آقا کریم؛ یکی را انتخاب کن!

در روزهای گذشته، بارها و بارها از انرژی گذاشتن دراگان اسکوچیچ برای تیم ملی و تعهد کاری او صحبت شده اما این روزها زمزمه‌های عجیبی در مورد حضور همزمان کریم باقری در پرسپولیس و تیم ملی به عنوان دستیار به گوش می‌رسد. در توانایی‌های مرد بزرگ فوتبال ایران، هیچ تردیدی وجود ندارد اما تیم ملی در یکی از سخت‌ترین دوره‌های تاریخش، به چهره‌هایی تمام‌وقت و متمرکز نیاز خواهد داشت. این روند کاملا اشتباه است و به هیچ وجه نباید در تیم ملی اتفاق بیفتد. کریم باقری باید از بین پرسپولیس و تیم ملی، یکی را برای ادامه فعالیتش انتخاب کند.

آریا رهنورد

اصلا تعجبی ندارد که دراگان اسکوچیچ برای نیمکت تیم ملی، به دنبال چهره‌ای مثل کریم باقری باشد. کریم یک انتخاب ایده‌آل برای اسکو به شمار خواهد رفت. برای این فرضیه، چند دلیل قرص و محکم وجود دارد. اول اینکه باقری سال‌ها در عضویت تیم ملی بوده و فضای این تیم را به خوبی می‌شناسد. او در چند مقطع برای این تیم بازی کرده و یکی از بهترین گل‌زنان تاریخ این تیم نیز به شمار می‌رود. اینکه قرار است به جای چهره‌هایی مثل مارکار آقاجانیان، یک چهره مقبول مثل کریم روی نیمکت تیم ملی حضور داشته باشد، تصمیم بسیار خوبی به نظر می‌رسد. چراکه کریم همواره مورد احترام ستاره‌های فوتبال در ایران بوده و حضور او می‌تواند برای برقراری نظم در اردوها نیز مفید باشد. خیلی از ستاره‌های تیم ملی، باقری را به عنوان یکی از الگوهای ورزشی‌شان می‌شناسند و بدون شک حضور این چهره در تمرین‌های تیم، با واکنش مثبت آنها روبه‌رو خواهد شد. این موضوع را نیز اصلا نادیده نگیرید که او برای چند سال در کنار یک سرمربی کروات حضور داشته و کوچک‌ترین مشکلی برای برانکو ایجاد نکرده است. باقری اساسا سودای سرمربیگری ندارد و همین موضوع، برای یک مربی خارجی بسیار مهم به نظر می‌رسد. چراکه او به هیچ وجه کریم را تهدیدی برای خودش و آینده کاری‌اش در فوتبال ایران نمی‌بیند. باقری اساسا یک مربی سازگار است که روابط صمیمانه‌ای با برانکو داشته، به سرعت برای کالدرون به یک دستیار محبوب تبدیل شده و حالا نیز در کنار یحیی در کادر فنی پرسپولیس حضور دارد. دستیار محبوب مربی‌ها، حالا در یک قدمی حضور در تیم ملی است و انتخاب او، تصمیم هوشمندانه‌ای از سوی اسکوچیچ خواهد بود اما شنیده می‌شود که کریم باقری قرار است به صورت همزمان در تیم ملی و پرسپولیس حضور پیدا کند. بدعتی که می‌تواند به یک اشتباه بزرگ برای فوتبال ایران تبدیل شود.

تیم ملی ایران در یکی از سخت‌ترین وضعیت‌های یک دهه اخیر قرار گرفته است. این تیم کار بسیار دشواری برای رسیدن به جام جهانی خواهد داشت و در این مسیر همانقدر که به یک سرمربی «تمام‌وقت» نیاز دارد، نیاز به یک دستیار تمام‌وقت را نیز احساس می‌کند. همین حالا در فضای مسموم فوتبال ایران، همیشه حرف و حدیث‌ها و اتهام‌های رنگی در جریان است و اگر یکی از مربیان پرسپولیس همزمان با حضور در این باشگاه در تیم ملی نیز حاضر باشد، این زمزمه‌ها به اوج خواهند رسید و همه فهرست‌های تیم ملی، به حاشیه خواهند رفت. یکی از وظایف کلیدی کمک مربی تیم ملی، زیر نظر گرفتن مسابقه‌های لیگ برتر برای کمک به انتخاب فهرست نهایی از سوی مربی است اما اگر کریم مربی پرسپولیس بماند، طبیعتا فرصت کافی را برای دیدن همه بازیکن‌ها در بهترین زمان ممکن، در اختیار نخواهد داشت. اینکه یک نفر به صورت همزمان دستیار دو مربی باشد، تنها ممکن است در لیگ‌های آماتور دنیا اتفاق بیفتد. در نتیجه اهمیت بسیار زیادی دارد که باقری بین پرسپولیس و تیم ملی، یک گزینه را برای ادامه فعالیت حرفه‌ای انتخاب کند. اگر این انتخاب صورت نگیرد، تیم ملی با انبوهی از حواشی ناخواسته روبه‌رو خواهد شد و اسکوچیچ در معرض یک چالش بزرگ قرار خواهد گرفت. همه می‌دانند نقش کریم به عنوان دستیار بیش از آن که «فنی» باشد به نظم و انضباط تیمی مربوط می‌شود اما اینکه تنها با برگزاری هر اردو به تیم ملی دعوت شود، اصلا جالب توجه به نظر نمی‌رسد. مربی‌ها در تیم ملی، همواره باید چند قدم جلوتر از بازیکن‌ها باشند. دستیارهای سرمربی تیم ملی ممکن است به سفرهای خارجی بروند و رقبا را زیر نظر بگیرند. کریم برای «مهم بودن» در این تیم، باید همه وقتش را صرف تیم ملی کند. در غیر این صورت حضور او در تیم ملی تنها دکوری خواهد بود.

خیلی از ستاره‌های تیم ملی، باقری را به عنوان یکی از الگوهای ورزشی‌شان می‌شناسند و بدون شک حضور این چهره در تمرین‌های تیم، با واکنش مثبت آنها روبه‌رو خواهد شد. این موضوع را نیز اصلا نادیده نگیرید که او برای چند سال در کنار یک سرمربی کروات حضور داشته و کوچک‌ترین مشکلی برای برانکو ایجاد نکرده است

کریم باقری «نفر دوم» بودن را به خوبی بلد است و همین موضوع، او را به یک دستیار ایده‌آل در فوتبال ایران تبدیل می‌کند. او تا امروز همواره به عنوان یک دستیار بی‌سروصدا، مورد تحسین قرار گرفته و استانداردهای یک دستیار ایده‌آل را در فوتبال ایران تغییر داده است. برای حفظ این وضعیت، کریم نباید چالش حضور همزمان دریک تیم باشگاهی و تیم ملی ایران را بپذیرد. این کار موجب می‌شود که او تنها با بخشی از تمرکزش، در هر تیم مشغول به کار باشد.