مهدی ترابی؛ تنها راه نجات!

در تیمی که هافبک‌هایش چندان گل‌زن نیستند و مهاجمانش نیز فرصت‌طلب نشان نمی‌دهند، مهدی ترابی یک غنیمت تمام‌عیار محسوب می‌شود. یک فوتبالیست درخشان که بهترین بازیکن این فصل تیمش بوده و در جریان رسیدن به سه پیروزی متوالی اخیر، با اختلاف نقش بهترین بازیکن زمین را ایفا کرده است. ترابی در مقطعی از فصل دچار افت شد و پیراهن تیم ملی را از دست داد. پرسپولیس هم درست در همان روزها با بحران روبه‌رو شد اما بازگشت ستاره شماره ۹، تیم را نیز احیا کرده و حالا شاید او، مهم‌ترین دلیل برای امیدواری به کسب چهارمین قهرمانی متوالی سرخ‌ها در فوتبال ایران باشد. حالا کالدرون بهتر از گذشته از این ستاره استفاده می‌کند و او نیز به بهترین شکل، بار هجومی تیم را به دوش می‌کشد.

آریا رهنورد

پرسپولیس کالدرون باز هم مقابل یک تیم «تدافعی» با مشکلات زیادی روبه‌رو شد. شاید این تیم در خلق ضدحمله‌ها و انتقال توپ از دفاع به حمله، تیم خوب و موفقی باشد اما وقتی به ناچار مالکیت توپ را در اختیار می‌گیرد و با لایه‌های دفاعی حریف روبه‌رو می‌شود، جذابیت و صلابتش را از دست می‌دهد. مجید جلالی با یک استراتژی درست روبه‌روی پرسپولیس قرار گرفت. او توپ را به تیم میزبان سپرد و فضا را روی این تیم بست. پرسپولیس در نیمه اول آمار حیرت‌انگیز مالکیت 80 درصدی توپ را در اختیار داشت اما عملا نتوانست در محوطه جریمه حریف حتی یک موقعیت جدی گل‌زنی خلق کند. تنها فرصت خوب این تیم در نیمه اول، با شوت خطرناک محمد انصاری از راه دور به دست آمد. در چنین مسابقه نزدیک و با دفاع فشرده گل‌گهر، «شوت ‌زدن» مهم‌ترین راه برای شکستن طلسم دروازه میلاد فراهانی بود و باز هم «مهدی ترابی» در نقش یک ناجی برای تیمش ظاهر شد و تفاوت‌ها را در جریان بازی رقم زد. شلیک استثنایی او، مثل یک موشک نقطه‌زن، درون دروازه گل گهر فرود آمد. خیلی‌ها این گل را با ضربه استثنایی مامه تیام به ذوب‌آهن مقایسه می‌کنند. گلی که بدون تردید یکی از نامزدهای انتخاب به عنوان بهترین گل لیگ نوزدهم خواهد بود. ترابی با این ضربه، ورق بازی را برگرداند و تیم مجید جلالی را به شدت غافلگیر کرد. آبی‌ها دیگر چاره‌ای به جز جلو کشیدن نداشتند و همین اتفاق، سبک مطلوب بازی پرسپولیس را در زمین به وجود آورد. پرسپولیس به کمک همین سبک، روی یکی از ضدحمله‌ها به گل دوم رسید و یک پیروزی جذاب خانگی را تجربه کرد. مهدی ترابی، اصلی‌ترین عامل برای رسیدن به این پیروزی بود. جواهر قرمزها در جریان سه پیروزی مهم اخیر این تیم، یک سروگردن از خود تیم بالاتر نشان داده است. او برابر نفت آبادان با یک شلیک بدون نقص، پرسپولیس را صاحب پیروزی کرد. مهدی در زمین ذوب‌آهن نیز شگفت‌انگیز بود و حالا برابر گل‌گهر، فوق‌العاده ظاهر شد. او هم خوب فرار می‌کند، هم پاس‌های درجه یکی می‌دهد، هم خوب پنالتی می‌زند و هم یک شوت‌زن معرکه است. یک تیم دیگر به چه چیزی بیشتر از این نیاز دارد؟

برخورد دوباره ترابی و جلالی، جذابیت‌های خاص خودش را داشت. جلالی اولین مربی ترابی در تیم بزرگسالان سایپا بود و البته برای یک فصل، این فوتبالیست را بیشتر در حوالی سکو و نیمکت قرار داد اما بالاخره راضی به استفاده از او در ترکیب اصلی شد. جلالی حالا این هفته با سلاح قدیمی خودش در سایپا، به قتل رسید! مردی که نام مهدی ترابی را بر سر زبان‌ها انداخت، کارلوس کی‌روش بود. مرد پرتغالی برای اولین بار از مهدی به تیم ملی دعوت کرد و شروع این بازیکن آنقدر درخشان بود که در نهایت با همان تیم به جام جهانی و جام ملت‌ها هم رفت. ترابی فصل گذشته در پرسپولیس همه انتظارها را برآورده نکرد. او در هفته‌های پایانی فصل، بالاخره خودی نشان داد و با گل‌زنی در بازی خداحافظی ژاوی و البته دادن پاس گل قهرمانی تیم به بودیمیر، ارزش‌هایش را به اثبات رساند. حکایت این فصل اما کاملا متفاوت بوده است. ترابی حالا کلیدی‌ترین بازیکن پرسپولیس است و در زمین، سرنوشت بازی‌ها را به سود تیمش عوض می‌کند. کالدرون چند بار پست بازی او را عوض کرده اما به نظر می‌رسد بالاخره توانسته یک جایگاه مناسب برای این ستاره پیدا کند. قرمزها هنوز تیم فوق‌العاده‌ای نیستند اما یک شماره 9 فوق‌العاده دارند که امیدهای قهرمانی نیم‌فصل را در تیم زنده نگه داشته است. او با 6 گل زده، یکی از شانس‌های آقای گلی رقابت‌های لیگ برتر به شمار می‌رود.

ترابی حالا کلیدی‌ترین بازیکن پرسپولیس است و در زمین، سرنوشت بازی‌ها را به سود تیمش عوض می‌کند. کالدرون چند بار پست بازی او را عوض کرده اما به نظر می‌رسد بالاخره توانسته یک جایگاه مناسب برای این ستاره پیدا کند

درخشش این روزهای ترابی، شاید یک حسرت بزرگ برای پرسپولیسی‌ها به وجود آورده است. اگر این باشگاه زودتر صاحب چنین استعدادی می‌شد و به پنجره بسته نقل و انتقالات برخورد نمی‌کرد، پیروزی در فینال لیگ قهرمانان چندان دور از دسترس نبود. ترابی از همین حالا در مسیر تبدیل شدن به یکی از اسطوره‌های باشگاه قرار دارد اما احتمالا خیلی زود پرسپولیس را به مقصد یک باشگاه اروپایی ترک خواهد کرد. اتفاقی که می‌تواند باشگاه را در وضعیت ناامیدکننده اقتصادی فعلی‌اش، به سود قابل توجهی برساند. در پرسپولیس مهره‌های زیادی سودای رفتن به اروپا را دارند اما هیچ‌کدام از آنها، در سطحی نزدیک به مهدی ترابی نیستند.