آریا رهنورد

پرسپولیس گابریل کالدرون حالا درست نیمی از بازی‌هایش در این فصل را با شکست پشت سر گذاشته است. آنها که فصل گذشته در هر دو بازی رفت و برگشت برابر استقلال، تراکتور، سپاهان و پدیده بدون باخت مانده بودند، حالا در یک نیم‌فصل مغلوب رقبای قدرتمند اصفهانی، تبریزی و مشهدی‌شان شده‌اند. پرسپولیس نه‌تنها به تراکتور، شهرخودرو و سپاهان باخته، بلکه حتی موفق به زدن یک گل برابر این رقبا نشده است. این تیم، شخصیت برنده‌اش را از دست داده و در دفاع نیز آسیب‌پذیر شده اما بزرگ‌ترین مشکل قرمزها، همچنان به «گل‌زدن» برمی‌گردد. آنها در مسیر رقم زدن یکی از ضعیف‌ترین میانگین‌های گل‌زنی‌شان در این سال‌ها هستند.

تنها چند ثانیه قبل از سوت پایان داور مسابقه شهرخودرو و پرسپولیس در مشهد، فرشاد فرجی با یک پرواز بلند توپ را دور از دستان علیرضا بیرانوند به تور دروازه حریف رساند. پرسپولیس دوباره طعم شکست را چشید و این بار در آخرین ثانیه‌ها، تسلیم تیم میزبان شد. تیم یحیی گل‌محمدی در جریان بازی، بهتر از رقیب ظاهر نشده بود اما آنها فرصت‌طلب‌تر بودند و در نهایت همه امتیازهای این مسابقه را از آن خودشان کردند. اوضاع برای پرسپولیس، حالا چندان امیدوارکننده به نظر نمی‌رسد. قهرمان تکراری این سال‌های فوتبال ایران، حالا پنج امتیاز با صدر جدول فاصله دارد و در چهار جدال با تیم‌های مدعی قهرمانی لیگ، سه بار شکست خورده و تنها یک گل به ثمر رسانده است. به نظر می‌رسید برنده‌شدن در دربی، خاطره شکست در زمین تراکتور را از ذهن هواداران این باشگاه پاک کند اما قرمزها در دو هفته متوالی، دو باخت تلخ را برابر سپاهان و شهرخودرو تجربه کردند تا به همه نشان بدهند که فعلا، در قواره‌های قهرمانی لیگ برتر نیستند. پرسپولیس در مسابقه با شهرخودرو، نسبتا هجومی فوتبال بازی کرد و موقعیت‌های زیادی هم ساخت اما همه این فرصت‌ها را پشت سر هم از دست داد. به نظر می‌رسد کالدرون علاقه زیادی به فوتبال رو به جلو دارد اما نمی‌تواند این علاقه را به صورت تمام و کمال در زمین پیاده کند. پرسپولیس در بسیاری از دقایق بازی «بلاتکلیف» نشان می‌دهد. چراکه نه کاملا هجومی بازی می‌کند و نه در لاک دفاعی فرو می‌رود. اگر تیم قرار است به قصد گل زدن به حریف بازی کند، به زمین آوردن حسین ماهینی به جای سیامک نعمتی در دقایق پایانی، هیچ سودی به همراه ندارد. کالدرون یک بار این تعویض را انجام داد و تاثیرش را دید اما از این اتفاق درس نگرفت و دوباره آن را تکرار کرد تا قرمزها از جناح راست، آسیب‌پذیر شوند. تکرار چنین تعویض‌هایی، می‌تواند پرسپولیس را در هفته‌های آینده نیز به دردسر بیندازد.

پرسپولیس آشکارا مشکل گل‌زنی دارد اما این مساله تنها به «مهاجمان» تیم مربوط نمی‌شود. البته که علی علیپور به شدت افت کرده، براندائو حتی یک مهاجم معمولی هم نیست و مهدی عبدی همچنان نمی‌تواند در حد یک فوروارد تمام‌عیار برای تیمش ظاهر شود اما هافبک‌های تیم نیز سهل‌انگارتر از همیشه نشان می‌دهند. بشار رسن، دیگر آن بازیساز درجه یک گذشته نیست، وحید امیری بخشی از کیفیتش را از دست داده و مهدی ترابی، اصلا قابل مقایسه با اواخر فصل گذشته به نظر نمی‌رسد. 

باشگاه در تابستان به جای خرید یک مهاجم ششدانگ، به سراغ مهره‌ای مثل فرشاد احمدزاده رفت و عملا فرصت تقویت خط حمله را از دست داد. حالا پرسپولیس در 6 مسابقه، تنها سه گل به ثمر رسانده و میانگین 0.5 گل در هر مسابقه را در اختیار دارد. سرخپوشان فصل گذشته در 30 بازی 36 گل به ثمر رساندند و با میانگین 1.2 گل زده در هر مسابقه، قهرمان لیگ برتر شدند. این تیم در لیگ برتر هفدهم با 48 گل زده و میانگین 1.6 گل در هر مسابقه، جام قهرمانی را بالای سر برد. این آمار در لیگ برتر هفدهم نیز، درست همین 1.6 گل به ازای هر بازی بود. پرسپولیس در تاریخ لیگ برتر، هرگز میانگینی کم‌تر از یک گل زده در هر بازی را در یک فصل به ثبت نرسانده است. ضعیف‌ترین آمار آنها در دوران لیگ برتر، به فصل بحرانی‌شان در لیگ چهاردهم برمی‌گردد. جایی که باشگاه سه مربی مختلف را امتحان کرد و در 30 بازی، تنها 31 گل به ثمر رساند. پرسپولیس کالدرون با این روند هجومی، می‌تواند کاندیدای تبدیل شدن به بدترین تیم باشگاه در تاریخ لیگ برتر از نظر هجومی شود.

سخت‌ترین بخش از قرعه‌ پرسپولیس، پشت سر گذاشته شده و دیدارهای بعدی این تیم در نیم‌فصل اول، ساده‌تر به نظر می‌رسند. با این حال تیمی که نمی‌تواند از موقعیت‌های ساده نیز گل بسازد، هیچ دیدار آسانی را در پیش نخواهد داشت. قرمزها برای بازگشت به روزهای خوب، باید مشکل‌شان را با زدن گل حل کنند. اگر این اتفاق رخ ندهد، باشگاه یک فصل کاملا متوسط را پشت سر خواهد گذاشت. خط حمله پرسپولیس در نیم‌فصل، نیاز به تقویت دارد اما قبل از آن مقطع، بازیکنان فعلی تیم باید با دقت و مسئولیت بیشتری فوتبال بازی کنند و به همین سادگی، فرصت‌های گل‌زنی را از دست ندهند.