یحیی، عیسی و یک تیم سرپا!

اگرچه به لطف خط قرمزهای باورنکردنی تلویزیون، لحظه گل‌زنی عیسی آل‌کثیر به السد را از دست دادیم اما ثانیه‌هایی بعد، هواداران پرسپولیس بین زمین و هوا، مشغول شادی به خاطر گلی بودند که باشگاه را دوباره از چنگال تیم پرستاره السد عبور داد. ظاهرا ژاوی تا زمانی که در آسیا فعالیت کند، باید به شکست خوردن مقابل پرسپولیس خو بگیرد. تیم یحیی از زمان شروع دوباره در لیگ قهرمانان در پنج بازی چهار بار برنده بوده و حالا در بین چهار تیم نهایی منطقه غرب آسیا دیده خواهد شد. پرسپولیس چهارشنبه باید با پاختاکوری بازی کند که استقلال را حذف کرده‌ است. این موفقیت هرگز تصادفی به دست نیامده است. آنها دقیقا می‌دانند که چه می‌خواهند و می‌دانند که برای رسیدن به اهداف‌شان، باید چه کارهایی انجام بدهند.

آریا رهنورد  

یحیی و تجربه‌هایی برای درس گرفتن

در استانداردهای فوتبال ایران، یحیی گل‌محمدی یکی از بهترین مربی‌ها به شمار می‌رود. چهره‌ای که سال‌ها در سطح بالا در این فوتبال توپ زده و دانش مربیگری‌اش را هم به صورت مداوم به روز کرده است. اگر تصور می‌کنید که کار کردن در باشگاهی مثل پرسپولیس به عنوان یک مربی «ساده» است، کافی است به یاد بیاورید همین چند هفته قبل و پس از شکست در دربی در ضربات پنالتی، چه فشار وحشتناکی به گل‌محمدی وارد شد و چه انتقادهایی علیه او در بین هواداران باشگاه به راه افتاد. فوتبال بی‌رحم‌تر از آن چیزی است که در نگاه اول به نظر می‌رسد. یحیی در اوج فشارها، یک بار هم از هدایت پرسپولیس استعفا داد و کمی هم در زمین اینستاگرام توپ زد اما انگار همه آن تجربه‌های ناخوشایند، در نهایت به سود او تمام شدند. آنقدر که حالا نه‌تنها تعویض‌هایش به ضرر تیم تمام نمی‌شوند، بلکه حتی بازیکن تعویضی‌اش در آخرین لحظات بازی پاس گل می‌دهد. یحیی از تجربه‌های قبلی درس گرفته و حالا پرسپولیس را در اوج تمرکز هدایت می‌کند. دیگر نه اینستاگرام موجب حواس‌پرتی‌اش می‌شود و نه در آخرین لحظات بازی، غافلگیری روبه‌روی حریف را تجربه می‌کند. روی کاغذ، فوق‌العاده دشوار به نظر می‌رسد اما او می‌خواهد کاری را انجام بدهد که حتی برانکو ایوانکوویچ هم موفق به انجامش نشده بود. قهرمانی آسیا، قدمی برای رسیدن به جاودانگی در تاریخ باشگاه خواهد بود. آنهایی که معتقدند پرسپولیس هیچ شانسی برای این کار ندارد، همان‌هایی هستند که معتقد بودند این تیم هرگز از سد حریف قطری‌اش عبور نخواهد کرد.

شماره یک با پیراهن 81

هیچ تیمی بدون داشتن یک دروازه‌بان ششدانگ، موفق نمی‌شود و حامد لک، توانسته همه نگرانی‌ها درباره خط دروازه پرسپولیس را ناپدید کند. پس از جدایی بیرو، قرمزها در این بخش از زمین دچار لغزش شدند. برخلاف انتظارها، رادو عملکرد چندان خوبی نداشت و در چند مسابقه سرنوشت‌ساز، انتظارها را برآورده نکرد. حالا نوبت یک مهره تازه‌وارد بود تا روی خط دروازه محک بخورد. حامد لک با چهار کلین‌شیت در پنج مسابقه آنقدر آماده نشان داده که انگار سال‌های سال در پرسپولیس عضویت داشته است. نه حساسیت رقابت‌ها و نه سنگینی بازی‌ها، اعتماد به نفس این سنگربان را تحت تاثیر قرار نداده‌اند. او با وجود انتخاب شماره 81، مرد شماره یک دروازه پرسپولیس است. ستاره‌ای که اگر در دیدارهای بعدی کار پرسپولیس به ضربات پنالتی بکشد نیز می‌تواند روی این ضربه‌ها خودی نشان بدهد.

مردان آهنین در دفاع

برای بردن تورنمنت، باید خوب دفاع کنید و این، شاید مهم‌ترین برگ برنده پرسپولیس به شمار می‌رود. قرمزها از زمان شروع دوباره رقابت‌های لیگ قهرمانان، حتی یک گل هم در «جریان بازی» دریافت نکرده‌اند. چه با زوج شجاع و کنعانی، چه با زوج سیدجلال و کنعانی و چه با زوج سیدجلال و شجاع، این تیم به سادگی تسلیم هیچ مهاجمی نمی‌شود. پرسپولیس اگر گل اول بازی‌ها را به ثمر برساند، تقریبا در جایگاه یک تیم تسلیم‌ناپذیر قرار می‌گیرد.

قهرمانی آسیا، قدمی برای رسیدن به جاودانگی در تاریخ باشگاه خواهد بود. آنهایی که معتقدند پرسپولیس هیچ شانسی برای این کار ندارد، همان‌هایی هستند که معتقد بودند این تیم هرگز از سد حریف قطری‌اش عبور نخواهد کرد

نیمکتی که خالی نیست

شاید بزرگ‌ترین مشکل استقلال در دیدار با پاختاکور، خالی بودن نیمکت باشگاه بود اما پرسپولیس در آسیا با چنین معضلی دست و پنجه نرم نمی‌کند. آنها در همین نبرد حساس با السد قطر، چهره‌هایی مثل کمال کامیابی‌نیا و امید عالیشاه را روی نیمکت داشتند. مردان باتجربه‌ای که می‌توانند جریان بازی را به سود تیم تغییر بدهند. این تیم نفرات ارزشمند دیگری مثل سیدجلال حسینی، مهدی عبدی، آرمان رمضانی یا علی شجاعی را نیز به عنوان مهره نیمکت‌نشین در اختیار دارد. در حقیقت دست یحیی روی نیمکت برای ایجاد تغییرات در جریان بازی، باز به نظر می‌رسد.

تیمی بدون ترس

ترس ستاره‌های پرسپولیس از نبردهای آسیایی ریخته و این برای باشگاه، بسیار مهم و کلیدی به نظر می‌رسد. آنها بدون هراس به راه‌شان ادامه می‌دهند و اعتماد به نفس فوق‌العاده‌ای در ساق‌های‌شان دیده می‌شود. حتی چهره‌های متوسطی مثل سیامک نعمتی یا سعید آقایی، بی‌نقص نشان می‌دهند و در اوج آمادگی فوتبال بازی می‌کنند. روحیه، همیشه یک فاکتور حیاتی برای تیم‌های فوتبال است و پرسپولیس به لحاظ روحی، در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد. اعتماد به نفس آنها موجب می‌شود که حتی در برخورد با رقبای پرآوازه و پرستاره نیز، پا پس نکشند و خودشان را نبازند. این تیم برای بردن ساخته شده است.