سه‌شنبه‌ای برای صعود

یک روز پس از نبرد پرسپولیس با الاهلی عربستان در لیگ قهرمانان، دو نماینده دیگر فوتبال ایران نیز چهارمین مسابقه‌شان در این تورنمنت را پشت سر می‌گذارند. استقلال در دیدار برگشت با الهلال عربستان حاضر می‌شود و ذوب در خانه به مصاف الوصل امارات خواهد رفت. دو پیروزی در این دو بازی حساس، فاصله نمایندگان ایران با حضور در مرحله حذفی آسیا را به کم‌ترین حد ممکن خواهد رساند.

آریا طاری

جدال با الهلال در لیگ قهرمانان آسیا، چیزهای زیادی را در باشگاه استقلال تغییر داد. آنها در اوج ناامیدی و در حالی که تنها چند روز از شکست‌شان در دربی و توقف‌شان برابر سایپا می‌گذشت، به مصاف الهلال رفتند. واگذار کردن نتیجه این مسابقه می‌توانست عملا فصل را برای استقلال تمام کند اما سرنوشت به شکل دیگری برای این باشگاه رقم خورد. آبی‌ها به کمک سانترهای فوق‌العاده پاتوسی و ضربه‌های سر علی کریمی و پژمان منتظری حریف پرآوازه را شکست دادند و شیرهای خارجی تیم عربستانی را رام کردند. این «سه امتیاز» تنها به معنای بازگشت به جدول لیگ قهرمانان نبود و توانست روحیه استقلالی‌ها در رقابت‌های لیگ برتر را نیز احیا کند. این تیم پس از برد برابر الهلال، با قدرت به لیگ برگشت و از دو بازی بعدی با سپاهان و ماشین‌سازی تبریز، 6 امتیاز گرفت. تیم شفر حالا به جز صعود از گروه در آسیا، به قهرمانی در رقابت‌های لیگ نیز امیدوار است. آنها لیگ قهرمانان را با شکست سنگین در زمین الدحیل آغاز کردند و سپس در حالی که فاصله چندانی با شکست دادن العین در آزادی نداشتند، با ضربه شیوتانی برابر این حریف متوقف شدند. استقلال با پیروزی در نبرد سوم، مرحله رفت دور گروهی را با چهار امتیاز به پایان برد. در همین گروه، الهلال با 6 امتیاز صدرنشین است و استقلال به خاطر شکست در بازی رودررو، با چهار امتیاز یک پله پایین‌تر از الدحیل در رده سوم جدول دیده می‌شود. العین نیز با دو امتیاز هنوز شانس رسیدن به دور حذفی رقابت‌ها را خواهد داشت. الهلال پس از شکست مقابل استقلال در دور رفت، تنها یک بازی در لیگ عربستان برگزار کرده و دربی حساس با الاهلی را با پیروزی به پایان رسانده است. آبی‌های سعودی حالا با یک بازی کم‌تر و یک امتیاز کم‌تر از النصر در رده دوم جدول لیگ هستند و در صورت پیروزی در جدال هفته بیست و هشتم، صدر جدول را از آن خودشان خواهند کرد. با این وجود زوران مامیچ در روزهای گذشته به شدت تحت فشار قرار داشته و به خوبی می‌داند که در صورت واگذار کردن نتیجه به استقلال، ممکن است با خطر از دست دادن شغلش روبه‌رو شود.

 استقلال با پیروزی در نبرد سوم، مرحله رفت دور گروهی را با چهار امتیاز به پایان برد. در همین گروه، الهلال با 6 امتیاز صدرنشین است و استقلال به خاطر شکست در بازی رودررو، با چهار امتیاز یک پله پایین‌تر از الدحیل در رده سوم جدول دیده می‌شود

بازگشت وریا غفوری و همام طارق به جلسه‌های تمرینی استقلال، بهترین خبر برای هواداران این تیم به شمار می‌رود اما وریا و طارق برای مدتی دور از میادین بوده‌اند و برای رسیدن به فرم خوب گذشته و تبدیل شدن به ستاره‌های 90 دقیقه‌ای هنوز به زمان بیشتری نیاز دارند. با این وجود این احتمال وجود دارد که هر دو نفر در ترکیب ثابت تیم‌شان برابر حریف عربستانی قرار بگیرند. مهدی قائدی نیز بعد از درخشش برابر ماشین‌سازی، می‌تواند یکی از گزینه‌های استفاده به عنوان تعویض برای استقلال باشد. هر چند که شانس او مقابل مهره‌های فیزیکی حریف، چندان زیاد نیست. پاتوسی همچنان مهم‌ترین مهره استقلالی‌ها به شمار می‌رود اما حالا دیگر سانترهای درخشان او برای الهلال به هیچ وجه ناشناخته نیستند. الهلال در این مسابقه عبدا... عطیف را در اختیار ندارد اما سباستین جووینکو سلامتی کامل را به دست آورده تا در کنار گومیس در خط حمله این باشگاه قرار بگیرد. الدوساری نیز دوران مصدومیت را سپری کرده و آماده می‌شود تا امروز در ترکیب الهلال به میدان برود. برای هر دو تیم و هر دو مربی، این یک جدال سرنوشت‌ساز است. مسابقه‌ای که نه‌تنها روی سرنوشت باشگاه‌ها در آسیا، بلکه روی ادامه راه قهرمانی در لیگ‌های داخلی نیز اثر خواهد داشت.

30 دقیقه پس از شروع بازی استقلال، ذوب‌آهن نیز به مصاف الوصل امارات خواهد رفت. مسابقه‌ای که احتمالا با استقبال خوب تماشاگرها در فولادشهر برگزار می‌شود. تیم علیمنصور با رسیدن به هفت امتیاز در سه بازی گذشته، به عنوان صدرنشین شانس اول صعود از گروه است و در صورت پیروزی در جدال امروز، عملا صعودش به مرحله بعد را قطعی خواهد کرد. دو تیم دیگر این گروه یعنی الزورا عراق و النصر عربستان، به ترتیب چهار و سه امتیازی هستند و الوصل نیز با سه امتیاز به راهش در این گروه ادامه می‌دهد. ذوب در صورت برنده شدن در این دیدار، پنجمین صعود به مرحله حذفی آسیا را جشن می‌گیرد. اوساگونا و ارسلان مطهری، کلیدی‌ترین سلاح‌های علیمنصور برای رسیدن به پیروزی در آسیا هستند. این زوج هجومی روزهای موفقیت‌آمیزی را در ترکیب تیم اصفهانی سپری کرده‌اند و حالا امیدوارند با درخشش در یکی از مهم‌ترین دیدارهای فصل، تیم را به مرحله بعدی رقابت‌ها برسانند.