قرعه تلخ

کم‌تر از دو هفته بعد از برگزاری دیدار نهایی لیگ قهرمانان آسیا، قرعه‌کشی فصل جدید این رقابت‌ها در مالزی برگزار شد. خروجی این قرعه‌کشی برای هواداران فوتبال در ایران، باورنکردنی به نظر می‌رسید. سیدبندی‌ حیرت‌انگیز کنفدراسیون فوتبال آسیا، سه تیم بزرگ را به صورت همزمان در گروه استقلال قرار داد و پرسپولیس نیز در گروه بسیار دشواری قرار گرفت. نکته نگران‌کننده در مورد فصل جدید لیگ قهرمانان، بازگشت قدرتمندانه تیم‌های عربستانی است. موضوعی که در همه گروه‌ها، شرایط را برای ایرانی‌ها دشوار خواهد کرد. بخش مهمی از قدرت استقلال و پرسپولیس، به بازی در حضور تماشاگرانش در آزادی گره خورده اما قرمزها و آبی‌ها در مرحله گروهی، فقط دو بار در این ورزشگاه به میدان خواهند رفت. عمر عبدالرحمن و نام تائه‌هی ستاره‌های سرشناس الهلال و الدحیل، به دلیل پارگی رباط صلیبی در نبرد با استقلال حاضر نخواهند بود اما همگروه‌های آبی‌های پایتخت، همچنان ستاره‌های بسیار زیادی در اختیار دارند الوحده تیم پنجم جدول لیگ امارات است و الاتحاد بحران‌زده نیز در جایگاه شانزدهم لیگ عربستان قرار دارد. حتی لوکوموتیو به عنوان صدرنشین لیگ ازبکستان، حریف بزرگ و سرسختی برای سایپا نخواهد بود

آریا رهنورد

تیم وینفرد شفر در یکی از باورنکردنی‌ترین گروه‌های تاریخ رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا قرار گرفته است. آبی‌ها فصل گذشته نیز با العین و الهلال همگروه بودند اما حالا به جای الریان قطر که فصل قبل عضو چهارم این گروه بود، تیم قدرتمند و پرستاره الدحیل با استقلال زیر یک سقف قرار گرفته است. در رقابت‌های فصل گذشته لیگ قهرمانان، الهلال با تمام توان ظاهر نشد تا تمرکزش را معطوف جنگ بر سر عنوان قهرمانی لیگ عربستان کند اما این بار آنها در اوج به لیگ قهرمانان خواهند رسید. 

سرمربی آلمانی استقلال تجربه حضور در این گروه را هیجان‌انگیز توصیف کرده اما به نظر می‌رسد عبور از این گردنه، حتی از قهرمانی در آسیا نیز دشوارتر باشد! عمر عبدالرحمن و نام تائه هی ستاره‌های سرشناس الهلال و الدحیل، به دلیل پارگی رباط صلیبی در نبرد با استقلال حاضر نخواهند بود اما همگروه‌های آبی‌های پایتخت، همچنان ستاره‌های بسیار زیادی در اختیار دارند. 

الهلال که با 9 پیروزی پیاپی در جدول لیگ عربستان صدرنشین شده، ستاره‌هایی مثل آلبرتو بوتیا، آندریا کاریو، جلمین ریواس و البته بافتیمبی گومیس سرشناس را در اختیار دارد. الدحیل صدرنشین تکراری لیگ قطر، ادمیلسون جونیور، یوسف العربی، کریم بوضیاف و لوکاس مندس را به نبرد با استقلال می‌فرستد و العین نیز که پس از 9 هفته در رده سوم لیگ امارات جای گرفته، روی ستاره‌‌هایی مثل تونگو دومبیا، روبن ریبیرو، کایو و مارکوس برگ حساب می‌کند. تک تک این باشگاه‌ها یک پنجره نقل و انتقالات را نیز در پیش دارند و احتمالا پرستاره‌تر نیز خواهند شد. دیدارهای استقلال چهاردهم اسفند در زمین الدحیل قطر آغاز می‌شوند و سی‌‌ام اردیبهشت در خانه العین به پایان می‌رسند.

قرمز نزدیک به مرگ

شاید نام‌های بزرگ‌تری در گروه استقلال باشند اما وضعیت پرسپولیس نیز ابدا ساده به نظر نمی‌رسد. این تیم با الاهلی عربستان، السد قطر و برنده نبرد پلی‌آف میان سه تیم نیروی هوایی عراق، پاختاکور ازبکستان و النصر امارات همگروه شده است. پسران برانکو فصل گذشته نیز با السد همگروه بودند و پس از یک شکست و یک پیروزی مقابل این تیم، دوباره در نیمه‌نهایی با حریف قطری برخورد کردند و ژاوی هرناندز و هم‌تیمی‌ها را از لیگ قهرمانان کنار زدند.

