یک امتیاز برای حذف!

زمان رویارویی استقلال و پرسپولیس با نمایندگان عربستان در لیگ قهرمانان آسیا هنوز از راه نرسیده اما سرخابی‌ها از دو بازی اول‌شان در این تورنمنت، فقط یک امتیاز تصاحب کرده‌اند. ناکامی احتمالی در جدال با الهلال و الاهلی، می‌تواند این فصل از لیگ قهرمانان را خیلی زود برای قرمزها و آبی‌ها به پایان برساند. آنها که فصل گذشته دغدغه‌ای برای صعود از دور گروهی نداشتند، حالا در مسیر تبدیل شانس صعود به ماموریت غیرممکن هستند.

 آریا رهنورد

دقایق پایانی دیدارهای هفته دوم لیگ قهرمانان 2019 آسیا برای استقلال و پرسپولیس فاجعه‌بار سپری شد. آبی‌ها که تقریبا در همه لحظات بازی برتر از حریف بودند، نتوانستند اختلاف را از یک گل بیشتر کنند و در نهایت با رها کردن شیوتانی در محوطه جریمه، به سختی تنبیه شدند و دو امتیاز خانگی را از دست دادند. پرسپولیسی‌ها نیز تا آخرین ثانیه‌ها مهاجمان السد را مهار کرده بودند اما بالاخره بغداد بونجاح کار خودش را کرد و اجازه نداد پرسپولیس با امتیاز از قطر خارج شود. البته که گل دقایق پایانی السد در شرایط آفساید به ثمر رسید و گل سالم دانشگر در آخرین لحظات بازی برابر العین نادیده گرفته شد اما باید پذیرفت که مشکل پسران برانکو و شفر، تنها مسائل «داوری» نبوده و نیست. آنها در این فصل از لیگ قهرمانان آسیا، کیفیت چندانی بروز نداده‌اند و با شرایط آرمانی فاصله نسبتا زیادی داشته‌‌اند. قرمزها در آزادی روبه‌روی پاختاکور، ضعیف‌تر از حد انتظار ظاهر شدند و در زمین السد نیز موقعیت‌ها را یکی پس از دیگری از دست دادند. برانکو نیز علاقه‌ای به تعویض نفرات و ایجاد تغییر در ترکیب اصلی تیمش نداشت و تعویض‌ها را برای بعد از دقیقه 90 کنار گذاشته بود. استقلال نیز در مسابقه اول، ناگهان تسلیم الدحیل شد و طعم تحقیر‌ شدن به دست این حریف را چشید. آنها در بازی دوم نیز با وجود برتری‌شان نسبت به العین، تنها یک امتیاز دشت کردند. استقلال و پرسپولبس در مرحله گروهی این فصل لیگ قهرمانان تنها دو بازی در ورزشگاه آزادی برگزار می‌کنند. آنها همین حالا یکی از این دو مسابقه را بدون پیروزی پشت سر گذاشته‌اند. هر دو تیم باید خیلی زود در دو مسابقه در زمین بی‌طرف به مصاف تیم‌های عربستانی بروند. جدال‌هایی که شاید پرونده حضور سرخابی‌ها در این فصل از آسیا را به طور کامل ببندند.

 تنها راه صعود استقلال، این است که الهلال را حداقل در یک مسابقه شکست بدهد، سپس العین را در امارات از پیش رو بردارد تا در بازی مرگ و زندگی پایانی روبه‌روی الدحیل قرار بگیرد و در آزادی به کمک هوادارانش، این رقیب را کنار بزند

در گروه استقلال، الهلال عربستان با درخشش مهاجم مهارنشدنی‌اش «گومیس»، از دو بازی 6 امتیاز تصاحب کرده است. الهلال بعد از شکست دادن العین در روز اول بازی‌ها، این بار الدحیل قطر را با نتیجه سه بر یک شکست داد و ثابت کرد که فوتبال عربستان در رده باشگاهی قرار نیست درست مثل رده ملی از قطر شکست بخورد. الدحیل با سه امتیاز هفته اول، در رده دوم گروه دیده می‌شود و العین و استقلال نیز با یک امتیاز تیم‌های بعدی جدول هستند. بدترین تفاضل گل در این گروه به استقلالی‌ها تعلق دارد. آبی‌ها باید دو مسابقه بعدی‌شان را مقابل الهلال صدرنشین انجام بدهند. اگر این تیم در دو مسابقه با حریف عربستانی پیروز نشود و الدحیل نیز در دو بازی رفت و برگشت العین را شکست بدهد، استقلال با توجه به شکست سنگین در دیدار رفت برابر نماینده قطر خیلی زود در آستانه حذف‌ شدن قرار خواهد گرفت. تنها راه صعود استقلال، این است که الهلال را حداقل در یک مسابقه شکست بدهد، سپس العین را در امارات از پیش رو بردارد تا در بازی مرگ و زندگی پایانی روبه‌روی الدحیل قرار بگیرد و در آزادی به کمک هوادارانش، این رقیب را کنار بزند. اوضاع برای پرسپولیس نیز کاملا پیچیده به نظر می‌رسد. در گروه سرخ‌ها، پاختاکور با چهار امتیاز صدرنشین شده است. الاهلی و السد سه امتیازی هستند و پرسپولیس با یک امتیاز در قعر جدول دیده می‌شود. قرمزها حداقل باید چهار امتیاز از دو جدال سخت بعدی با الاهلی به دست بیاورند تا در صورت تساوی برابر پاختاکور در ازبکستان و شکست دادن السد قطر در آزادی، شانس صعود به دور بعدی لیگ قهرمانان آسیا را پیدا کنند.

پس از لیگ قهرمانان 2014، استقلال و پرسپولیس هرگز دو بازی اول مرحله گروهی را تنها با یک امتیاز پشت سر نگذاشته‌اند. آبی‌ها لیگ قهرمانان 2014 را با شکست خانگی برابر الشباب آغاز کردند و سپس در جدال دوم این مرحله نیز در زمین الریان یک بر صفر مغلوب شدند. تیمی که لیگ قهرمانان را با صفر امتیاز در دو بازی کلید زده بود، در چهار بازی بعدی هفت امتیاز به دست آورد اما در نهایت در رده سوم جدول گروه ایستاد و شانس صعود به مرحله حذفی را پیدا نکرد. استقلال در لیگ قهرمانان 2011 نیز از دو بازی اول مرحله گروهی با السد و النصر تنها یک امتیاز تصاحب کرد و در نهایت با ایستادن در رده سوم گروه شانس صعود به دور بعد را از دست داد. در همان فصل، پرسپولیس نیز به شرایط مشابهی دچار شد. قرمزها از دو بازی اول با الاتحاد و الوحده فقط یک امتیاز گرفتند و در جدول نهایی گروه، قعرنشین شدند. آبی‌ها در لیگ قهرمانان 2009 نیز از دو نبرد با الاتحاد و الجزیره تنها یک امتیاز گرفتند و در نهایت تیم چهارم گروه‌شان شدند. در واقع در طول تاریخ، سرخابی‌ها چهار بار در پایان هفته دوم مرحله گروهی یک امتیاز بوده‌اند و هر چهار بار، حذف از گروه در کارنامه این تیم‌ها قرار گرفته است.