آریا طاری

حساسیت این فصل لیگ قهرمانان آسیا برای سرخابی‌های فوتبال ایران، خیلی زود به اوج رسیده است. تیم برانکو امروز در قطر با السد مسابقه می‌دهد و استقلال نیز در امارات با العین روبه‌رو خواهد شد. هر دو تیم در آمار دوئل‌های آسیایی گذشته، بهتر از این دو حریف ظاهر شده‌اند و امیدوارند این روند را در جریان دیدارهای امروز تکرار کنند. پرسپولیس امروز برای پنجمین بار در یک دیدار رسمی به مصاف السد می‌رود و استقلال هشتمین مسابقه با العین امارات را پشت سر خواهد گذاشت.

پرسپولیس و السد

پرسپولیس ایران و السد قطر پیش از شروع رقابت‌های فوتبال باشگاهی در آسیا، چند بار در دیدارهایی غیررسمی روبه‌روی هم قرار گرفتند اما اولین برخورد رسمی دو تیم در آسیا، فصل گذشته انجام شد. دو تیم در مرحله گروهی لیگ قهرمانان 2018 برای اولین بار در یک گروه مشترک قرار گرفتند و با هم مسابقه دادند. اولین مسابقه رسمی تاریخ باشگاه پرسپولس برابر السد برای قرمزها چندان خوش‌یمن نبود. مساوی با برتری محسوس و غیرقابل‌انکار تیم حریف آغاز شد و در نهایت السد به کمک درخشش خیره‌کننده بغداد بونجاح و البته یک بازی تماشایی از سوی ژاوی، توانست سه بار دروازه سرخپوشان را باز کند. تنها گل تیم برانکو را سیامک نعمتی در ثانیه‌های پایانی بازی وارد دروازه حریف کرد. گلی که هیچ تاثیری در سرنوشت این شکست نداشت. دو تیم در آخرین مسابقه مرحله گروهی، این بار در ورزشگاه آزادی به هم رسیدند. مرتضی پورعلی‌گنجی که آن روزها برای السد به میدان می‌رفت در همان دقایق ابتدایی با یک گل به خودی، تیمش را به دردسر انداخت. تیم برانکو تا سوت پایان بازی، این برتری حداقلی را حفظ کرد و با رسیدن به اولین پیروزی‌ تاریخش در دیدارهای رسمی با السد، صدرنشینی مرحله گروهی را جشن گرفت. تیم‌های برانکو و فریرا، دوباره در همین جام و این بار در مرحله نیمه‌نهایی به هم رسیدند. این بار پرسپولیس نه‌تنها بازنده جدال دوحه نبود، بلکه در میان ناباوری توانست با فرار دیدنی علی علیپور و تصاحب یک ضربه پنالتی، حریف را در خانه شکست بدهد. جدال برگشت با برتری یک بر صفر قطری‌ها روی گل بونجاح آغاز شد اما سیامک نعمتی روی پاس گادوین منشا بازی را به تساوی کشاند تا سرخ‌ها راهی دیدار نهایی لیگ قهرمانان آسیا شوند. پرسپولیس تا امروز در چهار جدال رسمی با السد، دو بار برنده بوده و تنها یک بار طعم شکست را چشیده است. این تیم در 21 تقابل رسمی آسیایی با رقبای قطری نیز، 10 بار برنده شده و 6 بار بازنده بوده است. در صورت پیروزی در جدال امشب، تعداد بردهای پرسپولیس مقابل قطری‌ها در آسیا، درست به «50 درصد» می‌رسد. این بیست و دومین نبرد پرسپولیس با یک تیم قطری در تورنمنت‌های آسیایی خواهد بود.

استقلال و العین

شفر در حالی روی نیمکت استقلال با یکی از تیم‌های سابقش روبه‌رو می‌شود که فصل گذشته نیز آبی‌ها با همین تیم همگروه بودند. در مسابقه رفت، استقلال فراتر از حد انتظار نشان داد و در زمین حریف در یک قدمی پیروزی قرار گرفت اما سوت‌های حیرت‌انگیز و یک‌جانبه داور، در نهایت شانس پیروزی را از پسران شفر گرفت و یک امتیاز را به حساب العین میزبان واریز کرد. دیدار برگشت نیز تا دقایق پایانی به سود استقلال بود اما در نهایت با تساوی یک بر یک به پایان رسید. پیش از لیگ قهرمانان 2018، استقلال و العین در لیگ قهرمانان 2017 نیز با هم برخورد کرده‌ بودند. در روزهایی که هنوز هدایت استقلال به وینفرد شفر سپرده نشده بود، این تیم با علیرضا منصوریان در یک‌هشتم نهایی آسیا روبه‌روی العین قرار گرفت. بازی رفت با تک گل دیرهنگام کاوه رضایی با برتری یک بر صفر استقلالی‌ها تمام شد اما در دیدار برگشت، یک شب وحشتناک برای استقلالی‌ها رقم خورد. آنها در زمین العین تحقیر شدند و 6 گل از رقیب دریافت کردند. نتیجه‌ای که بزرگ‌ترین لطمه را به آینده کاری علیرضا منصوریان در باشگاه استقلال زد. سال 92، استقلال امیرقلعه‌نویی در لیگ قهرمانان با العین همگروه بود و توانست این تیم را دبل کند. آبی‌ها در جدال رفت در ورزشگاه آزادی با نتیجه دو بر صفر برنده شدند و در مسابقه برگشت نیز العین را با یک گل شکست دادند تا هر 6 امتیاز مرحله گروهی را از این حریف بگیرند. تیم ژنرال در نهایت تا نیمه‌نهایی آسیا به مسیرش ادامه داد و سرانجام از این مرحله کنار رفت. اولین تقابل رسمی استقلال با العین در لیگ قهرمانان آسیا نیز به سال 1381 برمی‌گردد. جایی که تیم اماراتی در مرحله گروهی آبی‌ها را با نتیجه سه بر یک شکست داد. در مجموع استقلال در هفت دوئل رسمی با العین در آسیا، به سه پیروزی و دو تساوی رسیده و دو بار نیز باخته است. آنها در 33 تقابل با تیم‌های اماراتی در آسیا هشت بار برنده و 6 بار بازنده بوده‌اند.