آریا طاری

بردن، مهم‌ترین مساله تیم ملی در مرحله انتخابی جام جهانی است. با این حال نمی‌توان انکار کرد که عملکرد تیم ملی در این مسابقه، چندان ایده‌آل نبوده است. ایران فعلا در پایان دیدارهای دور اول، صدرنشین گروه شده اما برای رسیدن به قطر، راه دور و درازی خواهد داشت. راهی که تنها با نمایش‌های بهتر، جدیت بیشتر و درخشش قابل توجه‌تر مهره‌ها عملی خواهد شد. بردن در اولین قدم، اتفاق مهمی بوده اما هنوز نبردهای سرنوشت‌سازی در انتظار تیم ملی خواهند بود.

علیرضا بیرانوند

در جریان مسابقه با سوریه، فشار خاصی را تحمل نکرد و ناچار به انجام واکنش‌های متعدد نشد. تنها واکنش مهم بیرو در جریان این جدال، حرکت دیدنی‌اش روی شوت راه دور عمر خریبین بود که توپ را از زیر سقف دروازه بیرون کشید. در مجموع این یک محک جدی برای علیرضا محسوب نمی‌شد اما او باز هم اشتباهی نداشت و همچنان در قامت یک گلر مطمئن برای تیم ملی به میدان رفت. با این حال تردیدی وجود ندارد که نبردهای بعدی برای این سنگربان، به مراتب دشوارتر از این مسابقه خواهند بود.

جعفر سلمانی

با اختلاف، ناامیدکننده‌ترین مهره تیم ملی در جدال با سوریه بود. مهره‌ای که قبلا هم ثابت کرده بود در سمت راست خط دفاعی تیم ملی کارایی ندارد اما معلوم نیست چرا دراگان اسکوچیچ، قید او را نمی‌زند و به سراغ نفرات آماده‌تری نمی‌رود. نمایش بسیار بد جعفر در 45 دقیقه اول مسابقه با سوریه، روی ریتم ملی هم تاثیر منفی قابل توجهی گذاشت. تیم با بیرون رفتن او از زمین، جان دوباره‌ای گرفت و کاملا بهتر بازی کرد.

شجاع خلیل‌زاده

در چند تجربه ملی آخر، بسیار مستحکم و مطمئن نشان داده بود اما در جدال با سوریه دوباره به همان مدافع پراشتباه و سر به هوایی که می‌شناختیم تبدیل شد. شجاع هم بی‌دلیل از داور مسابقه کارت گرفت و هم در جریان بازی، چند اشتباه مهم داشت. یکی از اشتباه‌های مهلک او در نیمه اول، سوریه را در بهترین موقعیت ممکن برای گل‌زنی قرار داد اما شلیک عمر، در نهایت راهی به درون دروازه پیدا نکرد. با این روند، بعید نیست شجاع در نبرد بعدی با عراق، اولین محرومیتش در این مرحله را تجربه کند.

محمدحسین کنعانی‌زادگان

محمدحسین، بهترین مدافع تیم ملی در مصاف با تیم ملی سوریه بود. او نشان داد که دیگر به پختگی لازم برای درخشش در نبردهای حساس تیم رسیده است. کنعانی در این جدال، 10 اکت موثر دفاعی داشت. او 10 نبرد موفق را هم پشت سر گذاشت و با پاس‌های سالم 94 درصدی، روز درخشانی را سپری کرد و به یکی از معدود مهره‌های ایده‌آل ایران در این مسابقه تبدیل شد.

وحید امیری

مثل همیشه پرتلاش نشان داد و مثل همیشه با همه توانش برای تیم ملی به میدان رفت. وحید باز هم کم‌اشتباه بود و در نیمه اول چند بار تلاش کرد تیم ملی را از سمت چپ خط دفاعی راه بیندازد. او با دوندگی بالا و پاس‌های دقیق، از این مسابقه هم نمره قبولی گرفت.

میلاد سرلک

خیلی زود در برخورد با عمر خریبین مصدوم شد و زمین مسابقه را ترک کرد. سرلک ابتدا به نیمکت و سپس به آمبولانس منتقل شد تا به بیمارستان برود و ادامه مداوا را پشت سر بگذارد. این مصدومیت شدید هم برای هواداران تیم ملی و هم برای طرفداران پرسپولیس، به شدت نگران‌کننده به نظر می‌رسید. تیم ملی در ادامه مسیر مقدماتی جام جهانی به این هافبک مستحکم نیاز خواهد داشت.

احمد نوراللهی

جدال با سوریه، روز موفقیت‌آمیزی برای احمد نوراللهی نبود. او نه در توپ‌گیری در حوالی محوطه جریمه خودی عالی ظاهر شد و نه در نزدیکی دروازه حریف با شوت‌ها یا پاس‌هایش، گرهی از کار تیم ملی باز کرد. احمد نور به تازگی به لیگ امارات ملحق شده و برای شروع فصل جدید، تمرین‌های زیادی نداشته است. شاید این، اصلی‌ترین دلیل دوری او از فرم مطلوب گذشته باشد.

