ملاقات تاکتیک‌ها!

«فقط تا فردا برای شادی کردن فرصت داریم». این جمله مشترک سرمربی استقلال و ستاره‌های این تیم، پس از پیروزی بزرگ برابر تراکتورسازی تبریز بود. هدایت تیم بعد از چنین بردهای افسون‌کننده‌ای، درست به اندازه هدایت تیم بعد از شکست‌های بزرگ، دشوار به نظر می‌رسد. امروز مشخص می‌شود که آیا استقلالی‌ها به قول‌شان برای خوشحالی یک ‌روزه و تمرین سخت‌تر در این هفته، عمل کرده‌اند یا نه. حالا انتظارها از این تیم، از همیشه بیشتر شده اما رقیب امروز آنها نیز، اصلا حریف ساده‌ای به نظر نمی‌رسد. حریفی که در همه دیدارهای این فصل، تنها یک بار طعم شکست را چشیده است.

آریا طاری

استراماچونی، اصلی‌ترین «ستاره» این روزهای استقلال به شمار می‌رود. مردی که حالا دیگر از عصبانیت هفته‌های ابتدایی فاصله گرفته و تیمی جذاب برای هواداران استقلال ساخته است. شاید این مربی کامل‌ترین نیروی انسانی را برای نتیجه گرفتن در لیگ در اختیار نداشته باشد. شاید ابزار او برای رسیدن به موفقیت به اندازه تیم‌هایی مثل سپاهان و تراکتور غنی به نظر نرسد اما با این وجود مرد ایتالیایی توانسته نظم و روحیه تیمی را در اردوی استقلال حاکم کند و از آن مهم‌تر، اینکه توانسته اعتماد به نفس را به ساق‌های پسرانش برگرداند. استقلال با شفر، تیمی برای بازی‌های بزرگ نبود اما حالا با آندره‌آ، در یک بازی بزرگ پیروزی دلچسب و ارزشمندی کسب کرد. بردی که البته حالا دیگر باید فراموش شود. چراکه تکیه کردن بیش از حد به آن، برای مسیر استقلال نگران‌کننده خواهد بود. آبی‌ها شروع خوبی در این فصل نداشتند اما به مرور زمان، همه چیز را جبران کردند تا به فاصله چهار امتیازی صدر جدول برسند. تا اینجا آنها مشغول «جبران» بودند و تلاش برای باقی ماندن در این کورس، از این هفته برای این تیم دشوارتر خواهد شد. تیم استراما در هفته‌های پیش رو برنامه سختی دارد اما بازی در یادگار امام، به همه نشان داد که این تیم از چه قابلیت‌هایی برخوردار است. بازگشت دیاباته آنها را در حمله بی‌رحم‌تر کرده و از استقلال، یک تیم فرصت‌طلب‌تر ساخته است. دفاع سه نفره، نقشه‌ای بوده که تا امروز به خوبی جواب داده است. استراماچونی زودتر از کالدرون و دنیزلی، ترکیب استاندارد تیمش را شناخت و چینش ایده‌آل کنار هم قرار دادن این نفرات را پیدا کرد. او اولین بار از این سیستم در دربی بهره برد اما حتی شکست در آن مسابقه، موجب نشد که از ایده‌های فنی‌اش عقب‌نشینی کند و قید بازی با سه دفاع را بزند. درخشش مهره‌هایی مثل عارف غلامی و علی کریمی و احیای نفراتی مثل فرشید اسماعیلی و مهدی قائدی، استقلال را به یک تیم زهردار تبدیل کرده اما شاید این تیم برای قهرمانی در همین فصل، به چند خرید در پنجره زمستانی نقل و انتقالات نیاز دارد.

حریف امروز استقلال، یکی از مدرن‌ترین تیم‌های این فصل لیگ برتر است. تیمی با یک فوتبال کاملا تاکتیکی و منظم که خوب می‌داند از هر مسابقه، چه چیزی می‌خواهد. اسکوچیچ مثل همیشه شور و حرارت زیادی را در اطراف تیمش به وجود آورده اما در عین حال، صنعت نفت او در جریان بازی‌ها، کاملا منطقی و باهوش نشان می‌دهد. این تیم در حالی به ورزشگاه آزادی برمی‌گردد که تنها شکست این فصل را در همین ورزشگاه روبه‌روی پرسپولیس تجربه کرده است. صنعت در 6 بازی قبلی‌اش طعم باخت را نچشیده و در این فصل از تراکتور و فولاد، 6 امتیاز کامل گرفته است. آنها اولین تیم این فصل بودند که توانستند توپ را از خط دروازه رشید مظاهری عبور بدهند و اولین تیم این فصل که شکست را به تیم دنیزلی تحمیل کردند. صنعت هفته گذشته برابر نساجی، نمایش خوبی نداشت اما آنها در این فصل، تیم کاملی بوده‌اند. تیمی که هم از ضدحمله‌ها به خوبی استفاده می‌کند، هم روی کارهای ایستگاهی به شدت تمرین کرده و هم روی شوت‌های از راه دور، موقعیت‌های خوبی می‌سازد. میلاد جهانی به عنوان کلیدی‌ترین مهره این فصل نفت، نقش به شدت مهمی در طراحی حملات تیم دارد. او هم با ارسال‌ها و هم با شوت‌های تماشایی‌اش، امتیازهای مهمی برای تیم اسکو به دست آورده است. نفت با این روند می‌تواند در مسیر رقم زدن بهترین نتایج تاریخش در همه ادوار لیگ برتر قرار بگیرد. مهم‌ترین مشکل آنها در کنار مسائل مالی، به اشتباه‌های فردی در خط دفاعی برمی‌گردد. دفاع آبادانی‌ها به ویژه روی ارسال‌های بلند، آسیب‌پذیر نشان می‌دهد و این همان موضوعی است که می‌تواند آنها را در آزادی به دردسر بیندازد.

صنعت در 6 بازی قبلی‌اش طعم باخت را نچشیده و در این فصل از تراکتور و فولاد، 6 امتیاز کامل گرفته است. آنها اولین تیم این فصل بودند که توانستند توپ را از خط دروازه رشید مظاهری عبور بدهند و اولین تیم این فصل که شکست را به تیم دنیزلی تحمیل کردند

چهار پیروزی متوالی در لیگ و 6 پیروزی متوالی در دیدارهای اخیر، استقلال را به لحاظ روحی در بهترین فرم ممکن قرار داده اما از حالا به بعد مساله مهم این تیم، مساله «تداوم» است. بردن بازی‌های بزرگ، برای هر تیمی حیاتی به نظر می‌رسد اما کلید اصلی بردن یک لیگ، پیروزی در جدال با تیم‌های معمولی‌تر خواهد بود. استقلال این فصل دو بار برابر تیم‌های جنوبی امتیاز داده و نتوانسته از فولاد و نفت مسجدسلیمان عبور کند. آبی‌ها در آزادی به دنبال عبور از این طلسم و شکست دادن صنعت نفت خواهند بود. برخورد اسکو و استراما، بدون شک یکی از تاکتیکی‌ترین جدال‌های این فصل را خواهد ساخت.