آریا رهنورد

فصل جدید لیگ برتر در حالی آغاز شده که هنوز خبری از حضور تماشاگرها روی سکوها نیست. در بعضی از کشورهای دنیا، امکان حضور حداقلی تماشاگرها فراهم شده و دیدارهای فوتبال با رعایت فاصله اجتماعی برگزار می‌شوند. با این حال چنین امکانی هنوز در ایران وجود ندارد. چراکه آمار ویروس کرونا هر روز به شکل چشمگیری رشد می‌کند و اوضاع کاملا نگران‌کننده به نظر می‌رسد. شاید این موضوع، یک تهدید جدی برای فوتبال ایران باشد اما به نظر می‌رسد در فضای فوتبال، بعضی‌ها هم کاملا از این سکوت راضی هستند!

بخش مهمی از شور و هیجان دیدارهای فوتبال، به جنب و جوش هوادار روی سکوها بستگی دارد. تا قبل از زمستان گذشته و اپیدمی ترسناک کووید 19، هیچ‌کس تصور نمی‌کرد روزی از راه برسد که برای مدت طولانی در استادیوم‌ها هیچ خبری از حضور تماشاگر نباشد اما این اتفاق به شکل غافلگیرکننده‌ای رخ داد و به لحاظ منطقی، به اندازه کافی درباره‌اش توضیح وجود داشت. اگرچه حضور در سالن‌های سینما آزاد است و در برخی از شهرها حتی کنسرت‌های موسیقی به راه افتاده‌اند و اگرچه استادیوم فوتبال نوعی از فضای باز به نظر می‌رسد اما باز هم تجمع چند هزار نفر در یک فضا، خطرناک خواهد بود. چراکه همه این افراد باید از راهروهای ورزشگاه عبور کنند و در جریان رسیدن به استادیوم هم بسیاری از آنها نیازمند وسایل حمل و نقل عمومی هستند. به همین خاطر می‌توان با قاطعیت گفت که حضور در ورزشگاه‌های فوتبال یک موضوع ضروری نیست و در چنین شرایطی تصمیم برای ممنوعیت ورود تماشاگرها، کاملا قابل درک به نظر می‌رسد. این تصمیم برای خیلی از اهالی فوتبال، بسیار تلخ بوده است. چراکه دیدارهای لیگ برتر به خودی خود جذابیت زیادی ندارند و اینکه آمبیانس محیط هم از این بازی‌ها گرفته شود، تماشای این نبردها را تا مرز غیرقابل‌تحمل بودن پیش می‌برد. با این حال بدون شک و تردید عده‌ای هم هستند که از خاموشی ورزشگاه‌ها سود می‌‌برند و ترجیح می‌دهند این وضعیت برای مدت طولانی‌تری ادامه داشته باشد و فعلا پای هوادارها به استادیوم‌های مختلف باز نشود.

برای تیم‌هایی مثل سایپا و پیکان، عدم ورود تماشاگر به ورزشگاه‌ها اتفاق بسیار خوبی خواهد بود. بدون شک آنها از چنین وضعیتی استقبال می‌کنند. چراکه غیبت هوادارها این دو باشگاه را در شرایط استاندارد با سایر تیم‌ها قرار می‌دهد. حالا همه باشگاه‌ها می‌توانند بفهمند که تماشاگر نداشتن حتی در دیدارهای حساس خانگی، چه معنایی خواهد داشت. از طرف دیگر، بعضی از بازیکن‌ها هستند که برای مدتی از نبود تماشاگرها رضایت خواهند داشت. محمد نادری احتمالا یکی از این نفرات خواهد بود. ستاره‌ای که به تازگی مستقیما از پرسپولیس به استقلال ملحق شده و اگر هواداران تیم سابقش اجازه حضور در ورزشگاه‌ را داشتند، این روزها حسابی از خجالتش درمی‌آمدند! بدون شک نادری ترجیح می‌دهد غیبت تماشاگرها حداقل تا دربی ادامه داشته باشد. برای مربیانی که همیشه تحت فشار هواداران هستند و باید صدای حیاکن رها کن‌ها را بشنوند هم نبود هوادارها مطلوب به نظر می‌رسد. آنها حالا می‌توانند با آرامش بیشتری به کار در این فصل ادامه بدهند. این موضوع کم و بیش برای داورها هم صدق می‌کند. همه می‌دانند قضاوت مسابقه‌ای که تماشاگر ندارد، بسیار ساده‌تر خواهد بود. چراکه دیگر هیچ خبری از یک جهت‌گیری یا اعتراض عمومی علیه تصمیم داور نخواهد شد. علاوه بر این قرار نیست با عبارت‌هایی خاص برای داوران قافیه بسازند و یا آنها را هو کنند. بازی‌هایی که تماشاگر ندارند، معمولا جنجالی نمی‌شوند و این موضوع نیز برای داورها مطلوب خواهد بود. بدون شک گروه دیگری که از غیبت تماشاگرها ناراضی نیستند، مسئولان سازمان لیگ خواهند بود. تا قبل از شیوع بحران کرونا، بحران بلیت‌فروشی اینترنتی در فوتبال ایران هرگز حل نشده بود و تماشاگرها همچنان برای ورود به استادیوم‌ها با مشکلات زیادی روبه‌رو بودند. حالا که دیگر تماشاگری در کار نیست، سازمان لیگ هم برای فروش بلیت‌ به زحمت نمی‌افتد و آن داستان‌های ناامیدکننده همیشگی در فروش بلیت‌ها تکرار نخواهند شد.

نگران‌کننده‌ترین موضوع در مورد عدم حضور تماشاگرها در استادیوم‌های مختلف، به دیدارهای حساس تیم ملی با بحرین و عراق مربوط می‌شود. اگر تا آن زمان هم خبری از حضور تماشاگر نباشد، کار تیم ملی برای رسیدن به مرحله بعدی مقدماتی جام جهانی بسیار سخت خواهد بود. جالب اینکه ایران در یک بدشانسی بزرگ هر دو دیدار مرحله رفت را به میزبانی رقبا و با استقبال چشمگیر هوادارها در جوهایی بسیار سخت سپری کرد و حالا که زمان بازی برگشت نزدیک شده، هیچ استادیومی پر از جمعیت نخواهد بود. به نظر می‌رسد فوتبال ایران باید در فرصت باقی‌مانده تا آن دیدارها حداقل روی سیستم صوتی ورزشگاه‌ها کمی بهتر کار کند. این کار موجب خواهد شد که حداقل حمایت مجازی کافی از تیم ملی صورت بگیرد و ستاره‌های تیم اسکوچیچ احساس نکنند که مشغول برگزاری یک مسابقه فوتبال در خلاء کامل هستند! شاید لیگ برتر فرصت خوبی برای تقویت سیستم صوتی استادیوم‌ها و کار کردن روی این قابلیت به وجود بیاورد.