آریا طاری

مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا، سرانجام با صعود دو تیم ایرانی به دور حذفی به پایان رسید. مرحله‌ای که برگزاری‌اش ماه‌ها به طول انجامید و سرانجام دیدارهای پایانی‌اش به صورت متمرکز در کشور قطر برگزار شد. اوضاع در این مرحله، کاملا مطابق میل فوتبال ایران پیش نرفت اما نمایش پرسپولیس و استقلال در دیدارهای پایانی، کمی امیدوارکننده به نظر می‌رسید. به طور کلی اما نمی‌توان عملکرد ایرانی‌ها در این مرحله را یک «موفقیت» به حساب آورد. چراکه آنها به‌ لحاظ فنی، هنوز نمایش‌های قابل قبولی در این رقابت‌ها نداشته‌اند.

خانه بی خانه

اولین موضوع مهمی که نمایندگان ایران را در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آزار داد، از دست رفتن فرصت بازی روبه‌روی تماشاگرهای خودی بود. ابتدا با رای ای.اف.سی، قرار شد ایرانی‌ها در دور رفت در همه دیدارها «مهمان» باشند و زمانی هم که دور برگشت از راه رسید، دیگر عملا هیچ نوعی از میزبانی در کار نبود. درحقیقت این شرایط، به شکل «ناعادلانه‌ای» برای ایرانی‌ها پیش رفت و کار تیم‌هایی مثل سپاهان و شهرخودرو در حالی در آسیا به پایان رسید که آنها حتی در یک بازی هم، در مشهد و اصفهان ظاهر نشدند.

صعود 50 درصدی

دو تیم به شکل مستقیم و دو تیم از مرحله پلی‌آف به عنوان نماینده‌های فوتبال ایران راه‌شان را به طرف مرحله گروهی لیگ قهرمانان هموار کردند. یکی از صعودکننده‌های مستقیم و یکی از تیم‌های راه یافته از پلی‌آف، سرانجام توانستند خودشان را به مرحله حذفی برسانند، اما برای شهرخودرو و سپاهان، صعودی در کار نبود. در حقیقت درست مثل سال 2018، سرخابی‌ها پرچمدار ایران در دور حذفی لیگ قهرمانان هستند. در آن تورنمنت، ایران یک تیم فینالیست داشت. اتفاقی که قرمزها و آبی‌ها در جست‌وجوی تکرار کردنش هستند.

بردهای انگشت‌شمار!

تیم‌های ایرانی در مجموع 22 بازی در این فصل از لیگ قهرمانان انجام داده‌اند و فقط «پنج برد» به دست آورده‌اند. آماری که اصلا قابل قبول به نظر نمی‌رسد. در بین تیم‌های ایرانی، شهرخودرو رقابت‌ها را بدون پیروزی ترک کرد، سپاهان در همان هفته اول روبه‌روی العین برنده شد و دیگر بردی به دست نیاورد، استقلال در دیدار پایانی‌اش روبه‌روی الاهلی به یک برد جذاب رسید و پرسپولیس نیز در مجموع سه برد را روبه‌روی التعاون و الشارجه پشت سر گذاشت تا آمار بردهای ایرانی‌ها در لیگ قهرمانان، از تعداد انگشت‌های یک دست عبور نکند.

کم‌تر از یک گل در هر مسابقه

آمار تیم‌های وطنی در آسیا، زمانی نگران‌کننده‌تر می‌شود که بدانیم این تیم‌ها در دیدارهای این فصل از مرحله گروهی لیگ قهرمانان، میانگین کم‌تر از یک گل در هر مسابقه داشته‌اند. در مجموع 22 بازی آسیایی، این تیم‌ها روی هم 20 گل به ثمر رسانده‌اند. هشت گل برای پرسپولیس، 6 گل برای استقلال و 6 گل نیز برای سپاهان. جالب اینکه از 6 گل سپاهان نیز چهار گل در همان هفته اول و روزهای حضور قلعه‌نویی روی نیمکت به ثمر رسیدند.

یک شاهکار تاریخی

بدون تردید فوق‌العاده‌ترین شاهکار تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا را شاگردان مهدی رحمتی انجام دادند. آنها بدون حتی یک گل زده، از تورنمنت کنار رفتند! جالب است بدانید در طول تاریخ لیگ قهرمانان، هرگز تیمی بدون گل زده، مرحله گروهی رقابت‌ها را ترک نکرده بود و تیم مشهدی، یک رکورد فراموش‌نشدنی را از خودش به جا گذاشت. آنها در 6 دیدار مرحله گروهی، فقط یک امتیاز گرفتند اما پس از حذف بازی‌های الهلال از تقویم رقابت‌ها، همان یک امتیاز هم از جلوی نام شهرخودرو پاک شد! جالب است بدانید که شهرخودرو با 14 کارت زرد، به لحاظ انضباطی بدترین آمار را در بین تیم‌های ایرانی داشته است.

پاسورهای تهرانی، شوت‌زن‌های اصفهانی

یکی از آمارهای جالب تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان، به «پاسکاری» مربوط می‌شود. پرسپولیسی‌ها در این تورنمنت با سه هزار و 86 پاس رد و بدل شده، رکورددار همه تیم‌های آسیایی هستند و در بین بازیکنان این جام نیز شجاع خلیل‌زاده، بیشترین پاس را داده است. جالب اینکه شهرخودرو با 2670 پاس در بین تیم‌های ایرانی دومین تیم در این زمینه به شمار می‌رود. به لحاظ شوت‌زنی اما سپاهان تیم به مراتب موفق‌تری بوده است. سپاهان در مرحله گروهی 69 شوت به طرف دروازه رقبا زده و سومین تیم این رقابت‌ها در این حوزه به شمار می‌رود. این آمار برای پرسپولیس 67 شوت و برای استقلال، 50 شوت بوده است.

آقای کلین‌شیت

یکی از موفق‌ترین عمکلردهای فردی در لیگ قهرمانان متمرکز، به حامد لک مربوط می‌شود. سنگربانی که در چهار تجربه آسیایی، سه بار دروازه پرسپولیس را بسته نگه داشته و بهترین عملکرد ممکن را در این تیم تجربه کرده است. پس از پیوستن لک به پرسپولیس، تردیدهای زیادی در مورد این بازیکن وجود داشت اما او خیلی زود به همه ثابت کرد که در موردش قضاوت درستی نداشته‌اند. حامد در هر چهار مسابقه با لباس قرمزها، واکنش‌های بسیار خوبی داشته و نشان داده که می‌تواند یک جانشین ایده‌آل برای علیرضا بیرانوند روی خط دروازه سرخ‌ها باشد.