 این تیم دو فصل قبل نیز الاهلی عربستان را از یک‌چهارم نهایی این تورنمنت حذف کرد. تیم پروفسور فصل گذشته در مسیر صعود به فینال، با هیچ تیمی از عربستان روبه‌رو نشد و ناچار نبود در زمین بی‌طرف به میدان برود اما این اتفاق در فصل جدید برای قرمزها رخ داده است. الاهلی عربستان در لیگ فوتبال این کشور در رده سوم دیده می‌شود و السد نیز تیم سوم لیگ قطر است. پاختاکور رده دوم لیگ فوتبال ازبکستان را تصاحب کرده و النصر دوبی در رده نهم لیگ امارات قرار گرفته است. ژابی، گابی و بغداد هنوز هم ستاره‌های اصلی السد به شمار می‌روند. البته به شرطی که این باشگاه در زمستان خرید بزرگ دیگری از لالیگا نداشته باشد. النصر در صورت عبور از پلی‌آف، با ستاره‌های بزرگی مثل یوهان کابای و آلوارو نگردو خطرساز خواهد بود و الاهلی نیز پائولو دیاز، خوسه مانوئل خورادو و عمر السوما را در ترکیب دارد. بازی‌های آسیایی پرسپولیس در مرحله گروهی، با میزبانی از برنده پلی‌آف در آزادی آغاز می‌شود و با میزبانی از السد در تهران به پایان می‌رسد. این تیم در صورت صعود با یکی از تیم‌های گروه استقلال روبه‌رو خواهد شد. آیا سرانجام یک دربی آسیایی در راه است؟

زندگی ذوبی

به نظر می‌رسد صعود از مرحله پلی‌آف برای تیم علیرضا منصوریان، به مراتب دشوارتر از صعود از مرحله گروهی باشد. تیم اصفهانی در پلی‌آف کار سختی دارد اما در صورت عبور از این مرحله، در ایده‌آل‌ترین گروه ممکن قرار خواهد گرفت. در حالی که بیشتر قدرت‌های بزرگ آسیا تنها در دو گروه تجمع کرده‌اند، ذوب‌آهن در مرحله گروهی با الوصل امارات، الزورا عراق و احتمالا النصر عربستان همگروه خواهد شد. سفید و سبزها برای رسیدن به این مرحله، باید ابتدا در اصفهان با برنده دیدار نمایندگان اردن و کویت مسابقه بدهند. در صورت پیروزی، الغرافه آخرین مانع برای رسیدن ذوب به مرحله گروهی خواهد بود. اگر این مانع پشت سر گذاشته شود، ذوب شانس خوبی برای صعود به مرحله حذفی لیگ قهرمانان دارد. الوصل با وجود در اختیار داشتن فرناندو لیما، کایو کاندو و وینیسیوس دلیما، هیچ‌وقت از قدرت‌های درجه یک آسیا نبوده است. الزورا نیز تیم کاملا متوسطی به نظر می‌رسد اما النصر که پشت سر الهلال در رده دوم لیگ عربستان قرار گرفته، تهدید بزرگی خواهد بود. آنها برد جونز را در درون دروازه دارند و از ستاره‌هایی مثل کریستین راموس، عبدالرزاق حمدا... و نورالدین آمرابات نیز استفاده می‌کنند.

شانس شهریار

نارنجی‌ها فصل گذشته جامی به دست نیاورده‌اند اما وضعیت گروه این تیم ایده‌آل‌تر از سرخابی‌ها به نظر می‌رسد. سایپا با الوحده امارات، الاتحاد عربستان و لوکوموتیو ازبکستان همگروه شده اما برای ملحق شدن به این تیم‌ها باید دو مسابقه پلی‌آف را پشت سر بگذارد. سایپا در صورت شکست دادن نماینده هند در مسابقه اول، باید در زمین الریان قطر یک مسابقه برگزار کند و تنها با پیروزی در این دیدار، صعود به مرحله گروهی ممکن می‌شود. دایی و شاگردها باید هرچه در توان دارند برای مسابقه در زمین الریان بگذارند. چراکه صعود از گروهی که آنها می‌توانند در آن به میدان بروند، چندان سخت نخواهد بود. الوحده تیم پنجم جدول لیگ امارات است و الاتحاد بحران‌زده نیز در جایگاه شانزدهم لیگ عربستان قرار دارد. حتی لوکوموتیو به عنوان صدرنشین لیگ ازبکستان حریف بزرگ و سرسختی برای سایپا نخواهد بود. نگرانی بزرگ شهریار، جدایی قطعی مهدی ترابی در زمستان است. آنها برای نتیجه گرفتن در آسیا، از همین حالا باید به دنبال یک جایگزین بزرگ برای کلیدی‌ترین ستاره تیم‌شان باشند.