آریا طاری

پیش از اولین ماجراجویی آسیایی این فصل آبی‌ها، کم‌تر کسی تصور می‌کرد آنها بتوانند خودشان را به مرحله گروهی لیگ قهرمانان برسانند. استقلال اما با قدرت از مرحله پلی‌آف عبور کرد تا همه تردیدها در مورد خودش از بین برود. حالا در استقلال، با تیمی روبه‌رو هستیم که خوب گل ‌می‌زند، خوب فوتبال بازی می‌کند، هوادارها را سرگرم می‌کند و عالی نتیجه می‌گیرد. تیمی که به هیچ قیمتی قصد ندارد از لیگ قهرمانان آسیا کنار برود. مرحله گروهی برای فرهاد و پسرها، از همین امروز آغاز می‌شود. آنها بدون هراس، با رقبای آسیایی‌شان روبه‌رو خواهند شد.

سفرهای مارکوپلووار تیم فرهاد مجیدی، همچنان ادامه دارد. آبی‌ها در اولین مسابقه رسمی با این مربی، به دوبی سفر کردند تا شکست سنگینی را به الکویت تحمیل کنند. این تیم چند روز به بعد به قطر رفت و این بار الریان را در ورزشگاه خانگی خودش، تحقیر کرد. آنها به تهران برگشتند و پس از شکست دادن نفت مسجدسلیمان، یک نمایش قابل قبول در دربی داشتند و حالا دوباره به عراق رفته‌اند تا در اولین بازی از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا، در یک تقویم فشرده روبه‌روی الشرطه قرار بگیرند. در چهار بازی قبلی با فرهاد مجیدی، استقلال 12 گل به ثمر رسانده و تنها سه گل دریافت کرده است. اوضاع این تیم از هر جهت، کاملا مطلوب و ایده‌آل به نظر می‌رسد. با احتساب فصل گذشته، این دهمین بازی فرهاد روی نیمکت استقلال خواهد بود. او در 9 بازی گذشته، هیچ شکستی را تجربه نکرده و از این حیث، شروعی رویایی در این باشگاه داشته است. استقلال در لیگ قهرمانان آسیا، هرگز با الشرطه عراق روبه‌رو نشده اما نزدیک به 50 سال قبل، آنها در بازی‌های باشگاهی قهرمانی آسیا با این تیم روبه‌رو شدند و دو بار نتیجه را به الشرطه واگذار کردند. اولین باخت در مرحله گروهی و دومین شکست، در نیمه‌نهایی اتفاق افتاد. برطرف ‌شدن مصدومیت عارف غلامی، خبر خوبی برای استقلالی‌ها خواهد بود اما سیاوش یزدانی هنوز نمی‌تواند برای این تیم به میدان برود. این احتمال وجود دارد که فرهاد در این جدال از بودروف نیز در قلب دفاعی تیمش استفاده کند. بازیکنی که در دربی نیز در فهرست 18 نفره آبی‌ها قرار داشت. فرشید اسماعیلی نیز همچنان با مصدومیت دست و پنجه نرم می‌کند و شیخ دیاباته، با تیم به عراق نرفته است. در غیاب شیخ، ارسلان و مهدی قائدی زوج خط حمله تیم‌شان را می‌سازند. بازیکنانی که در شهرآورد، فوق‌العاده ظاهر شدند. فرهاد امید زیادی به زوج هجومی تیمش دارد. اگرچه غیبت شیخ برای تیم حریف امیدوارکننده به نظر می‌رسد اما مجیدی و شاگردها، به خوبی از پتانسیل‌های دو مهاجم با انگیزه استقلال آگاه هستند. حریف امروز استقلال، قهرمان فصل گذشته لیگ فوتبال عراق است. آنها پس از الزورا، نیروی هوایی و الطلبه، چهارمین باشگاه پرافتخار لیگ عراق هستند. الشرطه همچنین یکی از قدیمی‌ترین باشگاه‌های فوتبال در قاره آسیا نیز به شمار می‌رود و گذشته‌ای بسیار طولانی دارد. جاسم کرار به عنوان یکی از مهم‌ترین مهره‌های این تیم، مصدوم شده و به جدال با تیم سابقش استقلال نخواهد رسید. الشرطه اما همچنان مهره‌های تاثیرگذاری دارد. علا عبدالزهرا که یک دوره بسیار کوتاه در فوتبال ایران توپ زده، یکی از نفرات شناخته‌شده این تیم به شمار می‌رود. مهاجم کلمبیایی آنها کالدرون نیز به تازگی به ترکیب تیم قطری اضافه شده است. آنها یک مهاجم کنگویی به نام جونیور ماپوکو را نیز در اختیار دارند. علی فائز نیز، ستاره سرشناس دیگر این تیم به شمار می‌رود. لیگ فوتبال عراق در دو ماه گذشته تعطیل بوده و این موضوع، به سطح آمادگی مهره‌های الشرطه لطمه خواهد زد. با این وجود آنها همیشه آماده درخشیدن مقابل تیم‌های ایرانی هستند. هنوز چند ماه بیشتر از پیروزی تیم ملی عراق مقابل ایران سپری نشده و آبی‌ها باید با روحیه‌ای انتقامی برای این نبرد آماده شوند. بدون تردید الشرطه جو سنگینی برای استقلال خواهد ساخت اما بازیکنان این تیم نیز، آنقدر باتجربه هستند که تسلیم چنین جو و شرایطی نشوند. الشرطه در جدول لیگ برتر عراق پس از سه هفته، در رده یازدهم قرار گرفته است.

روی کاغذ، استقلال تیم به مراتب آماده‌تری از حریف عراقی‌اش نشان می‌دهد و ستاره‌های پرشمارتری را نیز در اختیار دارد. با این وجود شاید «خستگی» سفرهای مداوم، جدی‌ترین مشکل تیم فرهاد مجیدی باشد. این سفرها تا همین حالا نیز، چند مصدوم روی دست استقلال گذاشته و ممکن است خیلی زود، بازیکنان دیگر تیم را نیز در خطر آسیب‌دیدگی قرار بدهد. یک شروع درخشان در آسیا، همه آن چیزی است که آبی‌ها امشب به آن نیاز دارند. الشرطه، سرسخت‌ترین تیم این گروه نیست و استقلال می‌تواند با شکست دادن این تیم، برای دیدارهای سخت‌تر و بزرگ‌تر در این مرحله آماده شود. اگر آنها به خوبی چند مسابقه قبل باشند، قدرت و توان شکست دادن الشرطه در زمین حریف را دارند. طبیعتا قبل از شروع مسابقه، این حریف عراقی است که باید نگران برخورد با استقلال و کیفیت بالای تیم فرهاد مجیدی باشد.