دربی  تایم

دربی ۹۳ یا به عبارتی ۹۴ از راه رسیده است. استقلال برخلاف سال‌های گذشته فصل را خوب شروع کرده و به عنوان صدرنشین گام به بازی امروز می‌گذارد. در مقابل پرسپولیس که تا چند هفته پیش درگیر فینال آسیا بود، امتیازات زیادی در هفته‌های اخیر از دست داده و با شرایطی تا حدودی بحرانی به دربی رسیده است. با توجه به بازی‌های عقب‌افتاده سرخابی‌ها، می‌توان گفت سه امتیاز دربی امروز می‌تواند نقشی کلیدی در معادلات نیم‌فصل اول ایفا کند و حتی شرایط نیمکت تیم‌ها را هم تحت تاثیر قرار دهد. به هر حال محمود فکری که هنوز نتوانسته از لحاظ فنی رضایت هواداران را به دست بیاورد، با پیروزی در دربی ماندن روی نیمکت آبی‌ها را تضمین می‌کند و یحیی هم که این روزها با تساوی‌های متوالی تحت فشار قرار گرفته، می‌تواند با یک ‌پیروزی شیرین به آرامش برسد و رویای قهرمانی پنجم را زنده کند. در این شرایط محمود فکری در یکی از مصاحبه‌های پیش از دربی مدعی شده این بازیکنان هستند که بار شهرآورد را به دوش می‌کشند و مربیان کار کمتری در این بازی بزرگ دارند. ادعایی که خیلی‌ها با آن موافق هستند. از همین‌رو شاید بهتر باشد نگاهی به خاص‌ترین چهره‌های سرخابی‌ها در دربی امروز داشته باشیم.

آریا طاری

 

دروازه‌بان‌ها

رشید مظاهری (استقلال)

برخلاف سال گذشته که آبی‌ها دروازه‌بان مطمئنی درون دروازه نداشتند، امسال رشید مظاهری خیال استقلالی‌ها از خط دروازه را راحت کرده است. او امسال کلیدی‌ترین مهره تیم محمود فکری بوده و با سیو‌هایش بیشترین نقش را در صدرنشینی آبی‌ها ایفا کرده است. مظاهری در هفت بازی این فصل تنها دو گل خورده و پنج کلین‌شیت هم داشته است. مهم‌تر اینکه او 91‌ درصد شوت‌هایی که به طرف دروازه‌اش زده شده را مهار کرده و از سایت متریکا نمره عالی 7.38 را گرفته است. باتوجه به همین آمار و ارقام حالا استقلالی‌ها امیدوارند رشید در اولین دربی‌اش هم نمایش قابل‌ قبولی داشته باشد.

حامد لک (پرسپولیس)

دروازه‌بانی که پیش از آمدن به پرسپولیس بیشتر حواشی‌اش به چشم می‌آمد، در ماه‌های اخیر به دروازه‌بانی بی‌حاشیه و ایده‌آل برای یحیی گل‌محمدی تبدیل شده است. او پس از نمایش‌های رویایی‌اش در لیگ قهرمانان آسیا، در لیگ بیستم هم کارنامه‌ای رویایی داشته و از همین‌رو درست مثل استقلالی‌ها خیال پرسپولیسی‌ها هم بابت خط دروازه راحت است. لک امسال درست مثل مظاهری در هفت بازی دو گل خورده و پنج کلین‌شیت داشته اما از متریکا نمره 7.02 را گرفته است. با این وجود لک هم در مهار شوت‌های زده شده به طرف دروازه‌اش آماری رویایی داشته و توانسته 90‌ درصد آنها را مهار کند.

کاپیتان‌ها

وریا غفوری (استقلال)

با آمدن محمود فکری و اضافه شدن احمد موسوی به عنوان دفاع راست به فهرست نفرات استقلال، وریا یک ‌خط جلو آمده و در پست هافبک راست برای آبی‌ها بازی می‌کند. باتوجه به همین موضوع استقلالی‌ها در دربی روی نفوذهای وریا از راست و خلق موقعیت‌های او حسابی ویژه باز کرده‌اند. براساس آماری که متریکا منتشر کرده، وریا امسال 9‌ پاس‌ کلیدی به هم‌تیمی‌هایش داده و توانسته یک‌گل هم بسازد. کاپیتان آبی‌ها که پاس‌هایش دقت 75‌ درصدی داشته، از متریکا نمره خوب 7.30 را گرفته تا چه روی کاغذ و چه درون زمین مهره کلیدی استقلال باشد. فراموش نکنیم وریا در دربی سابقه گل‌زنی هم داشته و با تجربه‌ای بالا گام به بازی امروز می‌گذارد.