سامان قدوس

با وجود چند ارسال خوب روی دروازه، سامان در نیمه اول مسابقه با سوریه به شدت سردرگم به نظر  می‌رسید. این اتفاق البته بیشتر از آن‌که به خود قدوس مربوط باشد، به نحوه چینش دراگان اسکوچیچ مربوط می‌شد. اسکو با انتخاب ترکیب، اجازه نداد که سامان در زمین خودی نشان بدهد و بین دو نیمه هم قدوس را از ترکیب بیرون آورد تا نحوه بیلدآپ بازی را در تیمش تغییر بدهد. در مجموع این یک تجربه ایده‌آل برای قدوس محسوب نمی‌شد.

علی قلی‌زاده

ستاره بی چون و چرای تیم ملی در اردوی بحرین، این بار آمادگی قبلی‌اش را نداشت. تصور می‌شد قلی‌زاده با مهارت خارق‌العاده در دریبلینگ، بارها برای تیم ملی برتری عددی ایجاد کند اما این اتفاق رخ نداد و در مواجهه با دفاع بسیار فشرده حریف، قلی‌زاده روز مطلوبی را سپری نکرد. به نظر می‌رسید علی مثل دیدارهای قبلی‌اش در تیم ملی، سرحال نیست و آمادگی کنار زدن همه رقبا در نبردهای تن به تن را ندارد. برای مسابقه حساس بعدی با عراق، علی باید در فرم بسیار بهتری باشد.

علیرضا جهانبخش

بدون هیچ تردیدی، او بهترین مهره تیم ملی در جدال با سوریه بود. علی که چهار سال قبل در مسابقه اول این مرحله از انتخابی جام جهانی به قطر گل زده بود، حالا نهمین گل ملی‌اش را در مسابقه با سوریه جشن گرفت. اهمیت این گل زمانی بیشتر می‌شود که به یاد بیاوریم ایران در جریان این جدال، موقعیت چندانی برای باز کردن دروازه حریف نداشته و این یکی از تنها بخت‌های گل‌زنی تیم ملی در این نبرد بود. کاپیتان تیم ملی، در بهترین زمان ممکن خودی نشان داد و یک گل حیاتی برای تیم ملی به ثمر رساند. او در این مسابقه بیشتر از هر بازیکنی شوت درون چارچوب داشت و سه شوت درون چارچوب را تجربه کرد. جهانبخش هشت نبرد موفق هم داشت و با یک پاس کلیدی، در مجموع یک روز فراموش‌نشدنی را در تیم ملی تجربه کرد.

مهدی طارمی

در غیاب زوج همیشگی‌اش سردار آزمون، مهدی طارمی مهاجم نوک تیم ملی مقابل سوریه بود. بازیکنی که باز هم تلاش زیادی به خرج داد تا دفاع حریف را به هم بریزد. مهدی نهمین پاس گلش در لباس تیم ملی را هم برای جهانبخش فرستاد. او البته یک اشتباه وحشتناک هم داشت و با آرنج به مهره حریف ضربه زد. شاید اگر وی.ای.آر در استادیوم آزادی وجود داشت، این صحنه می‌توانست منجر به اخراج او از زمین شود. طارمی باید در نبردهای بعدی، به شدت مراقب همین جزئیات باشد.

سعید عزت‌اللهی

9 پاس بلند دقیق، به تنهایی نشان می‌دهد که عزت‌اللهی چه روز ایده‌آلی را روبه‌روی سوریه سپری کرده است. او یکی از بهترین نمایش‌هایش در لباس تیم ملی را پشت سر گذاشت و توانست به خوبی خط هافبک این تیم را راه بیندازد. با این نمایش، بعید به نظر می‌رسد که سعید دوباره به نیمکت تیم ملی برگردد.

صالح حردانی

عملکرد صالح در نیمه دوم مسابقه با سوریه، نشان داد که همه ماجراهای نقل و انتقالاتی در مورد او بی‌دلیل نبوده‌اند. صالح با نفوذهای عالی‌اش در نیمه دوم، تیم ملی را احیا کرد و در مجموع، نشان داد که حتی با وجود تجربه کم، می‌تواند مهره بسیار مهمی برای این تیم باشد.

میلاد محمدی

در فاز دفاعی اشتباهی نداشت اما در ملحق شدن به خط حمله تیم ملی، چندان موفق عمل نکرد. میلاد این اواخر با فرم ایده‌آل فاصله دارد و باید دوباره به همان بازیکنی تبدیل شود که در جام جهانی با پیراهن ایران، چشم‌ها را خیره می‌کرد.

مهدی ترابی

فرصت چندانی برای نمایش توانایی‌هایش در زمین نداشت. او جایگزین قلی‌زاده شد و نتوانست حرکت خاصی در زمین انجام بدهد. با این حال قرار گرفتن مهره‌ای مثل ترابی روی نیمکت، در دقایق حساس بازی‌های گره خورده به کمک تیم ملی ایران خواهد آمد.

کریم انصاری‌فرد

کریم هم فرصتی برای عرض اندام در این نبرد نداشت. او خیلی دیر به ترکیب ملحق شد و لحظات کمی را در مسابقه سپری کرد. با این حال تجربه کریم می‌تواند در جدال‌های بعدی به تیم ملی کمک کند.