آریا طاری

هر اتفاقی که در هفته‌ها و ماه‌های قبلی این فصل رقم خورده، مربوط به «گذشته» است. در 90 دقیقه امشب روبه‌روی الاهلی عربستان، آبی‌ها نباید به هیچ چیز دیگری بجز پیروزی فکر کنند. این فرصت آخر آنها برای رد شدن از مرحله گروهی لیگ قهرمانان خواهد بود و بجز برد، هیچ راه دیگری برای رد شدن از این گروه وجود ندارد. آنها باید همه چیز را برای 90 دقیقه به فراموشی بسپارند و با همه وجود برای بردن تلاش کنند.

تیمی که در طول فصل بارها و بارها با مصدومیت ستاره‌هایش دست و پنجه نرم کرده، حالا با کامل‌ترین ترکیب ممکن روبه‌روی الاهلی عربستان قرار می‌گیرد. بدون تردید، علی کریمی این بار برخلاف مسابقه قبلی، در ترکیب ثابت آبی‌ها برای این نبرد دیده خواهد شد. حریف امشب استقلال علاوه بر صعود، سرگروهی‌اش را هم در لیگ قهرمانان قطعی کرده و این بازی برای آنها کاملا تشریفاتی خواهد بود اما این موضوع نباید به یک اتفاق فریبنده برای استقلالی‌ها تبدیل شود. چراکه بدون تردید الاهلی تحت هیچ شرایطی برای شکست خوردن به زمین مسابقه قدم نخواهد گذاشت. تیم سابق برانکو در این جدال احتمالا با چند تغییر در ترکیب اصلی به زمین می‌آید اما آنها در هر صورتی یک تیم خطرناک به نظر می‌رسند و استقلال باید در تمام لحظات بازی، بالاترین میزان دقت و کم‌ترین میزان اشتباه را پشت سر بگذارد تا به خواسته‌اش در این مسابقه برسد.

اگر گل تساوی استقلال روبه‌روی الشرطه به ثمر نمی‌رسید، آنها محکوم به وداع زودهنگام با تورنمنت بودند اما بازگشت به آن مسابقه حتی با نتیجه تساوی، هنوز هم امیدهای این باشگاه را زنده نگه داشته است. استقلال برای رفتن به مرحله بعدی، نباید برابر الاهلی به هیچ نتیجه‌ای بجز برد فکر کند. آنها هنوز در دور گروهی به برتری دست پیدا نکرده‌اند و این آخرین فرصت برای بردن مسابقه‌ای از این مرحله برای استقلال خواهد بود. از آن‌جایی که تفاضل گل الشرطه تنها یکی بهتر از استقلال است و تیم عراقی سه امتیاز بیشتر از این تیم دارد، بردن الاهلی در دیدار پایانی می‌تواند اوضاع را کاملا به سود تیم نامجومطلق تغییر بدهد. از آن‌جایی که بازی رو در رو بین استقلال و الشرطه کاملا مساوی شده، آبی‌ها در صورت پیروزی در نبرد امشب با تفاضل گل بهتر از یک، بدون هیچ تردیدی به مرحله یک‌هشتم نهایی صعود می‌کنند. اگر استقلال حریفش را با یک اختلاف گل شکست بدهد، تفاضلش با الشرطه برابر می‌شود و کار به شمردن گل‌های زده می‌رسد. در نتیجه اگر آبی‌ها بتوانند با نتیجه‌هایی مثل دو بر یک یا سه بر دو الاهلی را از پیش رو بردارند، به لطف گل زده بیشتر نسبت به هم‌گروهی عراقی صعود می‌کنند. پیچیده‌ترین احتمال این است که استقلال امشب با نتیجه یک بر صفر پیروز شود. در این صورت همه آمار و ارقام بین آنها و الشرطه کاملا برابر می‌شود و کار به شمردن کارت‌های زرد و قرمز می‌‌رسد. حتما به خاطر دارید که این اتفاق در جام جهانی 2018 در گروه تیم ملی ژاپن رخ داده بود. فعلا به لحاظ انضباطی، استقلال وضعیت بهتری نسبت به الشرطه دارد. آبی‌ها تا اینجا پنج کارت زرد در این تورنمنت دریافت کرده‌اند و الشرطه 6 کارت زرد و یک کارت قرمز داشته است. پس موضوع مهم دیگری که در این بازی اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد، کم‌تر خطا کردن است. استقلالی‌ها باید مراقب باشند تا شانس صعود را به خاطر کارت‌های رنگی از دست ندهند.

مسیر استقلال در آسیا، به ناملایمات زیادی گره خورد. از ماجرای تصمیم ای.اف.سی برای گرفتن میزبانی از تیم‌های ایرانی تا مصدومیت‌های پرشمار و حتی یک تصمیم بحث‌برانگیز داوری در جدال با الاهلی عربستان. حالا هم این تیم با سرمربی جدید در حالی برای دیدار سرنوشت‌ساز با حریف عربستانی آماده می‌شود که دائما صحبت از انتخاب سرمربی بعدی است و هر روز اخبار تازه‌ای در این مورد به گوش می‌رسد. در شرایط عادی با این شکل پراشتباه از مدیریت و این حجم از تغییرات روی نیمکت، باشگاه نباید شانسی برای موفقیت در آسیا داشته باشد اما شاید تنها یک پیروزی، روحیه از دست رفته را دوباره به استقلالی‌ها برگرداند. برنده شدن در ضربات پنالتی دربی جام حذفی، می‌توانست یک نقطه عطف بزرگ برای این فصل استقلال در مسیر درخشیدن در جام‌های مختلف باشند اما درست از همان شب به بعد، آبی‌ها دیگر رنگ آرامش را ندیده‌اند و با شکست در فینال جام حذفی و تساوی در اولین بازی آسیایی، روزهای درخشانی را سپری نمی‌کنند. شاید این، آخرین بازی فصل استقلال باشد. با هر نتیجه‌ای بجز پیروزی، فصل برای پسران آبی در همین نقطه به پایان می‌رسد اما در طول همین فصل، آنها بارها ثابت کرده‌اند که بلدند ناامیدی را دور بزنند و ذهنیت‌ها را در مورد خودشان تغییر بدهند. این استقلال به خاطر همه دشواری‌هایی که تحمل کرده، مقاومت بیشتری هم به دست آورده و در این باشگاه، هیچ‌کس نمی‌خواهد فصل را با ماندن پشت سد مرحله گروهی لیگ قهرمانان به پایان برساند.