سیدجلال حسینی (پرسپولیس)

کاپیتان قرمزها از لحاظ سنی تقریبا چهار سال از کاپیتان آبی‌ها بزرگ‌تر است و قرار است در 38‌ سالگی هم حضور در دربی را تجربه کند. شاید اگر شجاع خلیل‌زاده در پرسپولیس مانده بود، سیدجلال شانس کمی برای حضور در دربی داشت اما حالا یحیی هیچ گزینه‌ای جز حسینی ندارد. البته با وجود سن‌ و‌ سال بالا هنوز سیدجلال یکی از مهره‌های کلیدی پرسپولیس به حساب می‌آید و در بازی‌های گذشته لیگ توانسته انتظارات را برآورده کند. خوردن دو گل در هفت بازی نشان می‌دهد پرسپولیسی‌ها در خط دفاع یک ‌فرمانده تمام‌عیار داشته‌اند؛ فرمانده‌ای که اگر خستگی برایش دردسرساز نشود، در دربی هم مهره‌ای تاثیرگذار خواهد بود!

با وجود سن‌ و‌ سال بالا هنوز سیدجلال یکی از مهره‌های کلیدی پرسپولیس به حساب می‌آید و در بازی‌های گذشته لیگ توانسته انتظارات را برآورده کند. خوردن دو گل در هفت بازی نشان می‌دهد پرسپولیسی‌ها در خط دفاع یک ‌فرمانده تمام‌عیار داشته‌اند؛ فرمانده‌ای که اگر خستگی برایش دردسرساز نشود، در دربی هم مهره‌ای تاثیرگذار خواهد بود

جوان‌ها

مهدی قایدی (استقلال)

قایدی امسال با قایدی سال گذشته فاصله زیادی داشته اما کماکان یکی از مهره‌های کلیدی استقلال به حساب می‌آید و بدون شک فکری برای موفقیت در دربی روی توانایی‌های خاص او حسابی ویژه باز کرده است. قایدی در هفته‌های اخیر دو گل زده و با روحیه‌ای نسبتا خوب گام به دیدار با پرسپولیس می‌گذارد. مهم‌تر اینکه قایدی در آخرین شهرآورد تهران هم دروازه پرسپولیس را باز کرده و انگیزه‌های زیادی برای تکرار این اتفاق دارد. به این نکته هم باید اشاره داشت که قایدی امسال روی هم رفته 22‌ شوت به طرف دروازه رقبا زده که از این تعداد تنها هشت شوت داخل چارچوب بوده است.

مهدی عبدی (پرسپولیس)

با محرومیت آل‌کثیر، پرسپولیس در فاز هجومی به هیچ ‌عنوان عملکرد خوبی نداشته و گل نزدن به بزرگ‌ترین مشکل تیم یحیی تبدیل شده است. در این شرایط انتظار می‌رفت یحیی در بازی پیش‌دربی به مهاجم جوان تیمش اعتماد کند. جوانی که با گل‌زنی به النصر پرسپولیس را به فینال لیگ قهرمانان آسیا برد، در دیدار نهایی این تورنمنت تک‌گل قرمز‌ها را به ثمر رساند و حتی سابقه گل‌زنی در شهرآورد را هم در کارنامه دارد، اما با این وجود او در دقیقه 93 به زمین رفت! خیلی‌ها اعتقاد دارند این تصمیم یحیی از لحاظ روحی شرایط عبدی را تغییر داده اما کماکان روی کاغذ این مهاجم جوان می‌تواند برگ برنده‌ای برای قرمز‌ها به حساب بیاید. مهاجمی که نشان داده بازیکن بازی‌های بزرگ است.

