کابوسی برای شوچنکو!

هنگ‌کنگ، بحرین، کامبوج و عراق. دیگر به شنیدن این نام‌ها در اطراف تیم ملی عادت کرده‌ایم. رقبایی که در سرنوشت‌سازترین جدال‌های ممکن در این مرحله از مقدماتی جام جهانی، روبه‌روی تیم ملی قرار خواهند گرفت. شاید هنگ‌کنگ و کامبوج، رقبای سرسختی برای تیم اسکوچیچ نباشند اما دو مسابقه با بحرین و عراق، بسیار نزدیک و سخت خواهد بود. رقبایی که با دفاع فشرده چند لایه و عادت به اتلاف وقت، لحظات دشواری برای ایران خواهند ساخت. با این وجود اگر همه چیز خوب پیش برود، شکست این تیم‌ها برای تیم دراگان به هیچ وجه دور از دسترس نخواهد بود.

آریا رهنورد

تیم ملی عراق؛ دو سال و یک شکست

کاتانچ اخیرا نام نفرات مدنظرش برای حضور در اردوی بحرین را اعلام کرده است. فهرستی که نفرات نام‌آشنایی برای فوتبال ایران در آن به چشم می‌خورند. عراق درون دروازه جلال حسن را با تجربه بیش از 50 بازی ملی در اختیار دارد. در خط دفاع، علی عدنان یکی از چهره‌های سرشناس این تیم است که در فوتبال کانادا توپ می‌زند. هواداران فوتبال ایران علی فائز و سعد ناطق را نیز به خوبی می‌شناسند. بازیکنانی که این اواخر در ترکیب الشرطه روبه‌روی نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا هم به میدان رفته‌اند. در خط هافبک هم ستاره‌هایی مثل طارق همام و بشار رسن با سابقه حضور در فوتبال ایران، به تیم ملی دعوت شده‌اند. طارق این روزها در نیروی هوای عراق به میدان می‌رود و بشار برای القطر بازی می‌کند. صفا هادی که خودش را به عنوان یک استعداد هیجان‌انگیز مطرح کرده نیز در لیگ فوتبال روسیه توپ می‌زند. در خط حمله، همچنان مهند علی ستاره کلیدی این تیم به شمار می‌رود. بازیکنی که در لیگ قطر در عضویت السیلیه قرار دارد. علا عبدالزهرا نیز حالا دیگر به یک ستاره پرتجربه در این تیم تبدیل شده و بازوبند کاپیتانی عراق را به بازو می‌بندند. عراق در سال 2021 مجموعا 6 بازی دوستانه داشته و در هیچ‌کدام از این نبردها شکست نخورده است. آنها کویت، ازبکستان و نپال را شکست داده‌اند و روبه‌روی تاجیکستان، اردن و امارات به تساوی رسیده‌اند. آخرین شکست کاتاناچ در یک مسابقه به سال 2019 و دیدار با تیم ملی بحرین در رقابت‌های غرب آسیا برمی‌گردد. در حقیقت این تیم در دو سال اخیر، هرگز طعم شکست در یک مسابقه را نچشیده است.

برخلاف تیم‌های بحرین و عراق که به سختی مشغول تمرین و آماده‌سازی هستند، خبری از تیم ملی هنگ‌کنگ در رسانه‌ها منتشر نمی‌شود. جالب است بدانید که این تیم از پاییز سال 98 در هیچ مسابقه رسمی و دوستانه‌ای حضور نداشته است

تیم ملی بحرین؛ 10 مدافع!

سرمربی بحرین هم به تازگی فهرست نهایی تیمش برای دیدارهای باقی مانده این مرحله را اعلام کرده است. در فهرست نهایی هلیو سوسا، تنها یک لژیونر وجود دارد که آن هم در لیگ کویت توپ می‌زند. بحرین به ویژه در خط هافبک تیم جوانی است و قدرت دوندگی بالایی دارد. آنها دیدارهای تدارکاتی خوبی را پشت سر گذاشته‌اند و به خوبی خودشان را مهیای این مرحله کرده‌اند. آنها در ماه مارس سال 2021 در یک دیدار دوستانه مقابل سوریه به برتری سه بر یک رسیدند و اواخر همین ماه در یک مسابقه تدارکاتی دیگر روبه‌روی اردن شکست خوردند. برتری دو بر صفر برابر مالزی یک دستاورد ویژه برای این تیم نبود اما متوقف کردن تیم آندره شوچنکو، یک نتیجه قابل توجه برای بحرین محسوب می‌شد. این تیم تا آخرین ثانیه‌ها یک گل از تیم ملی اوکراین پیش بود. تیمی که به زودی باید در رقابت‌های جام ملت‌های اروپا به میدان برود. این مسابقه تا حدودی الگوی دفاعی بحرین را به رقبا نشان داد. این تیم در زمان روبه‌رو شدن با حملات حریف، با سه بازیکن در قلب و دو بازیکن در کناره‌ها، یک ترکیب دفاعی پنج نفره تشکیل می‌دهد. چهار بازیکن میانی هم جلوی این ترکیب قرار می‌گیرند. در حقیقت در آرایش دفاعی تیم سوسا، فقط «یک بازیکن» حق دارد در یک سوم دفاعی تیم حاضر نشود. عبور از این دفاع چندلایه، تجربه‌ای نفس‌گیر برای تیم ملی خواهد ساخت.

تیم ملی هنگ‌کنگ؛

فعلا تعطیل هستیم

برخلاف تیم‌های بحرین و عراق که به سختی مشغول تمرین و آماده‌سازی هستند، خبری از تیم ملی هنگ‌کنگ در رسانه‌ها منتشر نمی‌شود. جالب است بدانید که این تیم از پاییز سال 98 در هیچ مسابقه رسمی و دوستانه‌ای حضور نداشته است. در واقع هنگ‌کنگی‌ها کاملا در تعطیلات به سر می‌برند و از آن‌جایی که امیدی هم برای رسیدن به مرحله بعدی ندارند، کار را چندان جدی نگرفته‌اند. البته که نباید آنها را یک حریف دست و پا بسته دانست اما برخورد با آنها، می‌تواند یک تمرین جدی و ایده‌آل برای تیم ملی باشد.

تیم ملی کامبوج؛ سکوت چهارده‌تایی‌ها!

در فهرست نهایی کامبوج برای دیدارهای باقی مانده این مرحله هم، هیچ بازیکنی خارج از لیگ این کشور دیده نمی‌شود. آنها هم برای مدت زیادی دور از میادین بوده‌اند و این اواخر ترجیح داده‌اند حتی در دیدارهای دوستانه حاضر نشوند. این تیم هم نمی‌تواند هیچ دردسری برای تیم ملی ایران درست کند. تیمی که در مسابقه رفت، 14 بار عبور توپ از خط دروازه‌اش روبه‌روی ایران را تماشا کرد و اصلا حرفی برای گفتن نداشت.