آریا رهنورد

پرسپولیس در حالی روز جمعه به مصاف مس رفسنجان می‌رود که در جدول رده‌بندی لیگ برتر تنها به خاطر تفاضل گل، پایین‌تر از سپاهان ایستاده است. سرخ‌ها این بار دو روز زودتر از سپاهان به میدان می‌روند و حتی با یک امتیاز هم موقتا به صدر جدول می‌رسند. پرسپولیس در مسابقه رفت، به سختی و با درخشش تکراری سیدجلال حسینی، مس رفسنجان را شکست داد و حالا در دیدار برگشت، دوباره به دنبال همه امتیازهای این جدال خواهد بود. غیبت چند مهره اصلی، کار قرمزها را برای بردن در این نبرد کمی سخت خواهد کرد.

فشار، فشار و باز هم فشار

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پرسپولیس در این سال‌ها، عادت به بازی زیر فشار شدید است. آنها دیگر به فشار انتظارها خو گرفته‌اند و به خوبی می‌دانند که هواداران‌شان چه توقعی از آنها دارند. در روزهای گذشته، موج تازه‌ای از سوی رقیب علیه پرسپولیس به راه افتاده و حتی سرمربی و مربی تیم استقلال هم مستقیما درباره سرخپوشان اظهارنظر کرده‌اند. موضوعی که بدون شک فشار را روی قرمزها بیشتر خواهد کرد. آنها برای به حداقل رساندن این فشارها، فقط یک راه دارند و آن تلاش برای برنده شدن و ارائه نمایش‌های خوب است. اگر پرسپولیس درون زمین سرحال و آماده نشان بدهد، هیچ‌کس نمی‌تواند موفقیت‌های این تیم را به مسائل بیرون زمین مرتبط بداند. قرمزها در روزهای سختی هستند و با توجه به انجام دیدار سوپرجام، به لحاظ بدنی نسبت به رقیب وضعیت دشوارتری دارند اما به خوبی می‌دانند که برای رسیدن به پنجمین قهرمانی متوالی، هرگز نباید امتیازهای چنین نبردهایی را از دست بدهند. برخلاف چند فصل اخیر، آنها این بار یک رقیب بسیار سرسخت برای بردن جام دارند.

امیدوارکننده مثل امید

باید اعتراف کرد که امید عالیشاه، یکی از غافلگیرکننده‌ترین مهره‌های این فصل پرسپولیس بوده است. امید به ویژه در چند مسابقه اخیر، فراتر از حد انتظار نشان داده و بعید است که یحیی دیگر او را به نیمکت نزدیک کند. تا همین فصل گذشته، به نظر می‌رسید روزهای خوب عالیشاه در پرسپولیس رو به پایان هستند و او باید مقصد تازه‌ای را برای سپری کردن دوران فوتبالش در نظر بگیرد اما همان بازیکن حالا به یکی از مهره‌های کلیدی تیم تبدیل شده است. امید در نبرد با تراکتور در مسابقه سوپرجام هم به شدت آماده نشان داد و بارها توانست خطاهای خوبی برای تیمش بگیرد. در جدال امروز با نفت مسجدسلیمان هم، او یکی از مهره‌های ثابت تیم گل‌محمدی خواهد بود.

 آماده برای جدایی

به نظر می‌رسد مدیران و مربیان پرسپولیس، در حال آماده کردن ذهن‌ها برای جدایی کنعانی‌زادگان در پایان این فصل هستند. شایعه توافق نهایی این بازیکن با باشگاه‌های قطری، از مدت‌ها قبل به گوش رسیده و با وجود تکذیب این مدافع، به نظر می‌رسد ماجرا کاملا جدی باشد. به تازگی هم کریم باقری و ابراهیم شکوری، این احتمال را تایید کرده‌اند. کنعانی این روزها یکی از آماده‌ترین مدافعان فوتبال ایران است اما به نظر می‌رسد حتی این جدایی هم استحکام خط دفاعی سرخ‌ها را از بین نمی‌برد. درست همان‌طور که رفتن شجاع هم نتوانست این تیم را به لحاظ دفاعی به هم بریزد. ظاهرا سیدجلال و فرشاد فرجی، زوج بعدی دفاع پرسپولیس خواهند بود. در این باشگاه، مدافعان می‌آیند و می‌روند و فقط این سیدجلال است که از فصلی به فصل دیگر منتقل می‌شود!

این چهار مصدوم

پرسپولیس برای نبرد فردا، چهار مهره مصدوم دارد. سیامک نعمتی که به تازگی از اردوی تیم ملی برگشته بود، در دیدار سوپرجام از ناحیه دست مصدوم شد تا قطعا دیدار فردا را از دست بدهد. کمال کامیابی‌نیا و وحید امیری هم در اردوی تیم ملی آسیب دیدند و بعید است در دیدار با مس رفسنجان در فهرست تیم قرار بگیرند. چهارمین مصدوم این تیم هم عیسی آل‌کثیر است اما به نظر می‌رسد عیسی مشکل خاصی برای همراهی تیمش ندارد و می‌تواند در مسابقه روز جمعه برای سرخپوشان بازی کند.

ملاقات با حاجی

دیدار با مس رفسنجان، پرسپولیسی‌ها را روبه‌روی یکی از مهره‌های سابق‌شان قرار می‌دهد. محمد انصاری یکی از چهره‌های محبوب هواداران پرسپولیس بود که البته پایان چندان خوشایندی در باشگاه نداشت. او که به عنوان بازیکن تستی به تیم برانکو اضافه شده بود، خیلی زود نشان داد که چه قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای دارد. انصاری برای چند سال در سمت چپ و قلب دفاع، یکی از مهره‌های جنگنده پرسپولیس بود. بازیکنی که البته دو مصدومیت بسیار سنگین را نیز پشت سر گذاشت و همین اتفاق موجب شد که از فرم درخشان گذشته‌اش کمی فاصله بگیرد. او حالا روبه‌روی پرسپولیس برای تیم ربیعی بازی خواهد کرد.

مس در جست‌وجوی شگفتی

تا این هفته از لیگ برتر، مس رفسنجان موفق نشده تیم‌های مدعی قهرمانی را در لیگ برتر شکست بدهد. آنها در اولین تجربه لیگ برتری‌ در تاریخ باشگاه، روبه‌روی استقلال شکست خوردند و مقابل سپاهان هم بازنده بودند. این تیم از دیدار رفت با پرسپولیس هم هیچ امتیازی به دست نیاورد. آنها اما در نیم‌فصل دوم، هم استقلال و هم تراکتور را متوقف کرده‌اند و حالا در رفسنجان، در جست‌وجوی یک شگفتی بزرگ هستند.