باانگیزه‌ها

محمدحسین مرادمند (استقلال)

بدون شک مرادمند یکی از چهره‌های فصل نقل ‌و ‌انتقالات لیگ بیستم بود. بازیکنی که ابتدا با استقلالی‌ها وارد مذاکره شد، چند دقیقه پس از پایان جلسه با استقلالی‌ها سر از باشگاه پرسپولیس درآورد و این بار با قرمز‌ها مذاکره کرد و در نهایت به گفته خودش به ندای قلبش (شما بخوانید شمردن صفرهای رقم‌های پیشنهادهای سرخابی‌ها) گوش داد و با استقلال قرارداد بست. او که زمانی شاگرد یحیی هم بوده، خیلی زود در استقلال جا افتاد و حالا در اولین دربی‌اش انگیزه‌های خاصی دارد. او که به واسطه همین داستان ندای قلب به سوژه‌ای جذاب برای هواداران پرسپولیس تبدیل شده، می‌خواهد در زمین جواب خیلی از پست‌های اینستاگرامی را بدهد.

برخلاف سال گذشته که آبی‌ها دروازه‌بان مطمئنی درون دروازه نداشتند، امسال رشید مظاهری خیال استقلالی‌ها از خط دروازه را راحت کرده است. او امسال کلیدی‌ترین مهره تیم محمود فکری بوده و با سیو‌هایش بیشترین نقش را در صدرنشینی آبی‌ها ایفا کرده است

محمدحسین کنعانی‌زادگان (پرسپولیس)

درست مثل استقلالی‌ها، پرسپولیسی‌ها هم در قلب خط دفاعی بازیکنی دارند که پس از سه دربی هنوز هم انگیزه‌های خاصی برای تقابل با استقلال دارد. کنعانی‌زادگان که چند سال پیش شرایطی مشابه مرادمند داشت و پس از مذاکره با سرخابی‌ها سر از استقلال درآورد، پس از قرار گرفتن در فهرست مازاد آبی‌ها پس از یک ‌نیم‌فصل به دشمن شماره یک این تیم تبدیل شده. تا جایی که سال گذشته حاضر نبود حتی یک‌ هزار تومانی به استقلال بابت طلبش تخفیف بدهد و به نوعی مجوز حضور این تیم در آسیا را صادر کند! با توجه به همین اتفاقات پیش‌بینی می‌شود او امروز هم انگیزه‌های خاصی برای نشان دادن توانایی‌هایش به استقلالی‌ها داشته باشد.

دیگر نفرات

استقلال

یکی از کلیدی‌ترین چهره‌های دربی امروز بدون هیچ تردیدی محمد نادری است. مدافعی که در نقل‌ و ‌انتقالات پیش‌فصل از پرسپولیس به استقلال رفت. کادر پزشکی استقلال در هفته‌های اخیر تلاش زیادی کرده تا این بازیکن هرطور شده به دربی برسد و مقابل تیم سابقش بازی کند. به هر حال یحیی سال گذشته نشان داد اعتقاد چندانی به نادری ندارد و شاید این بازیکن امروز بتواند نظر او را تغییر دهد! به جز نادری از شیخ دیاباته به عنوان یکی از چهره‌های خاص دربی امروز باید نام برد، چهره‌ای که برخلاف هم‌تیمی‌اش می‌خواهد توانایی‌هایش را به مربی خودش ثابت کند. فکری تا به اینجا از زوج قایدی و مطهری در ترکیب ثابتش استفاده کرده و شاید دیاباته بتواند با گل‌زنی در دربی، این شرایط را تغییر دهد. فراموش نکنیم دیاباته آقای گل فصل پیش است و مهره‌ای کلیدی برای استقلالی‌ها به حساب می‌آید. هرویه میلیچ، دیگر خارجی استقلالی‌ها هم شرایطی مشابه دیاباته دارد. چراکه در تیم فکری به نیمکت‌نشین تبدیل شده و حتی کارش به کمیته انضباطی هم کشیده است.

پرسپولیس

احمد نوراللهی را می‌توان یکی از چهره‌های خاص پرسپولیس در دربی امروز دانست. او به واسطه عملکردش در هفته‌های اخیر مورد انتقاد هواداران قرار گرفته و حتی در فضای مجازی به آنها واکنش هم نشان داده است. او با انگیزه نشان دادن توانایی‌هایش گام به دربی می‌گذارد و همین می‌تواند برگ برنده‌ای برای قرمز‌ها باشد. آرمان رمضانی یکی دیگر از مهره‌هایی است که به بازی امروز به چشم یک فرصت نگاه می‌کند. او تا به امروز بدترین خرید قرمز‌ها بوده و شاید بتواند با درخشش در دربی این عنوان را از روی خودش بردارد.