقلال با احتمال بالای ۹۹ درصد به آسیا برگردند! آن هم در حالی که حتی قرعه‌کشی این رقابت‌ها هم انجام شده است! دکتر حتی نمی‌دانست که پرسپولیس در پرونده یحیی گل‌محمدی بدهکار است و تاکید داشت که تسویه‌حساب مالی در شرح وظایف او نمی‌گنجد. با این انتخاب شاهکار، شرایط نگران‌کننده‌ای در انتظار سرخ‌ها خواهد بود.

روزگار دشوار محرم

سپاهان که در نیم‌فصل اول لیگ برتر چند بار شکست خورده، حالا از جام حذفی هم کنار رفته تا شرایط محرم نویدکیا بدجوری گره بخورد. حالا انتقادها از این مربی به اوج خودشان رسیده‌اند. جالب اینکه او در دقیقه ۱۲۰ گلرش را تغییر داد و گلر جایگزین دو پنالتی هم برای تیمش گرفت اما این سیوها برای صعود سپاهان کافی نبودند. فصل هنوز تمام نشده اما بدون جام ماندن در دومین سال با سپاهان، محرم را با دردسرهای بزرگی روبه‌رو خواهد کرد. باشگاه فعلا پشت این مربی ایستاده و به نویدکیا اعتماد کرده اما معلوم نیست که این اعتماد تا کجا ادامه خواهد داشت.