آریا طاری

فقط چهار هفته بعد از شروع فصل جدید لیگ برتر، دو باشگاه پدیده و فولاد سرمربی‌های جدیدی معرفی کرده‌اند و فیروز کریمی هم تبریز را ترک کرده است. نرخ تغییر مربیان در فوتبال ایران رفته رفته به سرعت یک تغییر بر هفته رسیده است. سیاست باشگاه‌هایی مثل فولاد در این زمینه، حیرت‌آور است. آنها مربی موفقی مثل نکونام را برکنار کردند، فقط چهار هفته به ویسی فرصت دادند و سپس او را هم کنار گذاشتند تا نکو دوباره به این تیم برگردد. جالب اینکه جواد در زمان جدایی، ادعاهای زیادی در مورد برخی مدیران فولاد به زبان آورد اما به سرعت به پیشنهاد بازگشت به این تیم پاسخ مثبت داد.

در اینکه جواد نکونام گزینه مثبتی برای فولاد به شمار می‌رود، تردیدی وجود ندارد اما معلوم نیست که اگر او یک مربی ایده‌آل برای این باشگاه بوده، چرا فولادی‌ها در پایان فصل گذشته قید همکاری با او را زده‌اند. نکو در انتهای فصل قبل، تیمش را قهرمان جام حذفی کرد و به موفقیتی مثال‌زدنی با فولاد رسید اما برخی افراد در باشگاه خواهان جدایی‌اش بودند. جالب اینکه سعید آذری، پای این مربی ایستاد و در نهایت خودش هم اهواز را ترک کرد اما نکو بعد از مدتی به این شهر برگشت تا با جانشین سعید آذری همکاری کند. همه این اتفاق‌ها در نوع خودشان عجیب به نظر می‌رسند. کاری که باشگاه فولاد در این پروسه انجام داد، به شدت غیرحرفه‌ای است. آنها عذر یک مربی را خواسته‌اند، سپس جانشینی برای او تعیین کرده‌اند و در حالی که لیگ برتر هنوز وارد هفته پنجم هم نشده، تصمیم به قطع همکاری با او گرفته‌اند. اگر آنها به انتخاب ویسی اعتماد داشتند، طبیعتا باید کمی بیشتر برای این سرمربی صبر می‌کردند و اگر اعتمادی در کار نبود، اصلا نباید چنین انتخابی صورت می‌گرفت تا باشگاه با یک بدهی سنگین به این مربی روبه‌رو شود. به هر حال نکو، دومین تغییر روی نیمکت‌های این فصل لیگ برتر را رقم زده و تغییر سوم هم به زودی در باشگاه تراکتور اتفاق خواهد افتاد.

وسط این معادله، تکلیف چهره‌هایی مثل عبدا... ویسی هم روشن به نظر می‌رسد. مردی که چندین سال قبل به خاطر شباهت ظاهری نسبی با گواردیولا و لباس پوشیدن با تقلید از سرمربی اسپانیایی به دست گزارشگرهای وطنی به شهرت رسید و برای سال‌ها به همین ریسمان تکراری چنگ زد. ویسی البته تجربه یک قهرمانی عجیب در لیگ برتر با استقلال خوزستان را هم داشت اما آن ماجرا بیشتر شبیه یک معجزه بود که تکرار کردنش برای هیچ‌کس ممکن نیست. طبیعتا آن قهرمانی، باید ویسی را به یک مربی بزرگ در فوتبال ایران تبدیل می‌کرد اما او مایه‌های ایستادن در این جایگاه را نداشت و بعد از ناکامی فصل بعد در سپاهان، تجربه‌های شکست‌خورده متعددی را در باشگاه‌های مختلف مثل قطعه‌های پازل در کنار هم قرار داد. او که قبل از شروع فصل گذشته از هدایت پیکان برکنار شده بود، مدتی به خیبر خرم‌آباد رفت و ناگهان بدون موفقیتی خاص، نیمکت باشگاهی مثل فولاد را به دست آورد. شاید ویسی حالا سلامت فوتبال ایران را زیر سوال ببرد و برکناری‌اش را مشکوک بداند اما نباید فراموش کرد که در یک روند سالم و در یک فوتبال حرفه‌ای، او هرگز این چنین صاحب نیمکت باشگاه بزرگی مثل فولاد نمی‌شد. شاید خود ویسی هم از این ماجرا چندان ناراحت نباشد. چراکه او به سبک و سیاق گذشته رقم قراردادش را از فولاد دریافت می‌کند و به استراحت می‌پردازد تا با پیشنهاد بعدی، به لیگ برتر برگردد و یک تجربه ناامیدکننده دیگر را پشت سر بگذارد.

انتظارها از نکو در فولاد، این بار بالاتر از گذشته خواهد بود. چراکه او شرایط این تیم را به طور کامل در نظر گرفته و سپس به باشگاه پاسخ مثبت داده است. او در دو سال هدایت این تیم یک بار توانسته فولاد را در منطقه کسب سهمیه آسیا در جدول لیگ قرار بدهد و تنها قهرمانی تاریخ این باشگاه در جام حذفی را هم رقم زده است. با این رزومه موفق، تعجبی ندارد که فولادی‌ها از جذب دوباره این مربی استقبال کنند و این اتفاق را یک خبر خوب برای تیم محبوب‌شان بدانند. با این حال حالا همه توقع دارند که نکو تیم را یک پله بالاتر ببرد و دستاوردهای بزرگ‌تری با فولاد به دست بیاورد. عبور از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا و ایستادن در رده‌ای بهتر از سوم در لیگ برتر، احتمالا هدف‌گذاری‌های مهم نکو در اهواز خواهند بود. در همین تابستان، خیلی‌ها باور داشتند که جواد یک گزینه جدی برای همکاری با آجورلو در استقلال است اما تمدید طولانی‌مدت قرارداد فرهاد و نتایج درخشان این مربی در شروع فصل، شرایط را تغییر داد تا عملا راهی برای رسیدن به استقلال برای نکو وجود نداشته باشد. با این حال موفقیت دوباره در فولاد، او را به نیمکت تیم محبوبش نیز خواهد رساند. فعلا اولین چالش بزرگ این مربی جوان، پر کردن جای نفراتی است که در تابستان از تیم جدا شده‌اند. حفظ هر سه مهره خارجی هم اتفاق مثبتی بوده است. چراکه احتمالا ساختار اصلی تیم جواد هم بر پایه همین سه نفر شکل می‌گیرد.