آریا رهنورد

محال است یک هفته از لیگ برتر بیست و یکم فوتبال ایران، بدون یک جنجال و تصمیم بحث‌برانگیز داوری به پایان برسد. این هفته هم جنجال بزرگ در استادیوم آزادی اتفاق افتاد و «مارادونا» برای لحظاتی در این ورزشگاه دیده شد. البته که این صحنه، اشتباه بزرگ داور علیه پرسپولیس بود اما قرمزها اصلا نمی‌توانند ادعا کنند که در این مسابقه شایسته رسیدن به هر سه امتیاز بودند. تیم یحیی این هفته‌ها به شدت پراشتباه و کم‌رمق نشان می‌دهد و با این روند، بعید است شانس زیادی برای رسیدن به ششمین قهرمانی متوالی در رقابت‌های لیگ برتر داشته باشد.

ذهنیتی که برنده نیست

کامل‌ترین تصویری که می‌توان از مسابقه پرسپولیس و هوادار ارائه کرد، تصویر شادی گل سیامک نعمتی است. قرمزها در مسابقه با تیمی که به تازگی راهی لیگ برتر شده، در دقایق پایانی به گل مساوی رسیده‌اند اما نعمتی به جای آن‌که توپ را بردارد و آن را به سرعت به وسط زمین ببرد، مشغول جشن گرفتن این گل شده است. این صحنه هواداران پرسپولیس را به روزی برد که تیم برای قهرمانی لیگ پانزدهم به بالا بردن تفاضل گل نیاز داشت اما رامین رضاییان در آزادی شادی رونالدویی انجام می‌داد! این ماجرا به تنهایی نشان می‌دهد که پرسپولیس لیگ بیست و یکم صاحب یک ذهنیت «برنده» نشده است. تیمی که حتی یک ثانیه را هم برای نزدیک‌تر شدن به برد از دست بدهد، نمی‌تواند زمین را به عنوان تیم برنده ترک کند. در نهایت همین روحیه است که موجب می‌شود سرخ‌ها حتی مقابل حریفی مثل هوادار برنده نباشند و فرصت بردن این جدال را از دست بدهند.

مارادونا رویت شد

مدت کوتاهی بعد از سپری شدن اولین سالمرگ دیگو مارادونا، «دست خدا» به استادیوم آزادی هم رسید. توپی که روی دروازه پرسپولیس ارسال شده بود، با دست مهره حریف به تور دروازه قرمزها چسبید و داور با وجود نزدیکی به صحنه، اصلا متوجه این اتفاق نشد. یک اشتباه فاحش دیگر که سطح داوری در فوتبال ایران را نمایان می‌کند. جالب اینکه گل‌زن هوادار کاملا از این اتفاق راضی بود و پس از پایان مسابقه با آب و تاب از گل‌زنی به پرسپولیس با دست صحبت می‌کرد. اتفاقی که به خودی خود یک تقلب در جریان مسابقه فوتبال به شمار می‌رود. به هر حال وقتی وی.ای.آر وجود ندارد و سطح داوری در لیگ برتر هم به این اندازه پایین است، طبیعی خواهد بود که بازیکن‌ها هم به گل زدن با دست افتخار کنند و آن را یک امتیاز خاص و مهم برای خودشان بدانند.

مقابله به مثل

پس از پایان بازی، طبق انتظار باشگاه پرسپولیس به شدت به داوری معترض شد. بیانیه‌ها کلید خوردند و سرپرست باشگاه هم علیه رییس فدراسیون فوتبال مصاحبه کرد. بلافاصله باشگاه هوادار هم به دست به کار شد و به مقابله به مثل با سرخ‌ها پرداخت. آنها با انتشار تصویری از گل دوم پرسپولیسی‌ها، اعتقاد داشتند که قبل از این صحنه روی مدافع تیم‌شان خطا صورت گرفته و این گل در شرایط ناسالم به ثمر رسیده است. به هر حال این هفته‌ها کار به جایی رسیده که در غیاب وی.ای.آر هر باشگاه یک زاویه خاص از صحنه‌های داوری هر مسابقه به نمایش می‌گذارد تا حرف خودش را به کرسی بنشاند.

خط دفاعی؛ قاتل یحیی

تیمی که با نفراتی مثل سیدجلال، شجاع و کنعانی صاحب بهترین خط دفاعی لیگ برتر بود، حالا در سطح به مراتب پایین‌تری دفاع می‌کند. در حقیقت در گذشته خیال یحیی از دفاع کاملا راحت به نظر می‌رسید و او فقط روی کارکردهای هجومی تیمش متمرکز بود. حالا اما همه چیز فرق کرده و پرسپولیس در دفاع دیگر تیم فوق‌العاده‌ای نیست. همین مساله نمایش‌های هجومی تیم را به هم به شدت تحت تاثیر قرار داده است. جالب اینکه یحیی در جریان مسابقه مدام عصبانی می‌شود و به داور اعتراض می‌کند اما بهتر است او این خشم را برای نقشه‌ها و مهره‌های خودی که این نقشه‌ها را به درستی اجرا نمی‌کنند، نگه دارد.

ترسناک؛ مثل لک بدون رقیب

حامد لک روزهای خوبی را در پرسپولیس پشت سر نمی‌گذارد و این هفته هم چند اشتباه بسیار بد داشته است. به نظر می‌رسد جدایی رادو از جمع قرمزها هم انگیزه‌های این فوتبالیست را کاهش داده است. حامد لک بدون رقیب، در اوج نیست. هرچند که اصرار او برای اعتراض نکردن به داور در صحنه هند اقدامی جالب و حرفه‌ای بود که نشان داد این گلر حداقل به لحاظ اخلاقی، نوعی بلوغ را تجربه می‌کند.

در آستانه فراموشی!

شش ماه محرومیت، به طور کلی همه چیز را در مورد عیسی آل‌کثیر تغییر داده است. او انگار در بازگشت از این محرومیت فوتبالیست دیگری شده و اصلا آمادگی سابقش را ندارد. حتی نوع جاگیری و ضربه زدن آل‌کثیر به توپ هم تغییر کرده است. به نظر می‌رسد او بهترین بازی‌هایش در پرسپولیس را پشت سر گذاشته و یک شادی گل جنجالی، فرصت درخشش بیشتر در ترکیب تیم را از او گرفته است.