آریا طاری

استقلال این هفته‌ها، به بخش خوبی از تقویم این فصلش رسیده و دیدارهای چندان دشواری را پشت سر نمی‌گذارد. آبی‌ها برای خو گرفتن به اندیشه‌های سرمربی جدید تیم‌شان، به چند حریف ساده‌تر نیاز داشتند و این رقبا پشت سر هم در مسیر استقلال قرار گرفتند. این تیم در جام حذفی، گل ریحان البرز را از پیش رو برداشت و بعد از مدتی انتظار، بالاخره برای اولین بار در این فصل طعم پیروزی در یک مسابقه را چشید. استقلال در لیگ برتر، گل‌گهر سیرجان را شکست داد و در مرحله بعدی جام حذفی نیز، فجر شهید سپاسی را کنار زد تا خودش را در جاده پیروزی، حفظ کند. این تیم امروز با سایپا روبه‌رو می‎شود و برای رسیدن به پیروزی بعدی، دست به هر کاری می‌زند. صبح دیروز خبر رسید این بازی در آزادی برگزار می‌شود اما عصر دیروز این بازی به شهر قدس برگشت تا سایپا از حق میزبانی‌اش استفاده کند. استقلال شروع خوبی در این فصل نداشت اما به تدریج بهتر شد و نمایش‌های امیدوارکننده‌تری را تجربه کرد. حریف امروز آنها اما درست مسیر مخالفی را طی کردند. سایپا در شروع فصل، درخشان بود و به تدریج، درگیر افت شد. شاید اگر این بازی چند هفته زودتر انجام می‌شد، پیروزی سایپا کاملا محتمل به نظر می‌رسید اما حالا با توجه به فرم هفته‌های اخیر دو تیم، استقلال از آمادگی بیشتری برای گرفتن همه سه امتیاز این بازی برخوردار است. بین سایپا و استقلال در جدول این فصل لیگ برتر، یک امتیاز و دو پله تفاوت وجود دارد. نارنجی‌‌ها با دو برد، یک تساوی و سه باخت، هفت امتیازی هستند و استقلال با یک برد، سه تساوی و دو باخت، 6 امتیاز در کارنامه دارد. در واقع تیم ابراهیم صادقی بیشتر از استقلال برنده شده و بیشتر از این تیم نیز، شکست خورده است. سایپا با 9 گل زده در خط حمله، شرایط بهتری نسبت به تیم استراماچونی با 6 گل زده دارد اما در خط دفاعی، استقلال هفت گل دریافت کرده و دروازه تیم رقیب، 10 بار باز شده است. سایپا فصل را با کام‌بک فوق‌العاده در زمین ذوب آغاز کرد و در هفته سوم نیز نساجی مازندران را در یک مسابقه پرگل شکست داد. آنها از سه هفته اول لیگ هفت امتیاز دشت کردند و پس از آن، دیگر هیچ امتیازی به دست نیاوردند. این تیم با سه شکست متوالی برابر پارس جنوبی، تراکتور و صنعت نفت و البته باخت باورنکردنی به شاهین بوشهر در جام حذفی، به مسابقه امروز قدم خواهد گذاشت. آنها در چهار نبرد اخیرشان دائما زمین را به عنوان تیم بازنده ترک کرده‌اند.

استقلال در چند فصل گذشته، چند بازیکن را از باشگاه سایپا به خدمت گرفته است. آنها تابستان سال قبل اللهیار را از این باشگاه جذب کردند. فروش صیادمنش با یک رقم قابل توجه، در نهایت سود سرشاری برای استقلال به دنبال داشت. در همین تابستان نیز آبی‌ها آرش رضاوند و علی دشتی را از سایپا به خدمت گرفتند. رضاوند به تدریج در ترکیب تیم جا افتاده و حالا در میانه زمین، بازی‌های زیادی برای تیمش انجام می‌دهد. علی دشتی اما از تیم کنار گذاشته شده و معلوم نیست چه زمانی دوباره در ترکیب استقلال دیده شود. یکی از چالش‌های بزرگ استقلال دراین فصل، «ناموفق» بودن بسیاری از خریدهای جدید باشگاه است. در واقع به نظر می‌رسد باشگاه باید روی همان داشته‌های فصل گذشته‌اش حساب کند و امیدواری چندانی به درخشش فوق‌العاده تازه‌واردها نداشته باشد. تیم استراماچونی در مسابقه با فجر سپاسی، در خلق موقعیت‌های گل‌زنی موفق نشان داد اما در استفاده از این موقعیت‌ها، چندان خوب کار نکرد. مشکل کلیدی این تیم در خط حمله، هنوز هم به قوت خودش باقی مانده است. به نظر می‌رسد استقلال در ترکیبش یک دروازه‌بان، چندین مدافع و تعداد زیادی هافبک دارد که وظیفه گل‌زنی را نیز خودشان باید بر عهده بگیرند. این تیم با یک مهاجم درجه یک، می‌تواند هر حریفی را تهدید کند اما بدون مهاجم مرکزی، نباید انتظار داشت که آنها هر هفته گل بزنند و موقعیت‌ها را به سرانجام برسانند.

تیم استراماچونی در مسابقه با فجر سپاسی، در خلق موقعیت‌های گل‌زنی موفق نشان داد اما در استفاده از این موقعیت‌ها، چندان خوب کار نکرد. مشکل کلیدی این تیم در خط حمله، هنوز هم به قوت خودش باقی مانده است

«خستگی» تهدید بزرگی برای استقلال در مسابقه امروز خواهد بود. این تیم تنها چند روز قبل، 120 دقیقه با فجر سپاسی بازی کرده و حالا باید روبه‌روی تیم دونده سایپا قرار بگیرد. محمدرضا سلیمانی و آرمان رمضانی، نفرات کلیدی تیم جوان سایپا در جدال امروز خواهند بود. تیمی که ستاره‌های چندانی را در اختیار ندارد و تا امروز، تیمی یکدست نشان داده است. استقلال پس از جدال امروز با سایپا، هفته آینده نیز میزبان پارس جنوبی جم خواهد بود. آنها باید قبل از دیدار دشوار با تراکتورسازی، 6 امتیاز این دو هفته از لیگ برتر را به دست بیاورند تا به عنوان یک مدعی، به تبریز قدم بگذارند.