آریا طاری

بعد از یک دهه، استقلال برای اولین بار توانسته قهرمانی نیم‌فصل لیگ برتر را به دست بیاورد. مهم‌تر از این اتفاق، بدون شکست ماندن آبی‌ها در 15 هفته لیگ برتر است. در طول تاریخ، فقط 9 بار تیم‌های قهرمان نیم‌فصل لیگ برتر در پایان فصل هم قهرمان شده‌اند اما استقلال بعد از برد سنگین در مسجدسلیمان، شمایل یک مدعی جدی را بیشتر از همیشه بروز داده است. تیمی که اگر به همین روند ادامه بدهد، بعد از 9 سال دوباره روی سکوی اول فوتبال ایران قرار خواهد گرفت.

فرهاد هنوز با استقلال هیچ جامی نبرده و قصد دارد در این فصل به این روند پایان بدهد. آنها همچنان در جدول جام حذفی هستند و به لطف شاهکارهای مدیریتی، آسیا را از دست داده‌اند اما مهم‌ترین هدف‌شان برای این فصل، قهرمانی در رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران است

فاکتور فرهاد

سرمربی آبی‌ها در سومین تجربه هدایت این تیم، از همیشه آماده‌تر و باانگیزه‌تر نشان می‌دهد. حالا فرهاد آمده تا به یک موفقیت بزرگ در تیم برسد و تا زمانی که جام نگیرد، کوتاه نخواهد آمد. فرهاد هنوز با استقلال هیچ جامی نبرده و قصد دارد در این فصل به این روند پایان بدهد. آنها همچنان در جدول جام حذفی هستند و به لطف شاهکارهای مدیریتی، آسیا را از دست داده‌اند اما مهم‌ترین هدف‌شان برای این فصل، قهرمانی در رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران است. البته که آنها برای بردن جام، نمی‌توانند به تنهایی روی فاصله سه امتیازی با پرسپولیس حساب کنند. آنها به خوبی می‌دانند که سرخ‌ها صاحب شخصیت قهرمانی هستند و سپاهان با ترکیب فوق‌العاده‌ای که در اختیار دارد، تهدیدی بزرگ برای این تیم خواهد بود. با این وجود استقلال در میانه راه، بهتر از این دو حریف نشان داده و امیدوار است این روند را در تا پایان فصل ادامه بدهد. فرهاد و کادر فنی‌اش در این فصل، عملکرد فنی فوق‌العاده‌ای داشتند. برای یک سرمربی، هیچ چیز مهم‌تر از این نیست که مجموعه باشگاه، بازیکنان و هوادارها به او اعتماد داشته باشند و به نظر می‌رسد در استقلال، این اعتماد عمومی نسبت به فرهاد به بهترین شکل ممکن وجود دارد. ماجرایی که این چالش را برای او کمی ساده‌تر خواهد کرد.

عمق ترکیب

در اینکه سپاهان و پرسپولیس هم تیم‌های پرستاره‌ای هستند شکی نیست اما باید پذیرفت که عمق ترکیب استقلال، در هیچ تیم دیگری دیده نمی‌شود. آبی‌ها در هر پست چند بازیکن دارند و این معیار نقش مهمی در موفقیت‌های این تیم ایفا می‌کند. در همین نیم‌فصل اول لیگ برتر، وریا غفوری به عنوان یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین مهره‌های استقلال، مصدوم شد و هفته‌های زیادی را دور از ترکیب اصلی سپری کرد، با این وجود تیم هیچ مشکلی در این خصوص نداشت و کوین یامگا در سمت راست خط هافبک، نمایش‌های بسیار خوبی ارائه داد. در سایر بخش‌های زمین هم همین تئوری برای آبی‌ها صدق می‌کند. از خط دروازه تا نوک حمله، هیچ بازیکنی در استقلال بی‌جانشین نیست. کافی است این اتفاق را با پرسپولیس مقایسه کنید که درون دروازه فقط حامد لک و در خط حمله فقط مهدی عبدی را در اختیار دارد. در حقیقت باید قبول کرد که فراوانی بازیکن باکیفیت در استقلال، شرایط مطلوبی برای این تیم به وجود آورده است. در چنین شرایطی، باید این تیم را مدعی شماره یک قهرمانی لیگ برتر دانست.

نبردهای خانگی

تماشاگرها همیشه یکی از اصلی‌ترین دلایل پیشرفت استقلال بوده‌اند و به نظر می‌رسد این تیم در نیم‌فصل دوم لیگ برتر، دوباره تماشاگرانش را در استادیوم خواهد دید. اگر چنین اتفاقی رخ بدهد، شانس این تیم برای بردن لیگ حتی بیشتر هم خواهد شد. به نظر می‌رسد هواداران استقلال به شدت از کیفیت این فصل تیم‌شان رضایت دارند و اگر درها به روی‌شان باز شود، استادیوم‌ها را به برای تیم محبوب‌شان پر خواهند کرد. استقلال در این فصل و به خصوص در چند هفته اخیر، به شدت سرگرم‌کننده فوتبال بازی کرده و این خصوصیتی نیست که به سادگی دستکم گرفته شود. در حقیقت تیم فرهاد اصلا تیم کسل‌کننده‌ای نیست و می‌تواند با درخشش در خط حمله و در عین حال استحکام دفاعی، طرفدارانش را به وجد بیاورد. آنها نسبت به پرسپولیس در نیم‌فصل اول لیگ برتر، بیشتر از آزادی خارج شدند و در نیم‌فصل دوم، باید دیدارهای بیشتری را در این استادیوم انجام بدهند. این یک دلیل دیگر برای امید داشتن به سرنوشت این فصل تیم فرهاد است.

خریدهای جدید

به نظر می‌رسد کار استقلال با فصل نقل و انتقلات، در زمستان هم ادامه خواهد داشت. آنها تا همین‌جا هم دو مهره خوب خارجی را در ترکیب دارند اما به دنبال یک خارجی دیگر هستند. اگر کارلوس هم از سطح دوم فوتبال برزیل به این تیم ملحق شود، استقلال یک ترکیب کهکشانی خواهد ساخت. آجورلو نشان داده که در خرید بازیکن عملکرد بسیار خوبی دارد و برخلاف رقبا که ظاهرا برنامه‌ای برای تقویت ترکیب در زمستان ندارند، استقلال به شکل کاملا جدی قصد دارد آخرین نقاط تردید در مورد ترکیبش را هم با خرید چند بازیکن برطرف کند. این هم یک دلیل دیگر برای اعتماد بیشتر به تیم فرهاد است. تیمی که در نیم‌فصل دوم حتی پرمهره‌تر هم خواهد شد.