14 گل محو شده!

این اولین بار نیست که کار تیم ملی در مرحله نخست مقدماتی جام جهانی این‌چنین گره می‌خورد و امیدواریم اولین بار هم نباشد که یک نسل پرستاره از فوتبال ایران، در چنین مرحله‌ای طعم تلخ حذف شدن را تجربه می‌کند. آخرین راند برای تیم دراگان در این مرحله، آخر همین هفته استارت خواهد خورد. کنار کشیدن کره شمالی از رقابت‌ها، اوضاع را برای این تیم از آن‌چه هست هم کمی پیچیده‌تر می‌کند. چراکه در چنین شرایطی برای انتخاب تیم دوم، نتایج هر تیم روبه‌روی تیم آخر گروه محاسبه نمی‌شود و به این ترتیب، پیروزی ۱۴ گله ایران روبه‌روی کامبوج، بی‌اثر خواهد شد!

آریا رهنورد

یک احتمال سرراست؛ ببر و صعود کن

شاید شرایط صعود از این مرحله کمی پیچیده شده باشد اما سرنوشت تیم ملی هنوز کاملا در دست خود این تیم است. پسران اسکوچیچ اگر در هر چهار مسابقه بعدی برنده باشند، به عنوان تیم اول راهی مرحله بعدی خواهند شد. این همان جایگاهی‌ است که متناسب با اسم و اعتبار تیم ملی ایران به نظر می‌رسد. شاید برنده ‌شدن در چهار بازی پیاپی در نگاه اول چندان ممکن نباشد اما فراموش نکنیم دو مسابقه از این چهار جدال، روبه‌روی تیم‌هایی مثل کامبوج و هنگ‌کنگ برگزار می‌شوند. تیم‌هایی که قاعدتا نباید شانس زیادی روبه‌روی ایران داشته باشند. بدیهی است که بحرین و عراق، رقبای سرسختی هستند و دست به هر کاری می‌زنند تا حداقل یک تساوی از ایران بگیرند. به لحاظ میزبانی و شرایط آب و هوایی هم اوضاع کاملا به سود آنها خواهد بود. با وجود همه این مسائل، هنوز ایران می‌تواند اما و اگرها را کنار بزند. دراگان اسکوچیچ به عنوان سرمربی تیم ملی، در همه دیدارهای دوستانه برنده بوده اما هنوز تجربه حتی یک مسابقه رسمی روی نیمکت این تیم را ندارد. فوتبالیست‌های ایرانی هم در گذشته ثابت کرده‌اند که شیفته «اما و اگر»ها هستند و عادت دارند کار خودشان را سخت کنند. در صورت لغزش در این مرحله اما کار از «دشواری» می‌گذرد و به «ناامیدی» مطلق می‌رسد. آن‌وقت ستاره‌های این نسل جذاب از فوتبال نه فقط دیدارهای جام جهانی، بلکه حتی دیدارهای دور دوم انتخابی جام جهانی در قاره آسیا را نیز باید تنها از صفحه تلویزیون تماشا کنند! شاید کمی عجیب به نظر برسد اما حتی این احتمال وجود دارد که شانس رسیدن به جام ملت‌ها برای تیم ملی از دست برود. پس بهترین کاری که این تیم می‌تواند انجام بدهد، بردن، بردن، بردن و باز هم بردن خواهد بود. 12 امتیاز برای عبور از همه نگرانی‌های بزرگی که هواداران فوتبال در ایران را احاطه کرده‌اند.

شاید شرایط صعود از این مرحله کمی پیچیده شده باشد اما سرنوشت تیم ملی هنوز کاملا در دست خود این تیم است. پسران اسکوچیچ اگر در هر چهار مسابقه بعدی برنده باشند، به عنوان تیم اول راهی مرحله بعدی خواهند شد

ضربه‌ای که از کره شمالی خوردیم

کره شمالی هم واقعا تیم عجیبی است. تیمی که در سال 2010 بالاتر از ایران به جام جهانی رسید و در اوج ناشناختگی روبه‌روی برزیل قرار گرفت اما در یک دهه بعدی، چیزی به جز شکست و ناکامی را تجربه نکرد. این تیم حالا به خاطر پاندمی کرونا و میزبانی کره جنوبی در گروهش، از رقابت‌های مقدماتی جام جهانی کنار کشیده است. شاید در نگاه اول چنین تصمیمی فقط به خود این کشور و نهایتا تیم‌های همگروه مربوط باشد اما اصلا این‌طور نیست. این انصراف، رقابت‌ها را به طور کلی تحت تاثیر قرار خواهد داد. از آن‌جایی که گروه کره جنوبی حالا به جای پنج تیم فقط چهار تیم دارد، طبیعتا امتیازهای تیم دوم این گروه کم‌تر از تیم‌های دوم سایر گروه‌ها خواهد بود. برای برطرف کردن این مشکل، قانون مشخصی در دنیای فوتبال وضع شده است. قانونی که برای برابر کردن شرایط، در گروه‌های دیگر هم نتیجه هر تیم را روبه‌روی تیم آخر جدول نادیده می‌گیرد. با این حساب، اگر تیم ملی در گروهش دوم شود، برای قرار گرفتن در بین چهار تیم دوم صعودکننده به مرحله بعدی، نمی‌تواند روی 14 گلی که به کامبوج زده حساب کند. البته که هر دو مسابقه با کامبوج، همچنان بی‌اهمیت نیستند. چراکه می‌توانند در جریان اول یا دوم شدن در این گروه به تیم ملی کمک کنند. در نبرد با تیم‌های دوم برای صعود اما روبه‌رو شدن با این تیم، هیچ نقشی در وضعیت تیم ملی نخواهد داشت.

نگران نباشید، قطر هست!

در این مرحله اما، یک نکته امیدوارکننده هم وجود دارد. اینکه تیم ملی «قطر» با وجود میزبانی در جام جهانی، در دور مقدماتی شرکت کرده است، خبر خوبی برای تیم ملی به شمار می‌رود. چراکه قطری‌ها با توجه به حضور قطعی‌شان در جام جهانی، در مرحله دوم مقدماتی حاضر نخواهند شد. عنابی‌ها فعلا در گروه‌شان صدرنشین هستند. اگر این صدرنشینی تثبیت شود، به جای چهار تیم دوم، پنج تیم دوم خودشان را به دور دوم انتخابی می‌رسانند. اگر هم قطر در گروهش دوم شود و در بین بهترین تیم‌های دوم قرار بگیرد، تعداد تیم‌های دوم صعود کننده به عدد پنج خواهد رسید. پس تحت هر شرایطی تنها در «سه گروه» تیم دوم نمی‌تواند خودش را به دور دوم مقدماتی جام جهانی برساند. در مجموع هنوز همه چیز در دست خود تیم ملی است. با چهار پیروزی، صعود این تیم به دور بعدی قطعی می‌شود. با توجه به شرایط همه جدول‌ها، شاید سه پیروزی و یک تساوی هم بتواند این تیم را راهی مرحله بعدی کند.