رضایت 99 درصدی!

سرانجام فهرست نهایی تیم ملی برای برگزاری چهار دیدار سرنوشت‌ساز از مرحله اول مقدماتی جام جهانی در قاره آسیا اعلام شد. برخلاف گمانه‌زنی‌های روزهای گذشته، این فهرست غافلگیری‌های پرشماری نداشت و اسکوچیچ تقریبا توانست با اعلام نام این ۲۶ بازیکن، همه را راضی نگه دارد. مهم‌تر از انتخاب این نفرات برای حضور در اردو اما نحوه چینش آنها در ترکیب تیم ملی است. اسکوچیچ به خوبی می‌داند که تیم ملی روبه‌روی رقبای سرسختی مثل عراق و بحرین، هیچ فرصتی برای اشتباه کردن نخواهد داشت.

آریا رهنورد

خط دروازه؛  کارآگاه گجت وارد می‌شود

چهار دروازه‌بان در اردوی تازه تیم ملی برای قرار گرفتن روی خط دروازه با هم رقابت خواهند کرد. علیرضا بیرانوند از آنتورپ بلژیک به تیم ملی ملحق شده و امیر عابدزاده هم پس از فصل فوق‌العاده‌اش در پرتغال، به اردو فراخوانده شده است. اسکوچیچ از بین گلرهای لیگ برتری، روی پیام نیازمند نگاه ویژه‌ای دارد. البته ممکن است مصدومیت رشید مظاهری هم در این موضوع بی‌تاثیر نباشد. سرمربی کروات همچنان طرفدار حامد لک نیست و تا امروز هرگز سنگربان پرسپولیس را به اردو دعوت نکرده است. نفر چهارم فهرست گلرهای تیم ملی، ظاهرا بر اساس درخشش در لیگ قهرمانان آسیا انتخاب شده است. محمدرضا اخباری، آماده‌ترین گلر ایرانی رقابت‌های مرحله گروهی لیگ قهرمانان بود. «کارآگاه گجت» تبریزی‌ها بعد از مدت‌ها به تیم ملی برگشت تا به یکی از غافلگیری‌های فهرست جدید دراگان تبدیل شود.

محمدرضا اخباری، آماده‌ترین گلر ایرانی رقابت‌های مرحله گروهی لیگ قهرمانان بود. «کارآگاه گجت» تبریزی‌ها بعد از مدت‌ها به تیم ملی برگشت تا به یکی از غافلگیری‌های فهرست جدید دراگان تبدیل شود

خط دفاعی؛ این فهرست بین‌المللی!

هشت بازیکنی که به عنوان مدافع به اردوی جدید تیم اسکوچیچ دعوت شده‌اند، در هفت کشور مختلف توپ می‌زنند و تجربه بسیار خوبی دارند. محمدحسین کنعانی‌زادگان و دانیال اسماعیلی‎فر از لیگ برتر ایران به اردو رسیده‌اند. شجاع خلیل‌زاده هم از لیگ قطر در اردو حضور دارد و مرتضی پورعلی‌گنجی از چین راهی اردوی تیم ملی شده است. مجید حسینی از ترکیه، میلاد محمدی از بلژیک، جعفر سلمانی از پرتغال و صادق محرمی در کرواسی، دیگر مدافعان حاضر در اردو خواهند بود. غیبت رامین رضاییان، مساله مهمی در مورد سمت راست خط دفاعی تیم ملی است. بعضی‌ها مسائل انضباطی را دلیل این اتفاق می‌دانند اما عده‌ای هم معتقدند که دراگان اساسا به رامین و سبک بازی‌اش علاقه‌مند نیست. حضور جعفر سلمانی و دانیال اسماعیلی‌فر در اردوی تیم ملی نیز در نوع خودش جالب توجه به نظر می‌رسد. اسکوچیچ برای سمت راست خط دفاعی، به وریا غفوری هم اعتقاد ندارد و ترجیح می‌دهد از نفرات جوان‌تر در این بخش از زمین استفاده کند.

خط هافبک؛ در تسخیر پرسپولیسی‌ها!

آن‌چه در مورد خط میانی مدنظر دراگان اسکوچیچ جالب توجه به نظر می‌رسد، حضور پرشمار مهره‌های پرسپولیسی است. احمد نوراللهی، کمال کامیابی‌نیا، مهدی ترابی و وحید امیری نیمی از فهرست هشت نفره هافبک‌های تیم ملی را به خودشان اختصاص داده‌اند. مهره‌هایی که روزهای خوبی را در پرسپولیس پشت سر می‌گذارند. علی قلی‌زاده نیز از شالروا به تیم ملی خواهد رسید. بازیکنی که به تازگی یک فصل درخشان را در فوتبال بلژیک تمام کرده است. احسان حاج‌صفی همچنان کاپیتان تیم ملی خواهد بود و سعید عزت‌اللهی هم پس از غیبت در چند اردو، دوباره برای تیم ملی توپ می‌زند. اسکوچیچ سامان قدوس را هم از برنتفورد به تیم ملی دعوت کرده است. خط هافبک جذاب تیم ملی، چند غایب مهم هم دارد. اسکوچیج در این اردو روی نام امید ابراهیم قلم قرمز کشیده است. به نظر می‌رسد دوران حضور اشکان دژاگه و مسعود شجاعی هم در تیم ملی دیگر رسما تمام شده است.

این وسط، غیبت هافبک‌های فانتزی و خلاق در خط هافبک کمی احساس می‌شود. شاید دعوت از بازیکنی مثل سروش رفیعی، می‌توانست اثرات این اتفاق را کم کند اما اسکوچیچ شاگرد قدیمی‌اش در باشگاه فولاد را به تیم ملی دعوت نکرد. فراموش نکنیم که علی کریمی هم به دلیل مصدومیت، شانس حضور در این اردو را از دست داده است.

مهاجم‌ها؛ آقای گل‌ها به خط شدند

ترکیب خط حمله تیم ملی در فهرست تازه، یک ترکیب کهکشانی است. از مهدی طارمی که موثرترین بازیکن لیگ پرتغال بوده تا سردار آزمون که توانسته بهترین بازیکن لیگ روسیه شود. علیرضا جهانبخش هم با وجود نیمکت‌نشینی در برایتون، هنوز مهره بسیار مهمی برای تیم ملی به شمار می‌رود. کریم انصاری‌فرد هم از یونان به فوتبال ایران اضافه می‌شود و کاوه رضایی از بلژیک به این اردو خواهد رسید. لیگ برتر ایران هم در فهرست مهاجم‌ها یک نماینده دارد و آن، مهدی قایدی است. ستاره‌ای که توانسته یک فصل رویایی را در ترکیب آبی‌های پایتخت سپری کند و بدون تردید شایستگی زیادی برای حضور در اردوی تیم ملی دارد. ساسان انصاری که چند بار به اردوی تیم ملی دعوت شده بود، طبیعتا نمی‌تواند در بین این نفرات جایی برای خودش دست و پا کند. سجاد شهباززاده هم با وجود آقای گلی لیگ برتر، جایی در فهرست اسکو ندارد. اسکوچیچ از اللهیار صیادمنش هم برای این اردو دعوت نکرده است. چراکه نفرات حاضر در فهرست، آماده‌تر از فرم فعلی این بازیکن به نظر می‌رسند.