آریا رهنورد

جدال امروز با پاختاکور، دهمین مسابقه پرسپولیس با حریفی از ازبکستان در رقابت‌های آسیایی به شمار می‌رود. پرسپولیس در 9 جدال گذشته با ازبک‌ها، سه بار برنده بوده، سه بار به تساوی رضایت داده و سه بار نیز شکست خورده است. استقلالی‌ها نیز برای بیست و چهارمین بار روبه‌روی تیمی از قطر قرار خواهند گرفت. در 23 جدال گذشته، آبی‌ها 11 بار در وقت قانونی برنده شده‌اند، هشت بار شکست خورده‌اند و چهار بار نیز با تساوی از زمین خارج شده‌اند. استقلال 10 بار با السد، 9 بار با الریان، دو  بار با الغرافه و دو بار با ام‌صلال بازی کرده و امروز برای اولین بار روبه‌روی الدحیل قرار می‌گیرد.

اولین برخورد رسمی پرسپولیس با حریفان ازبکستانی در جام باشگاه‌های آسیایی، به 21 سال قبل برمی‌گردد. اسفندماه سال 76 سرخپوشان در لبنان روبه‌روی نوبهار یا همان نوف‌باخور ازبکستان قرار گرفتند و با این تیم به تساوی یک-یک رسیدند. اولین و آخرین برخورد آنها با پاختاکور تا امروز، اسفندماه 81 در لیگ قهرمانان 2003-2002 برگزار شد. رقابتی که با برتری یک بر صفر به سود حریف ازبک به پایان رسید. پرسپولیس تا امروز پنج بار مقابل بنیادکار ازبکستان به میدان رفته است. اولین برخورد دو باشگاه خردادماه 88 با شکست یک بر صفر تیم نلو وینگادا به پایان رسید. شکستی که با تک گل ریوالدو از روی نقطه پنالتی، به یکی از تلخ‌ترین خاطره‌های تاریخ هواداران پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا تبدیل شد. پرسپولیس در حضور صد هزار هوادار، در تک مسابقه مرحله یک‌هشتم نهایی میزبان بنیادکار بود و در این بازی با یک شکست تلخ روبه‌رو شد. دو تیم در مرحله گروهی لیگ قهرمانان 2011، دوباره به هم رسیدند. بازی رفت دو تیم در تاشکند با تساوی بدون گل تمام شد و در بازی برگشت، باز هم این بنیادکار بود که در ورزشگاه آزادی به پیروزی دست پیدا کرد. تیم ازبکستانی، شاگردان علی دایی را با نتیجه سه بر یک از پیش رو برداشت. تک گل پرسپولیس را در این نبرد، اشپیتیم آرفی وارد دروازه حریف کرد. اولین برد تاریخ پرسپولیس برابر تیمی از ازبکستان در لیگ قهرمانان آسیا، اسفندماه 93 اتفاق افتاد. جایی که تیم حمید درخشان در تاشکند با گل محمد نوری از روی نقطه پنالتی، سه امتیاز را از این رقیب گرفت. در بازی برگشت و در حالی که برانکو روی نیمکت قرمزها نشسته بود، این تیم به لطف گل به خودی بازیکن حریف و البته گل‌زنی دوباره محمد نوری، موفق به دبل کردن بنیادکار شد و در مرحله گروهی، 6 امتیاز از این تیم گرفت. یک پیروزی و یک تساوی نیز، سهم سرخ‌ها از دو جدال گذشته با نسف قارشی ازبکستان بود. فصل گذشته پرسپولیس در تهران با دو گل علیپور و یک گل از منشا حریف ازبکستانی را شکست داد و در زمین این رقیب، به تساوی بدون گل رسید. پرسپولیس با برانکو، در سه نبرد با تیم‌های ازبکستانی به دو پیروزی و یک تساوی دست پیدا کرده و هرگز مقابل این تیم‌ها شکست نخورده است.

بین استقلال و حریفان قطری در آسیا، تاریخچه مفصل‌تری وجود دارد. اولین رویارویی آبی‌ها با یک حریف قطری در آسیا، سال 1369 اتفاق افتاد. جایی که این تیم در زمین السد با حریفش به تساوی یک بر یک رسید. صمد مرفاوی اولین بازیکنی بود که توانست با لباس آبی، دروازه یک رقیب قطری در جام باشگاه‌های آسیا را باز کند. اولین پیروزی استقلال در مصاف با قطری، در‌ست یک هفته بعد از اولین بازی به دست آمد. جایی که در دیدار برگشت، باز هم صمد مرفاوی موفق به گل‌زنی برای آبی‌ها شد و این بار دیگر خبری از گل مساوی نبود. اولین شکست استقلال در جدال با یک تیم قطری، سال 1388 اتفاق افتاد. در این نبرد که در مرحله گروهی برگزار می‌شد، ام‌صلال قطر موفق شد استقلال را با یک گل از پیش رو بردارد. جدال برگشت دو تیم در ورزشگاه آزادی نیز با نتیجه تساوی به پایان رسید. استقلالی‌ها با شفر، چهار بار روبه‌روی قطری‌ها قرار گرفتند. فصل گذشته آبی‌های ایران در مرحله گروهی پس از تساوی در دیدار رفت با الریان قطر، این تیم را در دیدار برگشت از پیش رو برداشتند. گذر این تیم در مرحله یک‌چهارم نهایی نیز به یک تیم قطری افتاد. این بار استقلال در مسابقه رفت در ورزشگاه آزادی با نتیجه سه بر یک شکست خورد اما در دیدار برگشت، حریفش را آزار داد و با این تیم به نتیجه دو بر دو رسید. حریف امروز استقلال، فصل گذشته به دست یک تیم ایرانی حذف شده و خود استقلال نیز توسط یک تیم قطری از جام کنار رفته است. این اتفاق، هیجان نبرد امروز را چند برابر خواهد کرد.

پاختاکور و الدحیل، حریفان چندان آشنایی برای استقلال و پرسپولیس نیستند. قرمزها پیش از این فقط یک بار با پاختاکور روبه‌رو شده‌اند و آبی‌ها هرگز مقابل الدحیل قرار نگرفته‌اند. دو بازی حساس و بزرگ امروز، فرصت خوبی هستند تا پرسپولیس برای اولین بار در آمار جدال‌های مستقیم، از رقبای ازبکستانی پیش بیفتد و استقلال نیز اختلافش با قطری‌ها در دیدارهای رودررو را بیشتر کند.