شاهکار، سیو، فرار!

رقابت‌های این فصل فوتبال پرتغال، رسما به پایان رسیده است. فصلی که برای ایرانی‌ها نیز بسیار مهم به نظر می‌رسید. هواداران فوتبال ایران از همان ابتدای فصل، عملکرد لژیونرهای ایرانی در این لیگ را زیر نظر داشتند و هر سه ستاره ایرانی شاغل در این لیگ نیز، عملکرد بسیار درخشانی را داشته‌اند. پایان این فصل، معنای متفاوتی برای امیر، مهرداد و مهدی دارد. یک نفر به یک تیم بزرگ‌تر فکر می‌کند، یک نفر به ماندن در باشگاه و یک نفر، به فرار کردن از تیمی که دستمزدش را پرداخت نمی‌کند.

آریا رهنورد

   

مهدی طارمی

عملکرد این فصل مهدی طارمی در ترکیب ریو آوه، فراتر از حد انتظار بود. ستاره‌ای که نشان داد برای آقای گلی ساخته شده است. مهدی البته در نهایت به خاطر بازی‌های کم‌تر با رقیبش، شانس آقای گلی را از دست داد اما بدون تردید، کیفیت بالای او در این لیگ به خوبی دیده شد. طارمی این فصل در 76 درصد بازی‌های ریو آوه فیکس بوده است. او در 77 درصد دقایق این فصل برای تیمش بازی کرده و در 47 درصد گل‌های این باشگاه تاثیر مستقیم داشته است. تاثیر روی نیمی از گل‌های فصل ریو آوه، نشان می‌دهد که او چه بازیکن مهمی برای این تیم بوده است. مدیران باشگاه پرتغالی حق داشتند که در نیم‌فصل اجازه خروج او را صادر نکنند. چراکه بدون این بازیکن، رسیدن به جمع تیم‌های بالانشین جدول رده‌بندی ممکن نبود. طارمی این فصل در 30 بازی برای باشگاهش 18 گل زده و پنج پاس گل داده است. اوج هنر این بازیکن اما به پنالتی گرفتن برای باشگاهش مربوط است. کاری که او آن را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد. مهدی به احتمال بسیار زیاد فصل آینده نیز در لیگ پرتغال حضور خواهد داشت اما به احتمال بسیار قوی، او دیگر در ترکیب ریو آوه دیده نمی‌شود. پورتو و بنفیکا، مشتریان جدی این ستاره هستند. شادی دسته‌جمعی بازیکنان ریو آوه در پایان بازی این هفته و به هوا پرتاب کردن طارمی در مراسم پایان بازی، نشان می‌داد که او آخرین بازی‌اش را برای این باشگاه انجام داده است. سرمربی تیم نیز به شدت از طارمی راضی بوده و همه چیز برای جدایی مسالمت‌آمیز او از باشگاه با یک قرارداد بسیار خوب، مهیا به نظر می‌رسد. شاید در بدو حضور در لیگ پرتغال، ریو آوه مقصد جذابی برای این ستاره به شمار نمی‌رفت اما او در همین تیم به اندازه‌ای درخشید که حالا در همین لیگ، پیشنهادهای به مراتب جذاب‌تری دریافت کند.

امیر عابدزاده

لیگ پرتغال در این فصل، یک سنگربان ایرانی هم داشت. امیر عابدزاده در ماریتیمو، آماده‌تر از همیشه نشان داد و حالا در فهرستی که به سادگی از سوی یکی از رسانه‌های پرتغالی منتشر شده، به عنوان چهارمین دروازه‌‌بان برتر فصل معرفی شده است. امیر در این فصل 25 بار برای ماریتیمو به میدان رفت. او در این فصل 26 گل دریافت کرد و در 10 مسابقه نیز دروازه‌اش را بسته نگه داشت. امیر در 74 درصد بازی‌های این فصل فیکس بوده، در 74 درصد دقایق فصل بازی کرده و یک‌سوم پنالتی‌های روانه‌شده به طرف دروازه‌اش را گرفته است. موفقیت 33 درصدی در مهار پنالتی‌ها، یک نقطه قوت بسیار بزرگ برای او به شمار می‌رود. این توانایی ویژه، او را به یک بازیکن محبوب در بین هواداران ماریتیمو تبدیل کرده است. گلر یک متر و 86 سانتی‌متری تیم پرتغالی، احتمالا فصل آینده نیز برای این باشگاه به میدان خواهد رفت. امیر با این کیفیت، احتمالا دوباره به اردوهای تیم ملی نیز برمی‌گردد. رسیدن به پیراهن شماره یک در یک باشگاه پرتغالی، یک دستاورد قابل توجه برای او به شمار می‌رود. او در این فصل سابقه تبدیل شدن به بهترین گلر هفته لیگ پرتغال را نیز داشته است.

شادی دسته‌جمعی بازیکنان ریو آوه در پایان بازی این هفته و به هوا پرتاب کردن طارمی در مراسم پایان بازی، نشان می‌داد که او آخرین بازی‌اش را برای این باشگاه انجام داده است. سرمربی تیم نیز به شدت از طارمی راضی بوده و همه چیز برای جدایی مسالمت‌آمیز او مهیا به نظر می‌رسد

مهرداد محمدی

مهرداد تابستان گذشته به شکل غیرمنتظره‌ای، از سپاهان به تیم آوس در لیگ پرتغال ملحق شد. او خیلی زود جایگاه ثابتی در این باشگاه پیدا کرد. محمدی در 28 بازی با پیراهن آوس، هشت گل به ثمر رسانده و 6 پاس گل نیز برای هم‌تیمی‌ها فراهم کرده است. او در 82 درصد بازی‌های آوس فیکس بوده، در 78 درصد دقایق بازی کرده و در 58 درصد گل‌های تیم نقش مستقیم داشته است. این میزان مشارکت نشان می‌دهد که او چه بازیکن مهمی برای این باشگاه بوده است. دوران حضور مهرداد در لیگ پرتغال، درخشان بوده اما رابطه او با باشگاه آوس، پایان خوشی نداشته است. چراکه این تیم دستمزد او را در ماه‌های گذشته پرداخت نکرده و این بازیکن توانسته قراردادش را با آوس فسخ کند. مهرداد از لیگ فرانسه پیشنهاد دریافت کرده و احتمالا پرتغال را به مقصد این کشور ترک خواهد کرد. آوس در پایان این فصل، به رقابت‌های دسته پایین‌تر لیگ پرتغال سقوط کرد اما مهرداد محمدی در ادامه راه، دیگر همراه این باشگاه نخواهد بود. او استعدادهای لازم را برای ماندن در فوتبال اروپا دارد و هنوز می‌تواند یک مقصد جذاب را برای آینده خودش در نظر بگیرد.